קידום אתרים » בלוג » קידום אתר שופיפיי
קידום אתר שופיפיי
שופיפיי (Shopify) היא אחת מפלטפורמות האיקומרס הפופולאריות והאיכותיות ביותר, אשר משמשת מיליונים של מוכרים אונליין וחנויות אינטרנטיות. זוהי מערכת איקומרס ידידותית לשימוש, המאפשר להקים חנויות דיגיטליות מעוצבות וחזקות.
מצד שני, לא מדובר במערכת שהיא לחלוטין בקוד פתוח, אלא מערכת שהיא בעיקרה מסחרית והקוד הפתוח שלה מוגבל לתוספים חיצונים או התבניות. עובדה זו מגבילה את האפשרויות לקידום אתרים מתקדם (טכני), במיוחד לעומת מערכות בקוד פתוח כמו WooCommerce.
אך מלבד הקמת חנות מושקעת, מעוצבת ועם מוצרים ושירותים מעולים, אתם צריכים שאנשים ימצאו את החנות שלכם בעת חיפוש גוגל רלוונטי – לשם כך צריך להבין ולבצע היבטים שונים של קידום אתר שופיפיי. השוני בקידום אתר שופיפיי מתבטא דרך כמה מהיתרונות והחסרונות של המערכת המומלצת והפופולארית הזו לאתרי מסחר אלקטרוני. לעומת אתר “רגיל”, אתר שופיפיי הוא כל כולו אתר איקומרס הבנוי על פלטפורמה סגורה וייעודית לאתרי מסחר כאלו, לכן גם הקידום שונה. באתרי שופיפיי רוב הדפים והתכנים הם דפי מוצרים, אשר הקידום שלהם שונה לעומת דפי תוכן באתרים אחרים שאינם אתרי איקומרס.
אז עד כמה אפשר לקדם אתרי Shopify, במיוחד כשמדובר בזירות תחרותיות (חשבו כמה חנויות וירטואליות יש ברשת), והאם הנוחות שלה שווה את זה?
כדי לענות על השאלה נחלק את המאמר הזה למספר חלקים:
1.יכולות הקידום המובנות של אתרי Shopify
2.מגבלות (מה המערכת לא יכולה לעשות או עושה לא נכון)
3.תוספי קידום אתרים נפוצים (אפליקציות) ומה הם יכולים לעשות
4.סיכום והמלצות
יתרונות של פלטפורמת שופיפיי לאתרי איקומרס (Ecommerce)
- מערכת ייעודית ומקצועית לאתרי איקומרס, מאפשרת לבצע כמעט כל צורך רלוונטי ורצוי לחנות אינטרנטית ולקבל מענה איכותי לרוב הצרכים שלכם כבעלי ומנהלי החנות.
- למרות שהמערכת סגורה, היא מאפשרת הרבה גמישות ביצירת החנות שאתם רוצים וצריכים, עם פתרונות לצרכים ספציפיים.
- אינטגרציות עם אפליקציות ותוספים רלוונטיים וחשובים לאתרים ישראלים – מערכות חשבוניות וניהול חשבונות למשל. בנוסף עוד המון תוספים מיוחדים לחנויות שופיפיי.
- המון כלים בילט-אין ותבניות לחנויות איכותיות ואלגנטיות.
- תפעול קל וידידותי למשתמש, ממשק משתמש איכותי וללא כל צורך לדעת תכנות או פיתוח אינטרנט.
- פיצ’רים ייעודיים לקידום אתרים אורגני של החנות ומוצריה.
היכולות המובנות של אתרי Shopify
ל-Shopify יש מדריך SEO רשמי, כך שאנחנו יכולים להבין די בקלות מה היא יכולה לעשות:
1. מפות XML – לכל חנות יש מפת XML תחת הכתובת https://www.your-shopify-domain.com/sitemap.xml. כזכור, תפקידה של מפת האתר הוא לאותת לגוגל על כל העמודים הקיימים ומתי הם משתנים. את מפת האתר בדרך כלל מחברים ל-Search Console.
