Google AI Search – מה זה והאם אנחנו צריכים להיות מודאגים?

האם ה-AI Search טוב יותר מהמתחרים?

קודם כל, חשוב לזכור שכרגע "חיפוש AI" הוא ניסוי שזמין רק למשתמשים שהצטרפו ל-Google Labs (מעבדת הניסויים של גוגל). מצד שני, אין ספק שלגוגל יש את הזחלן הכי מהיר ואפקטיבי ברשת האינטרנט, וככל שמנוע חיפוש מבוסס AI יכול לחפש ביותר מקורות במקביל, כך הוא יחזיר תשובה מדויקת ומעודכנת יותר. נכון לעכשיו אין לנו מספיק נתונים, אבל סביר להניח שכאשר AI Search יפתח לציבור הרחב, נראה יותר השוואות ומבחנים, בדיוק כפי שהיום יש אתרים ואנשים שעוקבים אחרי השינויים במוצרי ה-AI השונים והמודלים החדשים ביותר שכל חברה מציגה.

כיצד מוצרי ה-AI של גוגל ישפיעו על מקדמי אתרים?

כבר דנו ב-Generative Engine Optimization (Generative AI הוא כל כלי AI שיכול ליצור משהו חדש), אבל בעיקר באופן תיאורטי. אבל מכיוון שה-AI "לוקח" המון קליקים מאתרים, מקדמי אתרים כבר לא יכולים להרשות לעצמם להישאר בפן התיאורטי ורבים מהם התחילו לשנות גישה.  אז לא, SEO עדיין לא מת, אבל הוא עשה סיבוב חד של 180 מעלות… החדשות הטובות הן ש-AI Search  של גוגל יכול דווקא  להטיב עם מקדמי אתרים מכיוון שהקישורים למקורות חיצונים ברורים יותר. כל זה בהנחה שגוגל תשלב את ה-AI Search באופן שבו הוא בעצמו ייקח על עצמו חלק מהחיפושים שעד כה החזיקו את ה-AI Overviews.

טיפים פרקטים לקידום אתרים בתוצאות ה-AI

אחד מהעקרונות החשובים ביותר ב-GEO הוא כוונת המשתמש (User Intent): אם משתמש מחפש מידע או נתונים, לא בטוח שהוא יצטרך להיכנס לאתר שה-AI מפנה אליו גם אם ישנו קישור לשם, וזו כנראה אחת הסיבות העיקריות לירידה בתנועה לאתרי אינטרנט מסורתיים. מצד שני, כאשר גולש עומד בפני רכישה (כוונת חיפוש "מסחרית"), בסופו של דבר הוא כנראה ייצור קשר עם עסק כלשהו. זה יכול לקרות בכמה דרכים:
  • כניסה לרכישה באתר אי-קומרס
  • כניסה לאתר המלצות
  • חיוג לעסק
  • נסיעה לעסק (או בקשת הוראת הגעה)
אז מה זה בעצם אומר לגבי מה שאנחנו כבר יודעים על קידום אתרים מסורתי?

אזכורים ולא רק קישורים

ב-GEO מעבר לקישורים יש גם חשיבות גדולה מאוד ל-Mentions. כלומר, המלצה או אזכור חיובים שנמצאים בטקסט, אבל הם לא קישורים שמפנים לאתר אחר. למערכות AI קל יותר לנתח סנטימנט ולכן הן לא זקוקות לקישור ישיר. באופן הזה, אפילו מוסך שאין לו בכלל אתר אינטרנט יכול לקבל המון לידיים פוטנציאלים מחיפוש AI. עם זאת, קישורים הם עדיין מאוד חשובים על מנת לבנות אמון, במיוחד במקרים בהם גולשים מעדיפים לעשות חיפוש Web בלבד או לא חוזרות תוצאות AI Overview.

מחקר מילות מפתח

כשאנשים מתקשרים עם AI, הם נוטים לשאול שאלות של ממש ולקבל תשובה, לא להתחיל לסרוק 20 אתרים. אתם יכולים לנצל את זה כדי להטמיע באתר פינה של שאלות ותשובות (בין אם בעמוד נפרד ובין אם בתוך עמודים).

