קידום אתרים » בלוג » איך עושים מחקר מילות מפתח בקידום אורגני
איך עושים מחקר מילות מפתח בקידום אורגני
מחקר מילות מפתח הוא אחד המושגים הכי בסיסיים בעולם קידום האתרים, אבל קיים פער די מהותי בין הקונספט שהוא פשוט יחסית לבין הביצוע שיכול להיות די מורכב ולמעשה בעל השפעה מרחיקת לכת על אופן הקידום של האתר.
באופן הפשוט ביותר מחקר מילות מפתח הוא הכנת רשימה של מילות מפתח פוטנציאליות לקידום שאותן הגולשים מחפשים בגוגל (למעשה כל מילת מפתח = חיפוש אחר).
שאלת הבסיס במחקר מילות מפתח היא למעשה מהם החיפושים הרלוונטיים ביותר אלינו שנרצה להתברג עליהם במקומות גבוהים בגוגל.
כל מילת מפתח שנבחר תצטרך להיות משולבת הן באתר עצמו (דרך הכותרות, התפריטים הטקסט בעמודים וכו’) והן להיות חלק מאסטרטגיית הקישורים שלנו. לכן, אי אפשר להתחיל קידום אתרים יסודי בלי מחקר מילות מפתח.
מחקר מילות מפתח אורגני מול מחקר מילות מפתח ממומן
לפני שנמשיך חשוב להבין מהו ההבדל בין מחקר מילות מפתח אורגני לבין מחקר מילות מפתח ממומן.
מן הסתם, במחקר מילות מפתח אורגני נחפש מילים שנוכל להתברג עליהן בתוצאות האורגניות שמופיעות בכל עמודי התוצאות. לעומת זאת, במחקר מילות מפתח ממומן נרצה לחפש מילות מפתח שעליהן נוכל להתברג במודעות הממומנות אשר לא בהכרח יופיעו בכל עמודי התוצאות (תלוי אם המפרסמים מתחרים עליה או לא).
לכאורה זה נשמע כמעט אותו הדבר, אך קיים הבדל מהותי בין השניים: במחקר מילות מפתח ממומן אנחנו יכולים לדעת מהי רמת התחרות המוערכת וכמה נשלם על כל לחיצה על המודעה מכיוון שגוגל מספקת את המידע הזה בעצמה. לעומת זאת, בחיפוש אורגני אין לנו את המידע הזה, לפחות לא בכלי הרשמי של גוגל…
עוד עיקרון מהותי שחייבים לקחת בחשבון הוא שאין הפרדה בין “נפח ממומן” לבין “נפח אורגני” מבחינת נפח החיפוש שמופיע בכלים שמיועדים למחקר מילות מפתח. זאת מכיוון שאנחנו לא יודעים בדיוק כמה גולשים ילחצו על התוצאות הממומנות וכמה על האורגניות, שלא לדבר על כך שיש הבדלים באחוזי הלחיצות גם בין התוצאות לבין עצמן. (גם כלים שנראה בהמשך מספקים הערכה די גסה).
מדוע מחקר מילות מפתח הוא ייחודי לקידום במנועי חיפוש?
בניגוד לגוגל שפועל בעיקר על פי חיפושים אקטיביים, ברוב הרשתות החברתיות ואתרים אחרים דרכם אנחנו רוצים לקבל חשיפה הגולש הוא פסיבי. לכן אין ממש מחקר מילות מפתח באתרים שהם לא מנועי חיפוש או לא רק מנועי חיפוש (כגון יו-טיוב).
אפשר אומנם לבצע חיפוש חופשי על מנת לאתר קהילות או פרופילים רלוונטיים ליצור עימם מעורבות, אך לא מדובר בדיוק באותו הדבר.
אז איך עושים מחקר מילות מפתח אורגני?
כדי להתחיל לבצע מחקר מילות מפתח יש קודם כל למצוא את הכלי המתאים ביותר על מנת לקבל נפחי חיפוש. ההבדל בין הכלים הוא בעושר התכונות, המחיר, וכמובן שיש גם העדפה אישית מבחינת הממשק ונוחות השימוש.
