קידום אתרים » בלוג » מדד הליבה INP – מה בדיוק הוא בודק באתר שלכם ולמה הוא חשוב?
מדד הליבה INP – מה בדיוק הוא בודק באתר שלכם ולמה הוא חשוב?
אם יש לכם אתר אינטרנט או שאתם עוסקים בבניית אתרים, סביר להניח שאתם מודעים לכך שאחד הפרמטרים שגוגל בודק הוא את חווית השימוש באתרים. בין הגורמים שתורמים לחוויית שימוש טובה ניתן למנות בין היתר את המהירות שבה האתר נטען.
עד כה גוגל בדק עד כמה מהר אתר נטען באמצעות שלושה מדדים שונים שאוגדו כולם תחת שם Core Web Vitals (“מדדי ליבה לווב”). מדדים אלו נכנסו לתוקף באופן רשמי במאי 2021.
כעת, קצת פחות משנתיים לאחר מכן, גוגל הודיעה כי היא מחליפה את המדד ששמו FID במדד חדש ושמו INP
על המדדים המקוריים תוכלו לקרוא בקישור למעלה, אך נחזור עליהם בקצרה:
LCP – זהו המדד הכי פשוט להמחשה הוא מודד עד כמה מהר לוקח לאלמנט הכי גדול על המסך להיטען. לדוגמה, אם יש בעמוד תמונה מרכזית והיא נטענת לאט, סביר להניח שהיא תשפיע על מדד ה-LCP לרעה.
הסטנדרט שרצוי לעמוד בו הוא טעינה של האלמנט הנ”ל בפחות מ-2.5 שניות.
FID – מדד זה מודד את מהירות התגובה של העמוד והאם עובר יותר מדי זמן בין האינטראקציה שלכם עם האתר ובין התגובה שלו. למשל, אם לחצתם על כותרת שאמורה להיפתח לפסקה (כמו בויקיפדיה) והיה עיכוב נראה לעין, מדד ה-FID יסבול מכך. חסרונו של FID הוא בכך שהוא מתייחס לאינטראקציה הראשונה בלבד (זה יהיה חשוב להמשך).
הסטנדרט הוא פחות מ-100 אלפיות השנייה (ms).
CLS – זהו מדד “היציבות הוויזואלית” – אם אי פעם יצא לכם להיכנס לאתר אינטרנט שהתחיל “לרטוט” למשך כמה שניות ורק לאחר מכן התייצב, נתקלתם באתר עם CLS בעייתי.
מבחינת חישוב המדד הזה מעט מורכב, אך מבין כל המדדים זהו המדד שהכי מציק בעין.
הנה סרטון שמסביר את כל אחד מן המדדים בצורה פשוטה וקלה להבנה גם למי שאינו עוסק בפיתוח אתרים:
אז מה זה בעצם INP?
כאמור, החל ממרץ 2024 המדד החדש INP יחליף את FID. אם מדד ה-INP שלכם לא מספיק טוב, תקבלו על כך התראה ב-Google Search Console, כך שיש לכם מספיק זמן להתכונן (הפוסט הזה נכתב באמצע יולי 2023).
על פניו מדד INP הוא לא מאוד שונה ממדד FID. מדובר בראשי תיבות של Interaction to Next Paint, “אינטראקציה לנקודה הבאה”. INP מודד את הזמן מהרגע שבו הגולש ביצע אינטראקציה עם אלמנט מסוים בעמוד ועד הרגע בו האתר הגיב באופן ויזואלי.
לדוגמה:
- לחיצה על שדה בטופס אמורה לגרום לפוקוס עליו והופעה של סמן מהבהב
- פתיחה של “בלוק” סגור אמורה לגרום לו להיפתח
- הוספה של מוצר לעגלה בדרך כלל אמורה לשנות את מספר המוצרים בעגלה, אותו הגולש יכול לראות מבלי להיכנס אליה
אז מהם בכל זאת ההבדלים בין המדדים?
לעומת FID, INP מודד את כל האינטראקציות בעמוד ולא רק את האינטראקציה הראשונה. בכך למעשה הוא מציג לאלגוריתם של גוגל תמונה כללית טובה יותר לגבי מהירות התגובה של העמוד. הוא גם מדויק יותר מבחינה מדידת הזמן עצמו, אך כאן אנחנו כבר נכנסים למונחים מעט טכניים…
כמו כן, INP הוא למעשה מעט סלחני יותר. אם ב-FID דיברנו על זמן תגובה של פחות מ-100 מילישניות, כאן הממוצע צריך להיות 200 מילישניות. זמן תגובה של מעל 500 מילישניות כבר נחשב לבעייתי.