קידום אתרים » בלוג » גלילה אין סופית VS עימוד
גלילה אין סופית VS עימוד
בתוך שלל הנושאים החשובים והמשפיעים על SEO, שאלת הגלילה והעימוד של אתרי אינטרנט לא תמיד מקבלת במה. אך כמו הרבה דברים בתחום הדינמי והמרתק בו אנו עוסקים, גם לשאלה זו יש השפעה על תוצאות ה-SEO של האתרים שלכם. כאן נסביר לגבי שאלת הגלילה האין סופית (Infinite Scroll) למול האפשרות של עימוד רגיל בדפי אינטרנט ומדוע זה חשוב.
מהי גלילה אין סופית
המונח Core Web Vitals מתאר סט של מדדי חוויית משתמש למדידת הטעינה, האינטראקטיביות והיציבות הוויזואלית של אתרי אינטרנט. כל שלושת המדדים קשורים למהירות אתר בדרך זו או אחרת, משהו שאנו יודעים שהיה חשוב מאוד גם למנועי חיפוש וגם למשתמשים במשך הרבה מאוד זמן.
בין היתר, מה שמעניין לגבי Core Web Vitals ועדכון Page Experience בפרט, הוא שגוגל בדר”כ לא גלויה במיוחד לגבי שינויים ספציפיים בעדכוני האלגוריתם שלה. אך במקרה זה, קיבלנו מדדים מדויקים שעלינו למדוד ולשפר וגם את התאריך בו השינוי הזה ייכנס לפועל. זה ממחיש כי Page Experience יהיה עדכון חשוב, אך גם כזה שאנו כאנשי דיגיטל יכולים להתכונן לקראתו, כל עוד תהליך הבדיקה מפורט ומדויק. לפניכם פירוט המדדים שיש לנתח במסגרת בדיקת Core Web Vitals:
איך גלילה אין סופית משפיעה על SEO ומדוע זו בעיה
אתרים שונים מיישמים פרקטיקה של גלילה אין סופית להצגת כמויות גדולות של תוכן בדפים מסוימים באתר, מבלי לטעון מראש את כל התוכן הזה – מה שהיה כמובן מכביד ומאט מאוד את הדף הספציפי. בעוד שמבחינת חוויית משתמש והשארת הגולש באתר יותר זמן, יש יתרונות מסוימים בגלילה אינסופית שכזו – למשל באותו אתר חדשות או מדיה בו השתמשנו כדוגמא מקודם – מבחינת SEO יש כאן בעיתיות.
פרקטיקה של טעינת והצגת תוכן רק לפי גלילה של המשתמש לחלק התחתון של המסך מתנגשת עם האופן בו גוגל מאנדקס את התוכן באתרים. הגוגלבוט, אותו חלק במנוע החיפוש שזוחל באתרים ומאנדקס את התוכן הקיים בדפים השונים באתר, פשוט אינו גולל! הגוגלבוט נוחת בדף כלשהו וזוחל רק בתוכן המוצג מיידית, כאשר הבוט לא מסוגל לבצע גלילה ולכן לא יכול לאנדקס תוכן המופיע רק בעת גלילה.
כוכבית אחת להצהרה זו היא, שלצד העובדה שנציג מגוגל עצמה (מרטין ספליט) הוא שהסביר את חוסר היכולת של הגוגלבוט לגלול בדפי אינטרנט ולאנדקס תוכן המוצג רק לאחר גלילה, אותו אדם בדיוק מגוגל, במהלך הסבר אחר ומוקדם יותר לא ציין מפורשות שהבוט לא מסוגל לראות תוצאות נוספות המוצגות רק בגלילה.
המשמעות של כל זה מבחינת SEO היא שאם בוט הזחילה של גוגל לא מסוגל לגלול ולראות עוד תוכן בדף כלשהו, זה יכול פוטנציאלית להוביל לכך שהרבה תוכן בדף יהיה חסר באינדקס החיפוש של גוגל – וזה מן הסתם יפגע בדירוג אותו דף למילות מפתח רלוונטיות.
אלטרנטיבות לגלילה אין סופית
מקורות בגוגל ממליצים לבעלי אתרים באופן כללי לשנות את האימפלמנטציה שלהם ולא להסתמך בלעדית על גלילה אין סופית. לפי אותן הגדרות והמלצות, טעינה מעוכבת / טעינה “עצלנית” של תמונות היא בסדר גמור ויכולה כמובן לתרום למהירות הדף מבלי לפגוע באינדוקס התוכן בדף ובנוסף גם שימוש ב-API של IntersectionObserver היא פרקטיקה לגמרי מקובלת.
אם אתם ממש חייבים להשתמש בגלילה אינסופית / “טעינה עצלנית” עבור תוכן מרכזי בדף האינטרנט, אז חשוב שתוודאו כי ספריית ה-JaveScript שלכם תומכת בטעינת נתונים כאשר חלק שזה באתר מוצג על המסך.
דרך נוספת – ומומלצת מבחינתנו – שאתם יכולים לבחור בה היא להשתמש בטעינת עימוד (paginated loading) בנוסף ליישום של גלילה אין סופית. מסמכים רשמיים של גוגל לגבי תיקון בעיות תוכן הנובעות מגלילה אינסופית תומכים בטעינת עימוד:
“אם אתם מיישמים חוויית משתמש של גלילה אין סופית, ודאו שהאתר תומך גם בטעינת עימוד.
טעינת עימוד חשובה למשתמשים כי היא מאפשרת להם לשתף ולייצר אינטראקציות עם התוכן שלכם. עימוד גם מאפשר לגוגל להציג לינק לנקודה ספציפית בתוכן ולא רק לחלק העליון של דף עם גלילה אינסופית.”
כדי לוודא שהאתר שלכם תומך במלואו בעימוד תקין ואפקטיבי, אתם צריכים להיות מסוגלים לספק לינק ייחודי לכל קטע תוכן שמשתמשים יכולים לשתף ולטעון ישירות. חשוב מאוד לבדוק את האימפלמנטציה שלכם, בכל שיטה בה תבחרו – כך תוכלו לזהות בעיות מראש ולבצע “Debugging” מבעוד מועד. אפשר לבדוק זאת דרך ממשק rich results test בגוגל סרץ’ קונסול, כלי המאפשר לכם לראות בדיוק את התוכן שהבוט של גוגל יכול לזחול בו כאשר הוא נוחת ב-URL מסוים. דרך נוספת לבדוק את היישום שלכם ואשר גוגל ממליצה עליה היא להשתמש בסקריפט Puppeteer.
לסיכום: גלילה אינסופית היא אפשרות לא טובה מבחינת SEO ולכן היא לא מומלצת. יותר הגיוני, נכון ויעיל ללכת על יישום של עימוד רגיל, אשר מאפשר חוויית משתמש טובה וגם תומך ב-SEO.