רק בשלב מאוחר יותר כדאי להתחיל לבצע ניתוח מתחרים כדי להבין עד כמה כל ביטוי הוא תחרותי ולכן מה כדאי שיהיה סדר העדיפויות.
הנה השוואה בין חמשת הכלים המתקדמים ביותר בשוק ועוד כלי בונוס (גוגל טרנדס):
1.מתכנן מילות המפתח (גוגל)
מתכנן מילות המפתח של גוגל הוא כלי שהמידע בו מגיע ישירות מגוגל ולכן הוא נחשב לאמין ביותר. מצד שני, זהו כלי שמתכונן בראש ובראשונה לקידום ממומן. מסיבה זו, אם אתם לא מריצים שום קמפיין, תקבלו רק הערכות כלליות בנוגע לנפח החיפושים.
לדוגמה, ניתן לראות בתמונה שלארבעת הביטויים הראשונים שקשורים כולם לקידום אתרים יש בין 1,000 ל-10,000 חיפושים בחודש.
מי שמכיר את התחום אולי יוכל להעריך טוב יותר כמה באמת מחפשים כל ביטוי שכזה, אך מי שזהו הקמפיין הראשון שלו יתקשה לדעת מהו היחס בין שלושת הביטויים האחרונים (די ברור ש”קידום אתרים” הוא הביטוי הכי ג’נרי ולכן גם הכי פופולארי).
למרות המגבלות שלו, לכלי מילות המפתח של גוגל יש גם מספר יתרונות משמעותיים:
- הוא חינמי לחלוטין
- קל ונוח לשמור רשימות קיימות
- ניתן לקבל בקלות מילים מקטגוריות קשורות
- ניתן לחפש מילים על פי אתרים אחרים ובכך למעשה להקל על ביצוע מחקר מתחרים
UberSuggest.2
UberSuggest הוא כלי מתקדם למחקר מילות מפתח וחינמי למחצה. הכוונה היא שהוא מגביל אתכם למספר החיפושים שאתם יכולים לבצע ביום ולא תמיד מציג את כל הרעיונות למילות מפתח אם אתם לא מצטרפים לאחת מהתוכניות בתלום שלו.
מנגד, זה מקום טוב להתחיל לחפש בו מכיוון שהמספרים שהוא מציג הם די מדויקים. ניתן גם לחפש בו אתרים מתחרים לאתר שלכם.
כדי לקבל את התוצאות הכי מדויקות בחינם רצוי להירשם אליו דרך חשבון הגוגל שלכם. לאחר שתבצעו החיפוש תוכלו לשים לב לשני טאבים:
Suggestions– מחזיר מילים קרובות יחסית למילה המקורית
Related – מחזיר מילים קצת יותר מגוונות שלמעשה מזכירות יותר את אלו מהכלי של גוגל.
כמו שציפינו יש הבדל משמעותי בין נפחי החיפוש וברור שביטוי שיש לו כמה מאות חיפושים יהיה קל יותר לקדם מהביטוי “קידום אתרים” שיש לו כמעט 15,000 חיפושים בחודש!
שימו לב שהכלי מציג לכאורה גם את קושי הקידום האורגני (SEO Difficulty), אך המספר 30 מצביע על רמת תחרות נמוכה יחסית ובפועל מדובר בביטוים סופר תחרותיים. נראה שהסיבה לכך היא שהכלי משווה את קושי הקידום לקושי של קידום ביטויים בחו”ל, אך בפועל אין מה להשוות קידום בגוגל ישראל לקידום בגוגל במדינות אחרות.
3.SEMRUSH
SEMRUSH הוא כלי בתשלום עם תקופת ניסיון מוגבלת מאוד, אך כזה שנחשב לאחד מהטובים בשוק. למעשה הוא מהווה חבילת שירותים שלמה ולכן מיועד יותר לסוכנויות קידום או חברות קידום קטנות.
