מעבר מאתר ישן לחדש +
ביצוע הפניות 301 -
כך תעשו זאת לאט, נכון ובזהירות
קידום אתרים » בלוג » מעבר מאתר ישן לחדש
במהלך החיים של עסק אינטרנטי, בהחלט יכול להגיע היום בו תצטרכו או תרצו להעביר את כל האתר הישן שלכם לאתר חדש לגמרי – מבחינת אחסון, תוכן, עיצוב, ממשק משתמש, מרכיבים טכנולוגיים וכיוצא באלו. כמובן שאתם ממש לא רוצים לאבד גולשים קיימים ובעיקר לא לפגוע אנושות בדירוג האתר שלכם בגוגל. אתרי אינטרנט, כמו עסקים ואנשים, הם מכונות מורכבות להפליא, לכן קריטי לבצע מעבר מאתר ישן לחדש בחכמה, בצורה מדויקת ועם יישום אמצעי הזהירות המתאימים כדי לצמצם למינימום את הפגיעה ב-SEO שלכם.
צוות Seo-Rush מסביר איך לעשות זאת נכון.
כאשר אנו מדברים על מעבר של אתר ישן לחדש, תהליך הנקרא בשפה המקצועית גם Site Migration, הכוונה היא שהפעילות האינטרנטית שלכם עוברת לאתר בעיצוב וממשק חדשים, עם תוכן חדש ומשודרג ברובו ובעיקר האתר החדש שלכם יהיה בכתובת אחרת, בשירות אחסון אחר ואולי אפילו על גבי פלטפורמת ניהול תוכן אחרת וחדשה – כך שהכל באמת חדש. אבל השאיפה שלכם, ושלנו בתור מקדמי ומשווקי האתר ומי שילווה אתכם בהקמת האתר החדש שלכם היא לבצע את המעבר בצורה הטובה ביותר טכנולוגית ומבחינת חוויית המשתמש, עם מינימום פגיעה בדירוג האתר בגוגל.
למה בכלל לעבור לאתר אחר?
ראשית כל נסקור כמה סיבות נפוצות למעבר מאתר ישן ופעיל לאתר חדש. זהו לא תהליך שעושים סתם כך ובלי לתת עליו את הדעת, אחרי הכל האתר שלכם הוא נכס דיגיטלי ועסקי חשוב ומרכזי, לעיתים השקעתם זמן רב ומשאבים כדי להביא את האתר שלכם למיקום איכותי ויעיל בתוצאות החיפוש של גוגל והגולשים שלכם כבר מכירים אתכם. אבל בכל זאת, ישנם מצבים בהם כבר אין ברירה ולטובת המשך והגדלת הפעילות העסקית מהאתר, שינוי קטן אינו מספיק וצריך לעשות מהפכה של ממש.
לפניכם כמה סיבת נפוצות שעסקים דיגיטליים בוחרים לעבור מאתר ישן ופעיל לאתר חדש לגמרי:
האתר הישן בעל עיצוב מיושן מאוד, ממשק משתמש ישן ולא יעיל ולא אפשרי לשדרג זאת מבלי להקים אתר חדש לגמרי.
מעבר לאתר חדש לגמרי על בסיס מהלך שיווקי מתוכנן של מיתוג מחדש – תחת לוק, סטייל וכמובן אתר חדשים.
פרצו לאתר הישן וגרמו לנזק טכנולוגי, תפעולי או תדמיתי מהותי כל כך שאין ברירה אלא לעבור לאתר חדש.
שדרוג אבטחת המידע באתר לפרוטוקול HTTPS כנדרש ואי לכך ביצוע בפועל של מעבר לאתר חדש.
שינוי טכנולוגי נדרש באתר אשר מחייב מעבר לפלטפורמת אתר חדשה לגמרי כדי להתקין וליישם אותו.
מעבר לאתר חדש בעקבות כך שהאתר הישן עובד על בסיס פלטפורמה מיושנת שאינה נתמכת יותר ואינה מאפשרת לכם לבצע עדכונים ושינויים.
האתר לא מתקדם, איטי, הקוד עמוס ואינו איכותי, דפים משוכפלים ותקציב הזחילה אינו טוב.
שלבים חשובים במעבר מאתר ישן לחדש
גיבוי מלא של האתר הקיים
קודם כל חשוב לבצע גיבוי כפול – בשרת ובמחשב – של האתר הקיים על כל קבציו ומרכיביו. על כל צרה שלא תבוא וכדי שתהיו בטוחים שהתוכן והנכסים הדיגיטליים שלכם קיימים ומוגנים.
בצעו סריקה מקיפה לאתר הקיים שלכם
בצעו זחילת סריקה באתר הקיים בעזרת כלים טכנולוגיים ייעודיים לפני ביצוע כל פעולת מעבר לאתר החדש. כלי יעיל ופופולארי מאוד לכך הוא Screaming Frog. שימרו את תוצאות הזחילה להמשך התהליך. הסריקה הזו משמשת, בין היתר, כדי לקבל רשימה מלאה של כל כתובות ה-URL באתר הישן וכדי שבמעבר לאתר החדש לא תפספסו שום כתובת או עמוד. כמו כן, סריקה כזו היא הזדמנות לזהות שגיאות, קישורים שבורים ושאר תקלות עוד לפני ביצוע המעבר לאתר החדש וכך ניתן לתקן מה שצריך ולבטל מה שלא צריך.
חיפוש בגוגל לכל העמודים המאונדקסים והפנייתם
דרך ביצוע פקודת site: בממשק החיפוש של גוגל (“site:www.example.co.il”) תוכלו לקבל רשימה של כל העמודים המאונדקסים ע”י גוגל באתר שלכם. כעת תוכלו לבצע הפניות 301 redirect לכל העמודים הרלוונטיים אל הכתובת היחסית החדשה באתר החדש.
