קידום אתרים » בלוג » תוכן משוכפל – איך מגלים ואיך נלחמים בו?
תוכן משוכפל – איך מגלים ואיך נלחמים בו?
תוכן משוכפל הוא אחד האלמנטים הבעייתיים ביותר בקידום אתרים וכזה שיכול לפגוע גם בדירוגים של אתרים שמבחינות אחרות הם אתרים איכותיים. לפעמים הענישה היא אלגוריתמית ולפעמים מדובר בענישה ידנית (תופיע כ”פעולה ידנית” ב-Search Console), אך לא תמיד הפגיעה תופיע בצורת “ענישה” מהאלגוריתם של גוגל.
אז קודם כל – מה זה בכלל תוכן משוכפל?
תוכן משוכפל הוא תוכן שנמצא במקביל במספר אתרים או באתר אחד בודד בכמה מקומות שונים. עם זאת, יש הבדל בין כמה שורות זהות שמופיעות בחלק התחתון של האתר (מה שאנחנו קוראים לו “פוטר”) ובין תכנים ארוכים יותר, במיוחד כאלו שמהווים את החלק המרכזי של התוכן בעמוד.
מלבד פגיעה מהצד של גוגל, תוכן משוכפל שיש עליו זכויות יוצרים עשוי גם לגרור תביעות משפטיות (למרות שבדרך כלל מדובר בהעתקת תמונות, שהיא דווקא מעט פחות חמורה מבחינת גוגל).
מקרה אחר הוא של תוכן שנשלח לכמה אתרים במקביל בכוונה תחילה, דבר הידוע גם כסינדיקציה. לדוגמה, אתר נותן רשות לאתר אחר לפרסם את התוכן שלו על מנת להגדיל את החשיפה שלו.
איך ניתן לזהות תוכן משוכפל?
איך מטפלים בתוכן משוכפל?
יש לא מעט דרכים לטפל בתוכן משוכפל, אך הדבר תלוי מאוד בסיטואציה ועד כמה רחוק אתם מוכנים ללכת כדי לטפל בו.
תוכן שהועתק מכם
הדרך הכי אלגנטית להסיר תוכן שהועתק מכם היא פשוט לשלוח דואר אלקטרוני למנהל האתר (ייתכן שתצטרכו להיכנס לפרטי הדומיין ולראות על שם מי הוא רשום).
רוב מנהלי האתרים שלא התכוונו “לעשות קופה” על הגב שלכם יסירו את התוכן הבעייתי בלי לשאול יותר מדי שאלות. במקרים אחרים יכול להיות שתאלצו לפנות לערכאות משפטיות.
למרבה הצער, קשה יותר להסיר תוכן משוכפל מחוץ לאתר שלכם דרך פניה לגוגל, למרות שהדבר אפשרי במקרים מסוימים.
במקרים מסוימים יהיה קל ומהיר יותר פשוט לשכתב או לכתוב תוכן חדש לאתר שלכם מאשר לחכות שהצד המעתיק יסיר את התוכן המועתק.
תוכן שהפצתם בסינדיקציה
אם הפצתם תוכן בסינדיקציה, תוכלו להשתמש בתג בשם Canonical. התג הזה למעשה אומר לגוגל מיהו העמוד המקורי שפרסם את התוכן. בזכות התג גוגל יודע להציג את העמוד המקורי בתוצאות החיפוש, אם כי הוא יהיה עשוי להציג גם את העמוד שמפנה לעמוד המקורי במקרים מסוימים.
מעבר לכך גם העמוד המקורי צריך להשתמש בתג קנוניקל עצמי (שמפנה לעצמו).
תוכן בתוך האתר
הטיפול בתכנים משוכפלים בתוך האתר מתחלק לשניים:
1.תכנים שהם חלק מתבנית בעמודים מסוימים – לדוגמה, קטגוריה של מזון לחתולים בחנות שלכם מחולקת לשלושה עמודים שבכולם יש כמה שורות שיווקיות. במקרה הזה עדיף שעמודים מספר 2 ו-3 יפנו עם תג קנוני לעמוד מספר 1. כל עוד גוגל יכול לראות ולסרוק את כל עמודי המוצרים, הדירוגים של האתר לא ייפגעו.
2.תכנים משוכפלים מאתרים אחרים או דפים עם כפילות משמעותית בתוך האתר – כאן בדרך כלל אין בררה אלא לשנות את הדפים הקיימים, כל שכל אחד מהם יהיה ייחודי. יש הרבה דרכים לשכתב תוכן. שיטה אחת שבה לא מומלץ להשתמש היא החלפה של הרבה שמות עצם בשמות דומים שנקראת גם “ספינינג”. פעם היו אפילו תוכנות שזו הייתה כל המטרה שלהן. זו שיטה שהייתה מקובלת פעם, אבל היום היא נחשבת לשנויה במחלוקת. מלבד העובדה שגוגל יכול לעלות עליה בקלות (גם האלגוריתם שלו משתמש בסוג של מילון / תזארוס), היא משנה לחלוטין את המשמעות של הטקסט ובמקרים קיצונים יכולה להפוך אותו לבלתי קריא. תוכן חייב להיות משוכתב באופן מקצועי מהתחלה ועד הסוף, ועדיף גם להאריך ולהוסיף על התוכן הקיים. רצוי להשתמש לפחות בשני מקורות נוספים מלבד המקורי הראשוני.
3.תכנים רוחביים – תכנים רוחביים בכל האתר בפוטר או אפילו בחלק העליון יכולים להפוך לבעייתיים ברגע שהם נעשים ארוכים מדי (השימוש בתג קנוני לא רלוונטי כאן). במקרה הזה פשוט צריך להוסיף תוכן מקורי לכל עמוד ועמוד עד כמה שניתן ולצמצם את כמות התוכן המשותף.
לסיכום, תוכן משוכפל אומנם יכול להיות כאב ראש לא קטן, אך הפתרון עצמו לא מסובך מדי. השאלה העיקרית היא מה היקף התופעה ועד כמה היא פוגעת באתר.