לכלי שלו יש כמה תכונות מתקדמות, לדוגמה:
- אתם יכולים לדעת מה רוב המשתמשים מחפשים כשהם מקלידים את המילה (מהי כוונת המשתמש, User Intent). לדוגמה, אם יש לכם חנות וירטואלית, סביר להניח שתרצו לבחור מילים בעלות אופי מסחרי שמחזירות תוצאות מהסוג הזה.
- ניתן לבדוק את הביצועים שלכם לעומת המתחרים באמצעות מעקב אחרי מילות המפתח וגם למצוא הזדמנויות למילים אפקטיביות שאתם עדיין לא משתמשים בהן. (Keyword Gap).
- ניתן למצוא חלק ממילות המפתח שלא מופיעות ב-Google Analytics מכיוון שהן מסוננות על ידי ההצפנה של גוגל על ידי חיבור בין SEMRUSH עם השירות.
- ניתן למצוא האם בעמוד הנוכחי שמוחזר עבור מילת המפתח יש גם תוצאות נוספות כגון תמונות, סרטונים וכו’.
Ahrefs.4
הכלי של (ahrefs Keyword Explorer) דומה למדי בתכונות שלו ל-SemRush, אך הוא מציע ניתוח תנועה מפורט יותר עבור כל מילת מפתח. לדוגמה, אתם יכולים לראות מהו שיעור הלחיצות הכולל על כל מילת מפתח ומתוכן כמה לחיצות היו על תוצאות אורגניות וכמה על תוצאות ממומנות.
עוד פונקציה שימושית תאפשר לכם לדעת האם אפשר לשלב ביטוי ג’נרי יותר עם מילת המפתח שאתם בודקים וכך למעשה “לחסוך” במספר הדפים ולא ליצור דפים ממוקדים יתר על המידה.
לבסוף, תוכלו לראות תנועה מוערכת שכל אתר שמדורג על מילת המפתח הזו מקבל ממנה.
למרות כל המספרים המרשימים האלו, חשוב לזכור שבסופו של דבר מדובר על הערכות בלבד. מהבדיקה שלנו על מספר אתרים שאנחנו מקדמים, לפעמים הכלי נוהג להיות נדיב יתר על המידה ולהציג מספרים גבוהים יותר מאשר במציאות.
שימו לב: הן SEMRUSH והן ahrefs עולים לפחות 100$ לחודש
Mangools / KWFinder.5
מאנגוולס הוא חבילת כלי SEO הכוללת גם כלי למחקר מילות מפתח בשם KWFinder. הוא אומנם די בסיסי , אך עדיין יאפשר לכם לקבל הצעות רבות למילות מפתח וגם תצוגה מקדימה של דף התוצאות הנוכחי (אם כי לא בגוגל ישראל באופן ספציפי).
זהו ללא ספק הכלי הכי עממי שמתחיל במחיר של 49$ לחודש או פחות (תלוי אם המנוי הוא חודשי או תקופתי).
בחבילה זו תקבלו גם כלים למעקב אחרי מילות מפתח וניתוח קישורים, כך שבסך הכול הוא מתאים גם למשתמשים מתחילים שרוצים לבצע חלק מעבודת ה-SEO בעצמם.
בונוס: Google Trends
גוגל טרנדס הוא לא הכלי הקלאסי שלכם למחקר של מילות מפתח מכיוון שהוא נועד יותר לגילוי של טרנדים ונושאים ופחות למילות מפתח (שאילתות) ספציפיות.
יחד עם זאת, הוא עדיין יעיל מאוד לאתרים שעוסקים בנושאים עונתיים כמו למשל חנויות שונות, אתרי חדשות וכו’
אם אנחנו מדברים על חיפושים בישראל בלבד, הוא לא תמיד יחזיר מספיק מידע ולכן צריך “לשחק” אתו קצת. לפעמיים הוא גם יחזיר יותר מותגים שלא בהכרח יהיה כל כך יעיל לקדם אותם מכיוון שהאתרים הרשמיים יקבלו את מרב הלחיצות.
