קידום אתרים » בלוג » מדריך Google Analytics 4 – GA4 – מה חדש ואיך מתקינים?
מדריך Google Analytics 4 – GA4 – מה חדש ואיך מתקינים?
Google Analytics 4 היא הגרסה העתידית של Google Analytics שאמורה להחליף באופן הדרגתי את Universal Analytics. החל מ-1.7.23 לא יתקבלו נתונים חדשים ב-UA והדרך היחידה להמשיך לעבוד עם Analytics תהיה למעשה רק עם גרסה 4.
למרות שנכון לרגע כתיבת שורות אלו (אפריל 2022) יש עוד זמן עד שזה ייקרה, רצוי להתחיל להתכונן כבר עכשיו.
GA 4 מציעה לא רק תכונות משופרות, אלא גם סמנטיקה חדשה השונה מזו של UA, והמשמעות היא שנדרשת גם תקופת הסתגלות מסוימת מלבד כל העניין של המעבר הטכני.
שימוש ב"אירועים" במקום בביקורים (Sessions)
ב-UA כל ביקור באתר נחשב ל-Session. הסשן מתעד מרווחים של חצי שעה או פחות בהם המבקר שהה באתר.
ב-GA4 לעומת זאת הפעילות של הגולשים בתוך האתר מוגדרת דרך אירועים שונים, כשחלק מהאירועים האלו לא היו זמינים ב-UA או שהיה צורך להגדיר אותם באופן ידני.
האירוע המוכר ביותר הוא צפייה בעמוד. אירועים נוספים יכולים להיות למשל לחיצה על כפתור, הפעלת סרטון או גלילה של הדף עד למיקום מסוים.
עם זאת עדיין תוכלו לראות את מספר המשתמשים שביקרו באתר בכל יום.
מדדים אחרים הם מדדי מסחר אלקטרוני וכאן הרזולוציה היא גבוהה אפילו יותר. למשל, חיפוש, התחברות לחשבון או אפילו קבלת החזר.
מעבר לכל זאת ניתן גם ליצור אירועים מותאמים אישית או דוחות המבוססים על סגמנטים ומאפיינים שונים באופן דומה ל-UA (אם כי התצוגה היא מעט שונה).
יכולות משופרות בשילוב עםGoogle Analytics 360
Google Analytics 360 היא הגרסה המקצועית של השירות המיועדת לחברות שצריכות לעבד ביג דאטא באופן רציף. השימוש ב-GA4 ביחד עם 360 מעניק תכונות משופרות לעומת החיבור הקיים עם UA.
לדוגמה, ניתן להגדיר יותר מאפיינים או פרמטרים לכל אירוע, ליצור יותר קהלים ולצפות בנתונים היסטורים לתקופה של עד 50 חודשים אחורה (במקום 14).
מעקב משופר אחרי ריבוי מכשירים
אחד האתגרים הגדולים ביותר כיום הוא זיהוי גולשים כאשר הם עוברים ממכשיר אחד למשנהו. לדוגמה, משתמש מסוים הגיע לחנות שלנו דרך הסמארטפון ואהב מוצר שהוא ראה. לאחר מכן הוא ניגש לאתר דרך המחשב בבית על סמך ההיסטוריה שלו או חיפוש מחדש בגוגל וביצע משם את הרכישה.
GA4 מציעה יכולות משופרות בכל מה שקשור לנתונים חוצי פלטפורמות (Cross Platform). כל זה נעשה באופן פשוט למדי מכיוון שהגולש מזוהה על פי ה-ID הייחודי שלו. כך אפשר לדעת למעשה מה היה המקור הראשוני ממנו הגולש הגיע אל השלב הראשון של המשפך השיווקי או מסע הלקוח שלו.
אז איך מתקינים את GA4?
