קידום אתר סחר (Ecommerce)
קידום אתר סחר (Ecommerce)

פלטפורמת אי-קומרסבינלאומית – יתרונות מול חסרונות

היתרון של הפלטפורמות הבינלאומיות כגון ווקומרס (שבנויה על וורדפרס), Shopify ובמידה מסוימת אפילו אתרי Wix למסחר אלקטרוני (שעולים כסף) היא סטנדרט התאמה טוב יחסית ל-SEO. לא תמיד יש את כל מה שצריך, אבל ניתן לקבל תמיכה רחבה יחסית ולפעמיים להשתמש בהרחבות שונות שנוצרו על ידי מתכנתים חיצוניים כדי לקבל את מה שהמערכת הבסיסית לא נותנת.

מנגד, התאמת תבניות בעברית מלאה לפלטפורמות האלו היא לא תמיד פשוטה מכיוון שחלק גדול מהן נועדו לשוק הבינלאומי. למרבה המזל, היום יש לא מעט חברות שמתמחות בעניין והקמת אתר בעברית או בכמה שפות היא הרבה יותר קלה מאשר פעם.

פלטפורמות ecommerce מקומיות – יתרונות מול חסרונות

היתרון הגדול ביותר של הפלטפורמות המקומיות הוא התמיכה בעברית (כולל של ממשק הניהול) ומגוון יחסית גדול של תבניות בעברית. 

רוב המערכות הן גם מהירות יותר בגישה מהארץ, אם כי מבחינת גוגל דווקא אתרים מחו”ל עשויים לזכות בציון גבוה יותר מכיוון שהבדיקה שלו נעשית מחו”ל. לכן תמיד רצוי לבדוק כמה חנויות לדוגמה מאותה הפלטפורמה עם Pagespeed Insights ולראות שהמספרים לא בטווח הכתום – אדום.

כמו כן, בדרך כלל קיים מגוון גדול יותר של אפשרויות תשלום וחיבור עם מערכות להנהלת חשבונות או סליקה שפועלות בארץ.

החיסרון הוא שהסטנדרטים בכל מה שנוגע ל-SEO עדיין לא אחידים: יש אומנם חברות עם פלטפורמות מאוד מתקדמות שלא היו מביישות גם את המתחרות מחו”ל (בכל זאת חייבים לפרגן…), אבל המחירים הם בדרך כלל גבוהים יותר, וזה עוד בלי הרחבות מותאמות אישית ותוספים שלעיתים יש לשלם עליהם בנוסף (רוב המערכות הללו אינן בקוד פתוח).

אז במה לבחור?

למרבה המזל, כמעט כל הפלטפורמות כיום תומכות בתצוגה רספונסיביות (התאמת האתר באופן אוטומטי לטלפונים חכמים), כך שאין בעיה עם תצוגה על טלפונים, שהיא קריטית לקידום אתרים בגוגל.
בכל מקרה, אם אתם מעוניינים במערכת בינלאומית ואפשרות התאמה אישית גבוהה ככל הניתן (כולל SEO), אין ספק שכדאי לכם לבחור במערכת בינלאומית ולחפש חברה שתבצע התאמה לעברית. עליכם רק לקחת בחשבון שממשק הניהול עדיין יהיה באנגלית וסביר גם להניח שאפשרויות הסליקה והמשלוח יהיו מצומצמות יותר.
לעומת זאת, אם אתם מחפשים מערכת שקל לתפעל ומדברת עברית (במלוא מובן המילה), יש פלטפורמות ישראליות שמספקות את הסחורה.
מצד שני, כדי לחסוך בעלויות אתם חייבים לדעת בדיוק מה אתם רוצים ומהן היכולות הטכניות של המערכת.
אם כרגע אתם לא בטוחים (וזה מובן), אחרי שתקראו את המדריך הזה תוכלו לדעת טוב יותר מה בדיוק לחפש והבחירה תהפוך להיות קלה יותר. שימו לב במיוחד לרשימת הדרישות הממוספרות.

שלב 2: בניית עמודי קטגוריות לחנות שלכם

אחד החלקים הקריטיים ביותר שנוגע לאתרי מסחר הוא בנייה נכונה של הקטגוריות באתר לאחר מחקר מילות מפתח. כלומר, מציאת האופן בו הגולשים מחפשים את הקטגוריות האלו בגוגל. 
החלוקה המקובלת היא לקטגוריות מוצרים ראשיות (קטגוריות אב) ומספר קטגוריות משנה (קטגוריות בן). 
במקרים מסוימים יהיה גם צורך בקטגוריות מהרמה השלישית. לדוגמה, אוכל לחיות -> אוכל לכלבים -> אוכל דיאטטי לכלבים 
מבנה זה מאפשר ליצור אתר שקל לנווט בתוך הקטלוג שלו, בין אם הגולש רוצה לסקור את כל המוצרים בקטגוריה ראשית ובין אם הוא מעוניין להתמקד רק בחתך ספציפי. 
העיקרון החשוב ביותר שתמיד צריך לזכור הוא לא ליצור קטגוריות קטנות מדי של מספר מוצרים בודדים. גם אם יש מילת מפתח שמאוד קורצת לנו, עמוד שיש בו רק 3-4 מוצרים בדרך כלל לא יתברג במקומות טובים ולכן עדיף לאחד מספר קטגוריות.
מנגנון נוסף שאפשר ליצור הוא מנגנון לסינון מוצרים בסגנון אמזון. מנגנון זה לא אמור להשפיע על האינדקס של גוגל מכיוון שהוא משנה את תוכן העמוד בזמן אמת ולא יותר כתובת חדשה.