Robots.txt .2 – מדובר בקובץ שמעניק לגוגל גישת סריקה לחלקים הציבורים באתר. Shopify יוצרת את הקובץ באופן אוטומטי ולכן אין יותר מדי מה לדאוג (גוגל לא יסרוק את האתר במצב טיוטה).
אם תרצו תוכלו לערוך את הקובץ בעצמכם, אך הדבר ידרוש מכם לערוך את קבצי התבנית, למחוק את הקובץ הקיים וליצור אחד חדש.
3.תגי מטא – שופיפיי מוסיפה באופן אוטומטי את שם החנות לתג ה-Title ותג תיאור בהתאם לסוג העמוד (דף בית, קטגוריה, מוצר, בלוג).
לרוב הגדרות ברירת המחדל האלו ישרתו אותנו היטב, אך אם נרצה נוכל לערוך אותן באופן חופשי. הדבר יכול להיות יעיל במקרים בהם נרצה להוסיף מילות מפתח על התווים של שם החנות או להפוך את התגים לשיווקיים יותר במטרה שאנשים יכנסו לאתר מדפי התוצאות בגוגל.
שינוי התגים נעשה באמצעות חלק שנקרא Search engine listing preview והוא ספציפי לכל דף (למעט דף הבית אותו משנים דרך תפריט Preference):
שימו לב: למרבה הצער, הכותרת הפנימית של העמוד (H1) תמיד זהה לתג ה-Title (ללא שם החנות אם מדובר בברירת המחדל). זה לא תמיד קריטי, אבל עשוי להגביל את מספר מילות המפתח בהן תוכלו להשתמש.
4. תגי ALT לתמונות – אלו הן תגים שמתארים לגוגל מה יש בתמונות שאנחנו מעלים. אם נעלה תמונות ייחודיות של מוצרים (לא כאלו שכל המתחרים שלנו מעלים), נוכל להשתמש בו בצורה אפקטיבית.
5. כתובת העמוד (URL Handle) – ניתן לשנות את שם העמוד עצמו באופן חופשי גם כן תחת Search Engine Listing. מדובר בחלק יחסית פחות קריטי, אבל הוא גם יכול לעזור לנו למצוא עמודים באופן נוח באתר בדוחות ה-Search Console, Analytics וכו’.
6. חיבור ל-Search Console – החיבור לסרצ’ קונסול יכול להתבצע גם לחנויות עם דומיין עצמאי וגם לכאלו עם דומיין תחת Shopify. (בדרך כלל בחשבונות ניסיון).
אם לא מדובר בדומיין עצמאי, יש להוסיף את תג ה-HTML של גוגל לתבנית האתר:
יש לבחור בתפריט Themes תחת Online Store. רצוי (אך לא חובה) לשכפל את התבנית הקיימת למקרה שתבצעו איזושהי טעות. לאחר מכן יש לבחור ב-Customize ו-Edit Code, שם ישנו קובץ בשם Theme.liquid ובו אפשר להוסיף את התג בדיוק כפי שהעתקתם אותו תחת התג <head>.
אם יש לכם דומיין עצמאי, רצוי לבצע אימות ברמת הדומיין דרך רשם הדומיין (גוגל מספקת הוראות מדויקות).
7.חיבור ל-Google Analytics 4 – בראש ובראשונה עליכם לוודא שיש לכם נכס מתאים ב-Google Analytics 4!
לאחר מכן החיבור מתבצע בקלות דרך אותו תפריט Preferences וסקשן Google Analytics. שם מופיע כפתור עם התווית Manage Pixel Here”” (השדה מתחת הוא של גרסת UA שפרשה לגמלאות). כשתלחצו על הכפתור יופיעו כמה חלונות שיבקשו מכם לבחור את הנכס הרלוונטי.
להבין את המהות של SEO – קידום אתרים אורגני לאתרי שופיפיי
SEO (קידום אתרים אורגני) הוא תחום נרחב ומשמעותי באינטרנט, המתאר סדרת טקטיקות שאנו משתמשים בהן כדי לגרום למנוע החיפוש למצוא את האתר שלכם כיעיל, שימושי ואמין וכזה המספק ערך ופתרונות לבעיות של המשתמשים במנוע החיפוש.
