קידום אתרים » בלוג » מהו תהליך SEO On site
מהו תהליך SEO On site
כפי שכתבנו בפוסט שעבר, תהליך הקידום האורגני מתחלק לשניים: On Page ו-Off Page. ה-On Page עוסק באופטימיזציה של האתר עצמו. לדוגמה, תכנים, היררכיה (מבנה), תגי תצוגה (מטא) עבור גוגל, ביצועים טכניים ועוד.
מבחינת דירוגים בגוגל, פעולות On Page הן חשובות, אם לא החשובות ביותר למרות שאם מדובר בתחומים שבהם יש הרבה אתרים חזקים שמקודמים על ידי חברות איכותיות, לא תמיד ניתן יהיה להגיע למקומות גבוהים מאוד ללא שימוש בפעולות Off Page ובמיוחד בניית קישורים.
אם כך, מהן פעולות ה-On Page העיקריות?
תגים וכותרות בעמוד
בכל דף ישנם שני סוגי תגים עיקריים וכותרות פנימיות:
תג ה-Title – תג המכיל טקסט באורך שורה (פחות או יותר) ומהווה המלצה לגוגל כיצד תיראה כותרת העמוד בתוצאות, יש לו חשיבות בדירוג מבחינת מילות המפתח שהוא כולל. חייב להיות ייחודי לכל דף.
תג ה-Meta Description – תג הממליץ לגוגל על התיאור שיופיע מתחת לכותרת. לתג זה אין משמעות בדירוגים, אך הוא עשוי לקבוע האם הגולשים ירצו להיכנס לעמוד או לא. לכן כדאי שלא להזניח אותו ולכתוב טקסט אטרקטיבי (בערך כשתי שורות).
כותרות פנימיות: הכותרות הפנימיות הן H1, H2 ו-H3 (בשאר כמעט ולא נעשה שימוש). הן מחלקות את הדף לחלקים שונים, כאשר שם הדף בדרך כלל משמש כ-H1. רצוי שהוא יהיה מעט שונה מה-Title. גם בכותרות כדאי לשלב מילות מפתח בצורות שונות.
איכות וטיב התוכן
אומרים שהתוכן הוא המלך, ואתרים עם תוכן מצוין הם באמת אלו שבדרך כלל מקבלים הכי הרבה תשומת לב (וגם קישורים חיצונים ללא התערבות חיצונית). מצד שני, האינטרנט כיום מוצף בתוכן ולכתוב תוכן יוצא דופן הוא לא עניין פשוט, בוודאי כשמדובר בנושאים אפרוריים כמו למשל שיפוצים או שירותי משרד.
אחת הדרכים ליצור תוכן טוב שגם יכלול את מילות המפתח שאנחנו רוצים להתמקד בהן היא פשוט לכתוב בצורה אינפורמטיבית מקצועית עם קריצה שיווקית. למשל, את הקורא פחות מעניין איך נראים העטים והניירות הממותגים, כן מעניין אותו איך הם יכולים לשפר את הרושם שהוא יוצר על הלקוחות שנכנסים למשרד שלו.
מבנה אתר וקישורים פנימיים
לא פחות חשוב מהתוכן עצמו הוא המבנה של האתר. המבנה הבסיסי מורכב מתפריטים: התפריטים הטובים ביותר הם קצרים יחסית וכוללים רק עמודים חשובים בלי כפילויות, והעמודים הטובים ביותר הם אלו שלא יוצרים עומס על העיניים של הגולש.
במידה ואנחנו רוצים ליצור קשר חזק בין עמודים שלא נמצאים באותה שכבה היררכית בעץ של האתר, אנחנו יכולים לקשר ביניהם באופן ישיר באמצעות קישור פנימי. רצוי שבכל עמוד יהיה לפחות קישור אחד או שניים כאלו. דרך אחרת היא ליצור קישורים נוספים מתחתית האתר.
ביצועים טכניים
הביצועים הטכניים הם פקטור שנכנס לדירוג של אתרים רק בשנים האחרונות. מדובר לא רק במהירות שבה האתר עולה, אלא גם באופן בו הוא נראה בטלפון החכם (כולם מכירים את האתרים הישנים שנראים מכווצים), האם הוא מאובטח, האם הוא עושה שימוש בטכניקות פסולות כמו הצפה של מודעות ועוד.
יש לציין כי מדובר בפקטור שולי יחסית, והפקטורים האחרים שהזכרנו כאן הם עדיין החשובים ביותר.
סימון חלקים בעלי משמעות (סכמה)
עוד נושא שנכנס לאחרונה לתחום ה-On Page הוא סכמה: ככל שהתוצאות בגוגל נעשו יותר ויותר מגוונות, כך גם עלה הצורך של גוגל להבין מהם בדיוק החלקים השונים בעמוד. לדוגמה, איזה חלק מציין דירוג של כתבה, איפה נמצא שם הכותב, האם מה שכתוב בעמוד הוא מתכון וכך הלאה. אלו אולי נשמעים לנו טריוויאליים, אך לא תמיד הם ברורים לגוגל, ולכן נהוג לסמן אותה בפורמט מיוחד בשם סכמה (Schema).
גוגל מציין מידע שהמקור שלו בסכמות בצורות שונות. לדוגמה, אתם בטח מכירים עמודים מדורגים על סמך מספר הכוכבים שמופיעים לידם בתוצאות. במקרים מסוימים הסכמה עשוי להשפיע על המיקום של העמוד בתוצאות מכיוון שגוגל נוהג לסדר תוצאות מסוגים שונים במקום שונה בתוצאות.
לדוגמה, אם יש עמוד מסוים שמכיל רשימה של שאלות ותשובות, האלגוריתם עשוי להגיע למסקנה כי האתר עונה באופן טוב במיוחד על השאלה ולכן הוא יופיע כמקור במקום גבוה בעמוד התוצאות, כך שהגולש לא יצטרך להתאמץ כדי למצוא את התשובה.
לסיכום
למרות שיש מקדמי אתרים שנשבעים שהם יכולים לקדם אתרים באמצעות קישורים בלבד, לקידום באמצעות On Page עדיין יש חשיבות עצומה בכל מה שקשור ל”תשתית הקידומית של האתר”. אתר עם תשתית טובה שאינה עושה שימוש בספאם (כגון הצפה של מילות מפתח בתוכן) גם מועדת פחות לעדכוני אלגוריתם שפועלים כנגד אתרים בעייתיים.