לדוגמה, אם נחפש את המונח “בגדים”, זה מה שנקבל:
המונחים הכי רלוונטיים אלינו כאן הם “סוודר” , “בגדים תרמיים” ו-“אמריקן איגל” (שהוא מותג, אבל כזה שנמכר בלא מעט חנויות)
שימו לב שהכלי יכול להחזיר גם טרנדים של שופינג, חדשות, תמונות ואפילו נושאים בתוך יו-טיוב, אם כי עדיף בדרך כלל להישאר על ברירת המחדל.
קביעת עדיפות למילות המפתח ויצירת הרשימה
בדרך כלל אחרי שעשינו שימוש בכלי אחד או מספר כלים, נרצה להתחיל למיין את המילים ולמצוא את המילים שהכי כדאי לנו לקדם מבחינת הזמן שנשקיע בהן לעומת התנועה שנקבל.
מלבד מספר החיפושים שיכולים לתת לנו אינדיקציה כללית על רמת התחרות, כדאי מאוד גם לבצע בדיקה ידנית. במהלך בדיקה ידנית אנחנו סוקרים באופן ידני את רשימת האתרים בעמוד או שני העמודים הראשונים.
אם המילה מופיעה ב-Title של העמוד (מה שבדרך כלל מופיע בשורה הראשונה ליד כל תוצאה), סביר להניח שהאתר מקדם אותה בצורה אקטיבית. אפשר גם להיכנס לעמוד ולראות האם היא מופיעה בכותרות הפנימיות וכמה פעמים בטקסט עצמו.
אם יש לכם מנוי לאחד הכלים לניתוח קישורים, אפשר אפילו לראות אם יש קישורים שכוללים את המילה הזו ומפנים לאתר.
מילה שאנחנו רואים שהרבה אתרים מתחרים עליה כנראה תהיה יחסית קשה לקידום. זה כמובן לא מדע מדויק, אבל אינדיקציה שתוכל לעזור לנו.
בסופו של דבר רצוי לחלק את הרשימה לשלוש קבוצות:
1. מילים לקידום מידי
2. מילים לקידום בהמשך (טווח בינוני)
3.מילים תחרותיות במיוחד (טווח רחוק)
בקבוצה הראשונה נשים את כל מילות המפתח שיהיה לנו יחסית קל לקדם. באמצעות המילים האלו נוכל להתחיל ולקבל תנועה לאתר גם בלי המון קישורים.
בקבוצה השנייה נשים את המילים היותר תחרותיות שכדאי להתחיל לקדם בשלב מאוחר יותר, לפחות ברמת בניית הקישורים (שהוא החלק שבדרך כלל יגזול מאיתנו את רוב הזמן).
בקבוצה השלישית נשים מילים לטווח הרחוק שכרגע לא משתלם לנו “להתאבד עליהן” מכיוון שהן תחרותיות מאוד. חלקן גם כלליות מאוד ולא תמיד ברור מה בדיוק המשתמש מחפש.
לדוגמה, מי שמחפש “מאזדה” אולי מחפש את היבואן, אולי הוא מחפש סקירת רכב מקצועית ואולי הוא בכלל רוצה לקנות מאזדה יד שנייה.
בשלב האחרון מכניסים את כל מילות המפתח לקובץ אקסל ביחד עם נפח החיפושים המשוער ומתחילים לעבוד…
טיפים לסיום
חשוב לזכור שמחקר מילות מפתח הוא רק אחד השלבים הראשוניים בקידום אתרים ולמרות שהוא מהווה את הבסיס החשוב ביותר, מרבית העבודה עוד לפנינו.
כמו כן, מחקר מילות מפתח הוא עניין דינאמי מאוד ובדרך כלל חייבים לחזור אליו בשלב מאוחר יותר אחרי שהאתר כבר מתחיל לקבל דירוגים על מילות מפתח. סביר להניח שבמהלך הזמן נגלה עוד מילות מפתח שלא חשבנו עליהן (יש מספר כלים שיוכלו לעזור לנו לעקוף את ההצפנה של גוגל כגון Keyword Hero, אך זהו כבר נושא למאמר אחר…).
בהצלחה!