קוד ההטמעה של GA4 הוא שונה מזה של UA. מצד אחד, זה אומר שנכון להיום ניתן לעקוב במקביל אחרי אתר מסוים עם שתי הגרסאות, אך מצד שני נדרשת התקנה של קוד נוסף.
המדריך הבא הוא מדריך בסיסי שיסביר לכם איך לבצע מעבר עם הפונקציות הבסיסיות של GA4.
שדרוג נכס קיים
אם יש לכם נכס קיים של UA, אמורה להופיע לכם הודעה כחולה ברגע שתיכנסו אליו ותמליץ לכם לעבור ל-GA4:
לחצו על “קדימה”:
כעת יופיע מסך נוסף. אין צורך לסמן את תיבת הסימון כל עוד אתם ממשיכים להפעיל את הנכס הקיים:
בשלב הזה למעשה כבר יצרתם את החיבור עצמו, אבל לא שילבתם את פיסת הקוד ולכן GA4 לא יוכל להתחיל להציג נתונים. לכן נמשיך למסך הבא:
כעת הגענו למסך חיבור מקורות. המסך הזה מאפשר לנו לחבר גם אפליקציות וגם אתרים. בשלב זה יש לנו כבר מקור אינטרנט אחד מחובר, ולכן פשוט נלחץ שוב על החץ:
הוספת התג לאתר
בשלב זה סיימנו את ההגדרה הראשונית ונוסיף את התג המתאים:
האפשרות הראשונה היא דרך קוד שיוכנס ישירות אל האתר. מתאים למערכות CMS כמו וורדפרס.
האפשרות השנייה מיועדת לאתרים שעושים שימוש ב-Google Tag Manager. זהו כלי של גוגל שמאפשר להכניס אינטגרציות שונות לתוך “מיכל” אחד. כלומר, מספיק להטמיע את התג רק פעם אחת ומשם הניהול שלו מתבצע דרך הממשק של גוגל.
לכאורה אם אתם עושים שימוש ב-CMS שיש לה תבנית שניתן לערוך, אפשר להכניס את התג החדש ו/או הישן ישירות לתוך התבנית. הבעיה היא שאם תעדכנו את התבנית לגרסה חדשה יותר, יכול להיות שתצטרכו לבצע את כל ההטמעה מחדש ותסתכנו באובדן נתונים אם לא תשימו לב לכך.
מצד שני, תוספים של Google Analytics בדרך כלל מוגבלים רק ל-UA או GA4, לפחות בגרסה החינמית שלהם. לכן, במדריך הזה נשתמש בכל מקרה ב-Google Tag Manager.
שימוש ב-GTM על מנת לשמור על הנכס הקיים שלכם
GTM הוא כולו באנגלית ולכן אם אין לכם חשבון בפלטפורמה (ללא תשלום), אתם יכולים לצפות בסרטון הבא ופשוט לעקוב אחרי ההוראות:
לאחר שפתחתם חשבון, תוכלו להכניס הן את הקוד UA הישן שלכם (הוא אמור להיות רשום בקוד המקור של כל עמוד בפורמט UA- ואחריו מספר) והן את מזהה ה-UA4 (G ואחריו המספר שאצלנו הוא מטושטש בתמונה למעלה).
עליכם ליצור מיכל ובו להוסיף את שני התגים אחד אחרי השני. שני הטריגרים צריכים להיות All Pages:
כעת כל מה שנותר הוא לחבר את התג מנג’ר לאתר שלכם. בוורדפרס תוכלו להשתמש בתוסף “Google Tag Manager for WordPress”.
בשלב זה חכו 48 שעות ובדקו שאתם מתחילים לקבל נתונים לתוך נכס ה-GA4 שלכם.
אם אתם יודעים שיש לכם גולשים כמעט כל רגע באתר, תוכלו גם להיכנס ל”זמן אמת” (Real Time) בדו”ח ולראות אם קיימת תנועה ברגע זה.
אם אתם רוצים לראות איך המערכת פועלת כבר עכשיו, יש לגוגל חשבונות דמו שניתן להיכנס אליו דרך ההוראות כאן.
