קידום אתרים » בלוג » מהו אתר רספונסיבי?
מהו אתר רספונסיבי?
גם מי שיש לו כבר אתר לא תמיד יודע מהו ההבדל בין אתר “רגיל”, אתר רספונסיבי (responsive website) ואתר מותאם לטלפונים (סמארטפונים).
עולם המושגים הזה באמת מעט מבלבל מכיוון שהוא עבר הרבה תהפוכות ושינויים מאז שהתאפשר לנו לראשונה לגלוש באתרי אינטרנט דרך טלפונים (אז עדיין לא היה מדובר כלל על סמארטפונים).
ההיסטוריה של אתרי המובייל על קצה המזלג
האתרים המקוריים שהותאמו לטלפונים היו ברובם אתרי טקסט פשוטים שרצו על מסכי המונכרום של נוקיה וטלפונים דומים. הם היו נפרדים לחלוטין מהאתר הרגיל ודומים יותר לרשתות תקשורת ישנות.
בהמשך, כשרק הופיעו הסמארפטונים הראשונים ובראשם האייפון, היה צורך להרחיב אותם לאתרים בעלי גרפיקה שגם יוכלו לרוץ על מסך קטן יחסית, וכך נוצרה לה גרסה משופרת של אתרי המובייל. אלו עדיין היו אתרים נפרדים שבדרך כלל ישבו על כתובת תחת הדומיין הראשי (סאב דומיין) כמו למשל m.cellcom.co.il.
במרוצת הזמן, ככל שהאתרים נעשו מורכבים יותר וגם בעקבות דחיפה של גוגל, נוצרה גישה חדשה של “אתרים רספונסיבים / responsive website” אותה היה אפשר ליישם במגוון של שיטות (שלא ניכנס לפן הטכני שלהן כאן).
העיקרון הרספונסיבי אומר שבמקום לבנות אתר נפרד מהתחלה ולתחזק שני אתרים שונים, ניתן ליצור אתר שמתאים את עצמו באופן אוטומטי לכל מכשיר שעליו הוא רץ.
כך ניתן לפתור לא רק את עניין התחזוקה הכפולה, אלא גם את הצורך להתאים מלכתחילה את האתר למגוון המסכים העצום שיש לנו היום: טאבלטים, פאבלטים, מיני טאבלטים, סמארטפונים עם מסכים ביחס גובה / רוחב לא סטנדרטי וכו’.
האם כל אתר רספונסיבי הוא בהכרח מספיק?
לא, העובדה שהאתר לא נראה קטן מדי ו”מעוך” על גבי מסך שאינו מסך מחשב רגיל לא אומרת שהוא בהכרח מעניק למשתמש את החוויה אליה הוא מצפה. לדוגמה, אלמנטים מסוימים כגון שדות של טפסים עדיין עשויים להיות קרובים מדי אחד לשני, תמונות עשויות להיות מעוותות וכך הלאה.
אם אתם מעוניינים לבדוק זאת עבור האתר שלכם, תוכלו להיכנס לתפריט מיוחד בכלי לבחינת אתרים של גוגל (ה-Search Console) ולראות האם האלגוריתם המיועד לכך מצא בעיות באתר:
האם גוגל מעניש אתרים לא רספונסיביים או לא טובים דיים?
זוהי שאלה מעט מורכבת: האלגוריתם של גוגל לוקח בחשבון גם את חווית המשתמש והוא מכניס אותה לשקלול של דירוג האתרים. יחד עם זאת, גם גוגל בעצמה מבהירה שאתרים רלוונטיים עם תוכן מצוין, אך חווית משתמש לא מושלמת יוכלו עדיין להיות ממוקמים מעל אתרים פחות רלוונטיים, אך עם חווית משתמש טובה יותר.
דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שלפני כמה שנים האלגוריתם עבר לעבוד עם אינדקס שבודק תחילה את הגרסה הניידת של כל אתר (Mobile First Index) ללא קשר לעובדה האם הוא רספונסיבי או לא.
המשמעות היא שאתר שלא מותאם למובייל, אבל כן מותאם לגלישה מהמחשב עשוי לחוות ירידה בדירוגים בסיטואציות מסוימות מכיוון שהאלגוריתם של גוגל ידרג אותו בכל מקרה על פי גרסת המובייל.
מה לעשות אם האתר שלי לא נראה היטב במובייל?
הדבר הראשון שרצוי לעשות הוא לפנות למי שבנה את האתר או אדם אחר שאתם סומכים עליו (אם האתר ממש ישן) ולבקש ממנו לבדוק האם מדובר בבעיה יסודית באופן שבה האתר תוכנן, או שאולי נעשה שינוי כלשהו כגון הוספת תפריטים או שינוי התבנית של האתר שגרמו לו להתעוות. ההערות ב-Search Console יוכלו לעזור בכך.
באותה הזדמנות רצוי גם לבדוק עד כמה מהר האתר עולה במובייל (זהו עוד פקטור דירוג שנכנס בשנים האחרונות)” לשם זאת יש כלי נפרד בשם Page speed Insights.
לסיכום
למרות השם המבלבל, העיקרון הרספונסיבי הוא פשוט למדי, אבל כדאי לדעת שלא כל אתר שמוכרים לנו כאתר רספונסיבי הוא בהכרח טוב מספיק ועונה על כל הדרישות של מנועי החיפוש. לפני שנותנים לכם הצעת מחיר, בדקו אתרים מתיק העבודות וראו עד כמה נוחים וברורים הם נראים על גבי מסך הסמארטפון שלכם.