קידום אתרים » בלוג » איך לאתר מקדם אתרים מקצועי? 5 טיפים חשובים
איך לאתר מקדם אתרים מקצועי? 5 טיפים חשובים
למרות שתחום קידום האתרים הוא אחד היותר ספקולטיביים בשיווק באינטרנט ומקדם אתרים לא מקצועי יכול לגרום ליותר נזק מאשר תועלת, אין ממש סטנדרטים בתחום וגם לא קוד אתי.
אז איך בדיוק נבחר מקדם אתרים או חברת קידום מקצועית?
דבר אחד שאנחנו יכולים לעשות זה לחפש בגוגל עצמו מקדמי אתרים, אבל החלופה של התוצאות היא כל כך מהירה ונתונה למניפולציות שונות, כך שמיקום גבוה לא בהכרח אומר שמדובר במקדם אתרים טוב וישר.
אופציה אחרת ועדיפה היא לחפש המלצות מפה לאוזן או להיכנס לקבוצות ציבוריות של מקדמי אתרים ולראות מיהם מובילי הדעה שיוזמים דיונים או מקבלים פידבק מוצלח מאחרים.
פרויקטים ותיק עבודות רלוונטי
הסגמנטים הקיימים בקידום אתרים הם עצומים ולכן חברות מסוימות לא ייקחו פרויקטים בתחומים שהן לא מכירות. לכן בדקו באופן ייסודי את רשימת ההמלצות ותיק העבודות כדי לראות האם יש חפיפה בין הסגמנט העסקי שלכם (Vertical) לבין אלו שהחברה עוסקת בהם.
אבל יש כאן דבר שחשוב לזכור: זה לא אתי ואפילו מסוכן לקדם שני עסקים דומים מאוד כמו למשל רופאי שיניים כללים מול רופאי שיניים שעברו התמחות מסוימת. הם אומנם לא בהכרח מבצעים את אותם תפקידים, אבל כן יש חפיפה גדולה מדי בביטויים שהגולשים עשויים לחפש, ואם יש חפיפה גם במיקום הגאוגרפי, מדובר בעניין אפילו יותר בעייתי.
לעומת זאת, שני עסקים פחות דומים כגון נטורופתיה מול רפואה סינית הם מספיק שונים על מנת שיהיה אפשר לקדם כל אחד מהם בנפרד בזכות ניואנסים מספיק שונים.
פרילנסר או חברה?
כאן הדעה שלנו קצת משוחדת, אבל זו שאלה חשובה שאי אפשר להתעלם ממנה: היתרון המרכזי של מקדם אתרים עצמאי הוא בדרך כלל במחיר, אך במצב הזה הוא יהיה גם מנהל הפרויקטים שלכם, גם זה שעושה את כל העבודה האפורה ולפעמים גם הנהלת החשבונות… אם הוא חולה או לא מסוגל לעבוד מכל סיבה אחרת, ייתכן גם שתהיו בבעיה של ממש.
לכן, פרילנסרים רבים עובדים בעיקר עם מיקור חוץ על חשבון השקיפות שלהם כלפיכם. המקדם ממש לא חייב לחשוף את כל רשימת הספקים שלו, אבל כן חשוב לקבל ממנו תמונה כללית ושקופה ככל היותר. לעיתים הסתרת מידע יכולה לרמוז על שימוש בספקים בעייתיים כמו למשל נותני שירותים שמגייסים בכמה דולרים לחודש מהמזרח הרחוק ואין להם הכרה מספיק טובה עם השוק המקומי.
חברת SEO או חברה שעושה "גם SEO"?
אם כבר הגענו לאתר של מקדם או חברת קידום כזו או אחרת, מוטב לבדוק עד כמה הקידום באמת מהווה חלק אינטגרלי ממה שהם מציעים ומה הגודל שלה.
לדוגמה, אם ניקח חברת שמתמקדת בקידום אתרים ויש בה חמישה עובדים, יכול מאוד להיות שהיא תהיה עדיפה על פני חברה כפולה בגודלה שמציעה קשת עצומה של שירותים נלווים כגון קידום ממומן (PPC), בניית אתרים, ניהול מדיה חברתית, עיצוב גרפי וכו’.
במקרה ואתם צריכים להשוות בין שתי חברות שכאלו, נסו לבדוק כמה אנשים שעוסקים ב-“SEO פרופר” היא מעסיקה דרך עמוד האודות (כמו אצלנו). בדרך כלל אדם אחד או שניים לא יכולים לסחוב את כל האחריות הזו על הגב שלהם, אלא אם כן הם מבצעים כמות גדולה של Outsourcing, ובמקרה הזה אתם פחות יותר עובדים כמו מול פרילנסר.
מיקומים ומספרים זה לא הכול
עוד הבדל מהותי שיכול להעיד על האיכות של המקדם הוא עד כמה הראייה שלו רחבה: פעם מה שהיה הכי חשוב בקידום היו המיקומים, בעיקר מכיוון שהתוצאות בגוגל נראו פחות או יותר אותו הדבר. היום התוצאות הן מאוד מגוונות (תמונה, וידאו, שאלות ותשובות וכו’) ולכן תוצאה במיקום הכי גבוהה לא תמיד תהיה בהכרח הכי בולטת.
יש גם חשיבות גבוהה מאוד לאן בדיוק הגולש מגיע: המקדם צריך לדעת לאן בדיוק להוביל את הגולש ולא סתם לקדם את כל הביטויים הכי “שווים” (למעשה, ייתכן שאת אלו יהיה הכי קשה לקדם).
בשורה התחתונה, כאשר אתם מחפשים להתרשם מהתוצאות, התייחסו גם למדדים כגון הגדלת החשיפה הכוללת מגוגל, מספר הלקוחות או הרכישות שמקורן בגוגל ומדדים נוספים.
חוזים והתחייבויות
עוד נושא מאוד חשוב הוא ההתחייבות של המקדם כלפיכם וגם שלכם כלפיו. אלו יהיו בדרך כלל מעוגנים בחוזה.
אז קודם כל, להתחייב לתוצאות מדויקות ומספריות אבסולוטיות זו בעיה (כפי שכבר הדגמנו), מקדם טוב אמור להתחייב לתוצאות ריאליות כמו הגדלת מספר הלקוחות החודשי או גידול קבוע באחוזי החשיפה בגוגל בטווח מסוים.
מצד שני, כלקוחות אתם חייבים לקחת בחשבון שקידום יכול לקחת החל מכמה חודשים ועד שנה או אפילו קצת יותר כדי שיהיה אפשר לראות תוצאות מוכחות, ולכן התחייבות לכמה חודשים מהצד שלכם לא אומרת שהמקדם מנסה לעבוד עליכם…
בכל מקרה, השאירו לעצמכם גם נקודת יציאה לכל מצב שלא יהיה למקרים קיצונים (כגון קבלת תוצאות חדות ושונות מהמצופה) ואל תסכימו לשלם מראש לכל התקופה.