יצירת נכס GA4 חדש
על מנת ליצור נכס GA4 חדש עליכם קודם כל לפתוח חשבון אחד לפחות ב-Google Analytics. אם או לאחר שכבר יש לכם חשבון, לחצו על סימן גלגל השיניים התחתון כדי להגיע למנהל המערכת. אתם אמורים לראות מסך דומה למסך הבא:
לחצו על “יצירת נכס” ותגיעו למסך יצירת נכס. למעשה האפשרות היחידה שלכם כאן היא להשתמש ב-GA4 ותצטרכו לתת שם לנכס. רצוי לשנות את מדידת הזמן לישראל ואת המטבע לש”ח (אלא אם כן אתם גרים בחו”ל).
לחצו על הכפתור הכחול (לא נראה בצילום מסך). לאחר מכן תצטרכו לענות על כמה שאלות משוב קצרות. המסך הזה לא באמת משנה את חווית השימוש ולכן לא נרחיב עליו.
ענו על השאלות והמשיכו הלאה.
כעת תגיעו למסך בחירת מקור. בהנחה שאתם מודדים אתר (כמו בשדרוג נכס קיים), בחרו “אינטרנט”.
לאחר שתבחרו ב”אינטרנט” תצטרכו להקליד את כתובת האתר. שימו לב אם האתר שלכם מתחיל ב-http או https (רוב האתרים היום מאובטחים ולכן מתחילים ב-https).
רק אחרי שמילאתם את כל השדות תוכלו להמשיך הלאה וללחוץ על “יצירת מקור נתונים”:
בשלב זה תגיעו למסך זהה למסך התיוג של שדרוג נכס. המשיכו על פי ההוראות הקודמות.
הכרת המערכת
GA4 עדיין לא מתורגמת במלואה לעברית ויש גם לא מעט עיוותים גרפים, אך המצב כבר יותר טוב מאשר בעבר. לצורך ההמחשה נשתמש בחשבון ההדגמה אותו הצגנו קודם מכיוון שיש בו הכי הרבה נתונים שמשתנים כל הזמן ולכן יוצרים את התמונה הכי מדויקת של “אתר חי”.
מסך הבית
במסך הבית של GA4 ברירת המחדל היא להציג דו”ח משתמשים והכנסות משבעת הימים האחרונים ומשתמשים שביקרו באתר במהלך חצי השעה האחרונה. לאחר מכן יוצגו דוחות שנכנסו אליהם בזמן האחרון ולאחר מכן תובנות:
מסך הדוחות
לחיצה על “דוחות בפאנל הימני (בעברית) תציג את הדוחות שכבר ראינו בדף הבית.
חלק מהדוחות הנוספים כאן כבר מוכרים לנו, למשל:
- מקורות תנועה לאתר
- שימור משתמשים על פי שבועות
- המרות
אחד הדוחות החדשים הוא דוח האירועים. השמות של אירועי ברירת המחדל לא מתורגמים לעברית, אך הם לא מסובכים מדי להבנה. אם אתם לא בטוחים מה אומר אירוע מסוים, חזרו לקישור שהצגנו בהתחלת המדריך.
אחת התצוגות היותר שימושיות מראה לנו את ספירת המשתמשים לעומת ספירת האירועים על גבי גרף.
ציר ה-X מייצג את מספר האירועים ואילו ציר ה-Y את מספר המשתמשים
בדוגמה למטה קל לראות על גבי ציר ה-Y שהכי הרבה אנשים פשוט ביקרו באתר (אירוע page_view), פחות אנשים מתוך הקבוצה הזו גללו את האתר (scrolling) ויותר אנשים צפו בקידומי מכירות (view_promotion) לעומת אלו שצפו במוצרים (view_product).
יש גם אירועים נוספים שיופיעו ברגע שנעבור עם העכבר מעל לנקודות הכחולות.