קידום אתר סחר (Ecommerce)

אם יש מילת מפתח מאוד חשובה לנו שרלוונטית רק למוצר אחד או שניים, תמיד נוכל לבצע אופטימיזציה ברמת המוצר כפי שנראה בהמשך.

מה צריך להיות בכל עמוד קטגוריה?

1. תג Title ותג Meta Description ייחודים, רצוי להגדיר אותם ידנית ולא על פי תבנית (לפחות את הקטגוריות הראשיות)
2.המיקום הנוכחי של הקטגוריה בתוך האתר, Breadcrumbs   (פירורי לחם)

קידום אתר סחר (Ecommerce)

3. אם יש בקטגוריה יותר מעמוד אחד, עמוד 2 והלאה חייבים להפנות לעמוד הראשון באמצעות תג קנוני. 
4.כדאי לשלב מספר פסקאות טקסט שיתארו את המוצרים שיש בקטגוריה / למה היא חשובה / מה אפשר למצוא בה וכו’. אפשר לחלק את הטקסט לשני חלקים: אחד יישב מעל למוצרים ואחד מתחת למוצרים. הטקסט הזה חשוב מאוד כדי שיהיה אפשר להתברג במיקומים גבוהים בלי להיות תלויים אך ורק בקישורים חיצונים לעמודים.
5.כתובת של קטגוריה אמורה להיות קצרה ובאנגלית ולא מחרוזת ארוכה שנוצרת אוטומטית על ידי מערכת ניהול התוכן.
לדוגמה:
Mypet.co.il/food/dogs/diet
6.ניתן אך לא חובה לקשר אל עמוד קטגוריות משנה מעמוד הקטגוריה הראשי על מנת לכוון את הגולשים (הקישורים ההפוכים נוצרים בכל מקרה כשמטמיעים פירורי לחם בצורה נכונה).

יצירת עמודי מוצרים אפקטיביים בחנות שלכם

בניית עמוד מוצר אפקטיבי הוא אולי אפילו חשוב יותר מעמודי הקטגוריות מכיוון שבכל חנות יש מוצרים “לוהטים” שמספר גדול של גולשים מחפשים. 
אתרים רבים בוחרים בפתרון הפשוט ביותר ומדביקים את הטקסט של היצרן או היבואן עם התמונות שהוא מספק להם. גוגל מצידו מחפש תכנים ייחודים ולכן הדרך הכי טובה לקדם עמודי מוצרים היא לכתוב עבורם טקסט מותאם אישית ואם אפשר להעלות בנוסף תמונות מקוריות.
בפועל בחנות עם מאות מוצרים זה לא תמיד אפשרי מבחינת התקציב, ולכן כדאי לקבוע סדר עדיפויות מסוים, כשלמוצרים הכי אטרקטיביים כותבים טקסט חדש על בסיס של שכתוב ייסודי של טקסט קיים או המלצה אישית באורך של לפחות 2-3 פסקאות. 
זה גם המקום לבצע אופטימיזציה של מילות מפתח שאולי לא יכולתם לבצע ברמת הקטגוריה.
תמונות מקוריות יכולות להיות צילום של המוצר על מדף החנות, צילום שלכם או של עובד בחנות משתמש בו או מחזיק אותו וכו’.

מה צריך להיות בכל עמוד מוצר?

1. גם בעמודי מוצר, או לפחות בחשובים ביותר חייבים להיות תגי Title ו-Meta מקוריים ופירורי לחם או ציון בולט של שם הקטגוריה. 
2.ניתן גם לשלב קישורים למוצרים דומים או מוצרים משלימים שמוגדרים אוטומטית או ידנית.
3.לכל עמוד מוצר כדאי שתהיה כתובת שהיא מחרוזת ייחודית. חנויות רבות לוקחות את שם המוצר בעברית או חלק ממנו, אך הדבר יוצר סרבול מיוחד ומקשה לעקוב אחרי הכתובת בקמפיינים של בניית קישורים או כאשר צריך לעדכן את העמוד (מבחינת גוגל זה כבר פחות משנה כיום). 
אם יש המון מוצרים דומים, אפילו שם כללי למוצר ומספר עוקב יהיה עדיף.
לדוגמה:
Hairstyle.co.il/brushes/blue-brush-big1
4.יש להשתמש במידע מובנה לגבי כל מוצר על מנת שיופיע בגוגל באופן בולט. המידע שיכול להופיע הוא דירוג המוצר שהגולשים נותנים, מידע על המשלוח וזמינות.
למעשה לא חייבים להשתמש במידע מובנה ומספיק לחבר את המוצרים שלכם אל ה-Merchant Center (ראו את הסעיף על גוגל שופינג).