הפניות 301 הן הסוג המומלץ לצרכי SEO, אלו פקודות המראות למנוע החיפוש וגם לדפדפן של גולש המנסה להגיע לאתר הישן שלכם, שהאתר שלכם עבר באופן קבוע לכתובת אחרת, כאשר הפקודה מאפשרת הפנייה אוטומטית של הגולש או של גוגל לאתר החדש.
בצעו גיבוי והעתק של נתוני גוגל אנליטיקס לאתר הישן
תזדקקו לנתוני האנליטיקס של האתר הישן שלכם אחרי ביצוע המעבר לאתר החדש, כך תוכלו לזהות במהירות אובדן טראפיק ולבצע התאמות בהתאם. אם יש אובדן טראפיק מהותי, אפשר להריץ השוואה “צד מול צד” וכך להבין בדיוק איזה עמודים איבדו תנועת גולשים.
פתרון בעיות של תוכן כפול
שגיאות שונות בתהליך המעבר מהאתר הישן לחדש יכולות ליצור בעיה של תוכן משוכפל באתר החדש, וזה כמובן לא רצוי ויכול לגרור בעיות נוספות עם גוגל ובמבנה האתר בכלל. זה יכול למשל לקרות כאשר מעלים כמה גרסאות של אותו URL. אם מבצעים תהליך חכם ופרטני של Canonicalization מראש זה אמור למנוע בעיה כזו, אך מומלץ גם לקבוע כללי הפנייה בקובץ .htaccess כך שרק גרסה אחת של כל עמוד תהיה זמינה.
בצעו בדיקה מקדימה בעזרת כלי "ארגז חול" או בסביבה זמנית
לפני ביצוע המעבר בפועל מהאתר הישן לחדש, מומלץ לבצע בדיקה מקדימה ומקיפה בכלי ארגז חול ייעודי. כך תוכלו לראות בסביבה מבוקרת ומוגנת האם האתר החדש עובד כמו שצריך, האם ההפניות עובדות ולאתר שגיאות ותקלות שונות שרצוי שלא תתרחשנה כאשר באמת תעברו לאתר החדש.
לאחר המעבר – ביצוע סריקה מלאה עם Screaming Frog לאיתור שגיאות
לאחר שעברתם לאתר החדש, עם כל העמודים, כל הנכסים הדיגיטליים, כל הקישורים וכיוצא באלו, יש לבצע סריקה מלאה בעזרת כלי כמו Screaming Frog. כך תוודאו למשל שאין שגיאות 301 נוספות ואם יש אז לתקנן. כלי טכנולוגי זה יוכל לסייע לכם מאוד לסדר את כל הקישורים הפנימיים באתר, בעיקר אלו שעדיין מקשרים לכתובת באתר הישן. אל תתפתו להשאיר קישורים פנימיים כפי שהם במחשבה שבמילא הפניית ה-301 תחזיר אותם למקום המתאים באתר החדש – זה גם יאט את ביצועי האתר וגם עשוי לפגוע בדירוג העמודים מבחינת גוגל.
ניהול והגשת
מפת אתר
שימרו על מפת האתר הישן שלכם בקונסולת החיפוש של גוגל והוסיפו את מפת האתר החדש גם כן. הגשת בקשה מגוגל שיזחל במפת האתר הישן כך שמנוע החיפוש יוכל לאתר את ההפניות היא דרך טובה לזרז את התהליך.
שימרו על השליטה שלכם בדומיין הישן
אלא אם מטרת מעבר האתר היא מכירת הדומיין הישן שלכם, נסו לשמור על השליטה בדומיין הישן שלכם. אידיאלית כל עמוד באתר הישן יפנה לעמוד המתאים באתר החדש, לנצח. אם תאבדו שליטה בדומיין הישן, אתם מסתכנים באובדן כל הקישורים המפנים לאתר הישן ואז מופנים לאתר החדש בעזרת הפניות ה-301 שלכם.
עדכון קישורים חיצוניים מרכזיים
עדכנו ידנית או דרך שליחת בקשות למקורות מרכזיים המקשרים לאתר שלכם – קמפיינים בגוגל ופלטפורמות פרסום נוספות, שותפים, משווקים, פלטפורמות מדיה חברתית וכיוצא באלו.
טיפ המלצה לגבי קישורים פנימיים
חלק חשוב במעבר מאתר ישן לאתר חדש בצורה יעילה הוא ניהול וסידור של הקישורים הפנימיים באתר. דרך מצוינת למנוע בעיות בהקשר זה ולהקל את העבודה במעבר בין האתרים היא תמיד להשתמש בקישורים פנימיים רלטיביים (Relative Internal Links), אלו מבטיחים שאם משנים את שם הדומיין או מוסיפים לו HTTPS, לא צריך לשנות בהתאם את כל הקישורים הפנימיים, אלא הם יותאמו אוטומטית.
השורה התחתונה
אם מבצעים מעבר מאתר ישן לאתר חדש מבלי לקחת בחשבון נושאי SEO ומבלי לעשות את התהליך ביעילות ובזהירות המתבקשת, אתם מהמרים הימור מסוכן מאוד על איבוד תנועה ממנועי חיפוש ולכן גם הכנסות מהאתר. עדיף לבצע את התהליך נכון ובחכמה מאשר לשלם בהמשך בזמן, כסף, תסכול ואובדן טראפיק בניסיון לתקן תקלות במעבר לאתר חדש.