יש לשים לב שמהדוח הזה אנחנו לא יכולים להסיק בוודאות שכל מה שראה מוצרים בהכרח גלל את העמוד או צפה בקידום מכירות.
מסך התנסות
תפריט התנסות יאפשר לנו ליצור דוחות מהירים או לצפות בדוחות פופולאריים בתצוגה גרפית על פי פלחים או מאפיינים בשיטות שונות . יש גם לא מעט דוחות שנוצרו על ידי הצוות שפיתח את חשבון הדמו או אנשים אחרים, אך לפני שנוכל לצפות בהם נצטרך לשכפל אותם.
הנה למשל דו”ח פשוט שמציג את סוגי התנועה לאתר ואת החפיפה בין הקבוצות השונות. קל לראות שכמעט כל התנועה במובייל מגיעה מפרסום ממומן.
מסך פרסום
תפריט פרסום מאפשר לנו לקשר בין מודלים של ייחוס לבין המרות (ולא מתייחס רק לפרסום ממומן כפי שאולי ניתן לחשוב).
מודלים של ייחוס הוא נושא מורכב בפני עצמו, אך באופן כללי הוא קובע לאיזו פעולה תינתן החשיבות הגדולה ביותר מבחינת המרה. למשל האם המקור לקליק הראשון יהיה החשוב ביותר או שדווקא לאחרון?
אבל אם לא נרצה להסתבך יותר מדי, נוכל פשוט לבחור ב”נתיבי המרות” ולראות את כל שילובי הערוצים מהם הגיעו ההמרות השונות.
בטבלה קל לראות שרוב ההמרות הגיעו מערוץ אחד בלבד, אך היו גם משתמשים שביצעו כמה חיפושים אורגנים לפני שעברו את ההמרה ומעטים הגיעו ישירות מווידאו או רשתות חברתיות (Social).
מסך הגדרות
מסך הגדרות מאפשר לנו לשלוט בתכונות מתקדמות של המערכת. בחשבון הדמו לא ניתן לגעת בהגדרות.
אירועים – צפייה במספר המשתמשים על פי אירועים קיימים והגדרת אירועים מותאמים אישית (דורש התקנת קוד נוסף).
המרות – מאפשר לצפות בהמרות המתבססות על אירועים קיימים או לבטל את ההגדרה של אירוע כהמרה.
קהלים – מאפשר להגדיר קהלים שונים על פי מאפיינים כגון מספר צפיות מינימלי בעמודים, מערכת הפעלה, מיקום גאוגרפי ועוד.
הגדרות מותאמות אישית – מאפשר להוסיף מאפיינים ומדדים מותאמים אישית לשימוש בדוחות. למשל, מאפיין של שאילתת החיפוש או מדד המציין את ההנחה שקיבל המשתמש במטבע המוגדר.
Debug (ניפוי שגיאות) – מאפשר לעקוב אחרי התרחשות אירועים בזמן אמת על פני ציר הזמן במכשירים שונים. לדוגמה, אייפונים, מכשירי אנדרואיד, דפדפנים וכו’.
להדרכה מלאה ומקיפה צפו בסרטון של ג’וליאן מאתר – Measure School
לסיכום
כפי שבוודאי שמתם לב, GA4 דורשת הסתגלות מסוימת וגם תהליך ההטמעה יכול להיות לא פשוט, אך לדעתנו בסופו של דבר מדובר במערכת קלה יותר לשימוש מצד אחד עם פחות מסכים ותת מסכים, אך כזו שעדיין ניתן להתאים לשימוש אישי באמצעות הגדרות מתקדמות (שלא יכלנו לעבור על כולן במדריך זה).
לכן, אנחנו ממליצים לכם להפעיל את המערכת הקלאסית במקביל למערכת החדשה על מנת שתוכלו להבחין בהבדלים וללמוד את השינויים הסמנטיים.