מה עושים עם מוצרים זהים שמגיעים בצבעים או דוגמאות שונות?

השאלה מה עושים עם מוצרים דומים תלויה בקטגוריה של המוצרים. לדוגמה, אם יש לנו 3 בגדי ים זהים בצבעים חלקים שונים, אין טעם ליצור שלושה  עמודי מוצר שונים ואפשר לתת לגולש לבחור צבע באופן דינאמי, כאשר רק התצוגה המקדימה משתנה (באופן דומה לסינון על ידי פילטרים).
בהנחה שהכתובת לא משתנה והתמונה החדשה נטענת באופן דינאמי, גוגל אמור לאנדקס רק את הגרסה המקורית. במקרה והמערכת לא מאפשרת זו, יש לנו עדיין את האפשרות ליצור תג קנוני.
לעומת זאת, אם מדובר על חולצות בדוגמאות ייחודיות, ייתכן שיהיה עדיף ליצור שלושה מוצרים שונים עם שינויים קטנים בטקסט.

קידום אתר סחר (Ecommerce)

מה צריך להיות בעמוד הבית?

עמוד הבית חייב להיות בראש ובראשונה נוח לגולש ולא עמוס מדי. אפשר למשל לשלב בין מוצרים חדשים ובין מבצעים שבהם יהיו מוצרים שאתם רוצים להיפטר מהם. עמוד דינאמי שמשתנה בתדירות גבוהה נותנת לאתר עדיפות מבחינת גוגל.
כמו בעמוד קטגוריות, כדאי לשלב כמה בלוקים ייחודים של טקסט שלא יופיעו בעמודים אחרים ויתנו לגולשים ולגוגל מידע כללי לגבי החנות. רק אל תיצרו “רשימת מכולת” של מילות מפתח…

בניית קישורים פנימיים ועמודי תמיכה

אם מילאתם אחר ההמלצה שלנו לקשר בין מוצרים דומים, כבר בניתם תשתית טובה לקישורים פנימיים, אך זה לא מספיק. 
כדאי לחזק עמודים עמוקים יחסית כמו עמודי מוצרים באמצעות תוכן נוסף באתר. לדוגמה, אפשר לפתוח בלוג או פינת מאמרים שתתעדכן באופן שוטף, כאשר בכל מאמר או פוסט חדש יהיו קישורים פנימיים לקטגוריות או מוצרים ספציפיים בתוך האתר.
לדוגמה, בתחילת שנת הלימודים אפשר להעלות פוסט על “חולצות הבית ספר הכי נחשקות לשנה החדשה” ושם להציב קישורים למוצרים פופולאריים. 
אם יש לכם עמוד מבצעים או “חדשים בחנות”, חשוב לעדכן גם אותם על בסיס קבוע עם כמה שורות ליד כל מוצר.

בניית קישורים חיצונים לאתרי אי-קומרס

בניית קישורים חיצונים לאתרי אי-קומרס אינה שונה באופן מהותי מבניית קישורים חיצונים לאתרים אחרים. למעשה, דווקא בחנות אי-קומרס שיש בה מאות עמודים שונים יש לכם הרבה יותר אפשרויות לגוון בין העמודים אליהם מגיעים הקישורים וטקסט הקישור שלהם.
כמובן שרצוי לעשות זאת על פי סדר העדיפויות שלכם. 
כמו כן, עדיף שלפחות חלק מהקישורים החיצונים יפנו אל עמודי הפוסטים מכיוון שכל קישור שמגיע אליהם בסופו של דבר מחזק גם את הקישורים הפנימיים שיוצאים מהם.

חיבור פיד המוצרים שלכם עם Google Shopping

 Google Shopping הוא שירות של גוגל להשוואת מחירי מוצרים. בעמוד התוצאות הראשי של גוגל מופיעות רק מודעות שופינג ממומנות בשורה העליונה, אך בטאב “שופינג” ניתן למצוא גם תוצאות אורגניות.  קידום אתר סחר (Ecommerce) חיבור המוצרים נעשה באמצעות Google Merchant Center. ניתן להעלות את המוצרים דרך קובץ ידני (לא מומלץ), פיד שמתעדכן באופן אוטומטי או על ידי חיבור לפלטפורמות מסחר אלקטרוני מסוימות כמו למשל Shopify.

לסיכום

אתרי אי-קומרס עשויים להיות אתרים מורכבים למדי ולכן גם קידום שלהם אינו תמיד פשוט ודורש הקפדה על פרטים קטנים רבים ושימוש נרחב גם בקידום אתרים טכני. יחד עם זאת, דווקא העובדה שחנויות רבות לא מנצלות את כל ההזדמנויות לקידום (במיוחד בכל מה שקשור למבנה האתר ומקוריות התוכן), נותנת גם לחנויות קטנות את היכולת להתקדם בגוגל.