יש כמה מקומות בהם אפשר לחפש נושאים טרנדים ולהבין מה אנשים מחפשים:

1. https://answersocrates.com אתר שבו אפשר לחפש שאלות ותשובות גם בעברית, אבל המנוי החינמי מוגבל מאוד.
2. https://answerthepublic.com אתר יעיל מאוד לאנגלית ושפות אחרות (לא לעברית). יכול גם לחפש בתוך מנועי חיפוש של יו-טיוב ורשתות חברתיות
3.גוגל טרנדס
4. Quora באנגלית (אפשר גם להסתכל ברדדיט) או Stips בעברית
5.מעבר לכך שימו לב מה גוגל מחזיר ב"אנשים שואלים גם" ובתוצאות מתוך דיונים בפורומים (לא נפוץ בגוגל ישראל).

תוכן

כמו שרמזנו, יצירת תוכן שאמור לגרום ל-AI להמליץ על אתר או עסק הוא עניין הרבה יותר מאתגר. גם אם כתבתם מאמר מעולה על טיפים לבחירת נגר, ה-AI לא בהכרח יאזכר אתכם כמקור מכיוון שלא חסרים מאמרים דומים ברשת האינטרנט.

לכן הדגש חייב להיות על מקוריות וסמכות, אבל לא בהכרח במובן המסורתי של "ערך לגולש", אלא במובן של הצגת נתונים, סטטיסטיקות, ניתוחים, ודברים שפשוט לא נמצאים באתרים אחרים.

זה לא חייב להיות משהו בומבסטי. לדוגמה, אתם יכולים לערוך סקר בקרב הלקוחות שלכם מה גרם להם להזמין רהיטים אצל נגר ולא בחנות כמו איקאה, ולא סתם להסתפק ברשימה של יתרונות או חסרונות. 

הנה עוד כמה רעיונות:

1.ראיונות עם מספר אנשי מפתח בתחום שלכם במטרה לקבל כמה תשובות לאותה שאלה. לאחר מכן למצוא את המכנה המשותף או להציב זו מול זו תשובות מנוגדות ולמצוא את הרציונל מאחוריהן.

2.מחקרי מחקר (Case Studies) – איך הגדלנו את הרווחים של הלקוח שלנו באמצעות תוכנית עבודה קונקרטית.

3.בדיקת ביצועים לאחר שינוי משמעותי. זה יכול להיות גרסה חדשה של מוצר או תוכנה, או אפילו שינוי מתודה בשיטות העבודה שלכם.

4.שילוב של נתונים מכמה מקורות (לא חסרים מקורות ברשת אם יודעים איפה לחפש ותמיד אפשר לשאול AI…).

5.תרשימי זרימה או אינפוגרפיקות מקוריים שאפשר להציב ליד טקסט נלווה

כמו שאתם רואים, לא חייבים להמציא כאן את הגלגל. פשוט ליצור תוכן באופן מהודק ויסודי יותר.

Google AI Search – מה זה והאם אנחנו צריכים להיות מודאגים?

האם לחסום את האתר לבוטים של AI

אחת השאלות שעלו לאחרונה היא האם כדאי לחסום את האתר שלכם בפני מנועי AI במטרה למנוע ממנו לשאוב מידע.

לדעתנו אין בזה טעם, והחסימה הזו אפילו יכולה לפעול לרעתכם: אם AI Search של גוגל או כל מנוע מבוסס AI אחר יתבקש לספק מידע על נושא מסוים או יקפוץ אצלו טריגר בהתאם לשאילתה מסוימת (כמו במקרה של AI Overviews), הוא כבר ימצא מספיק מקורות ופשוט יתעלם מכם כי חסמתם אותו…

לסיכום

לא נשקר לכם: אין ספק שמנועי חיפוש שמבוססים על AI או חלקית על AI מהווים אתגר משמעותי בפני מקדמי אתרים ובעלי אתרים שיסבלו אפילו יותר מהגחמות והשינויים של גוגל.

מצד שני, אין ספק שמי שלא יתעצל לבצע שינויים ולא יפחד לשנות גישה יוכל למקם את עצמו בעמדת פתיחה הרבה יותר טובה אל מול המתחרים.