טקטיקות וטכניקות אלו כוללות שפע של דברים ואלמנטים, מיצירת חוויית משתמש מעולה וחיובית ועד פיתוח תוכן בעל ערך ממשי ועם מילות מפתח רלוונטיות. לא משנה איך מבצעים זאת ובאיזה סדר, המטרה היא לגרום לאתר שלכם להיתפס כמקור רלוונטי ואיכותי עבור המבקרים בו.
ככל שהאתר שלכם יותר רלוונטי ובעל ערך, כך יותר סביר שגוגל ימליץ עליו לגולשים אחרים והאתר ידורג גבוה יותר בתוצאות חיפוש לשאילתות רלוונטיות. דירוגים גבוהים אלו חשובים במיוחד לאתרי איקומרס. חנות שופיפיי המדורגת במקום הראשון בגוגל, מקבלת כמעט כפול טראפיק לעומת החנות המודרגת במקום השני!
דרכים לשיפור קידום אתרי Shopify
מוכרים בפלטפורמת Shopify יכולים לנצל כמה פיצ’רים Built-In וידידותיים ל-SEO הקיימים במערכת. בממשק ניהול החנות של שופיפיי יש כלים לניהול ואופטימיזציה של תגיות כותרת, כתובות URL, תגיות מטא-תיאורים. את כל אלו ניתן לערוך ישירות מהמערכת, להתאמה לצרכי SEO ולצרכי קהל היעד של החנות. אך זה לא יספיק כדי לטפס במעלה דירוג תוצאות החיפוש. דרכים נוספות שניתן וכדאי ליישם כחלק מאסטרטגיה מותאמת אישית של קידום אתר שופיפיי הן:
- אופטימיזציה למבנה החנות: ארגון וסידור התוכן הם פרמטרים חשובים מאוד להצלחת SEO, גם עבור אתרי שופיפיי. בדיוק כמו שבחנות פיזית אתם רוצים למצוא את מה שאתם מחפשים בקלות וביעילות, כך גם בחנויות אינטרנטיות. זה כולל למשל קטגוריות מוצרים, חיפוש פנימי יעיל, עמוד אודות, עומד צור קשר וכדומה.
- צמצום תסכול למשתמשים ושיפור UI/UX: קונה מרוצה המקבל חוויית שימוש חיובית ואיכותית, הוא קונה שיותר סביר שיישאר בחנות, יקנה וגם יחזור אליה, אולי הוא אפילו יכתוב ביקורת טובה או ישלח קישור לחנות במדיה החברתית שלו. יצירת חוויית וממשק משתמש מעולים בחנות השופיפיי שלכם תורמים גם להתנהלות מול הלקוחות והגולשים אך גם לדירוג של גוגל. זה כולל אלמנטים כמו איתור מוצרים יעיל, עיצוב מעולה, חנות מהירה מאוד, אפשרויות תשלום מתאימות, חיפוש, הצעת מוצרים חכמה ועוד.
- ביצוע מחקר למילות מפתח חשובות: גם בקידום אתרי שופיפיי, מחקר מילות מפתח איכותי הוא הבסיס ההכרחי והחשוב להצלחה. אנשים מתחילים המון מסעות דיגיטליים לרכישות למיניהן בחיפוש שם של מוצר או קטגוריה בגוגל, כמו גם בתוך החנות שלכם עצמה. לכן אופטימיזציה למילות המפתח המרכזיות והחשובות שלכם היא קריטית עבור SEO לאתר שופיפיי.
- אופטימיזציה לדפי מוצר: לצד מבנה אתר פשוט (אך מסודר!) ועבודה לפי מחקר מילות מפתח רלוונטיות, צריך גם לבצע אופטימיזציה לדפי המוצר בחנות. מתחילים בדפים המייצרים הכי הרבה המרות/רכישות ומתקדמים במורד זרם דפי המוצר בחנות שלכם. זה כולל תוכן ממוקד, יעיל ומעולה, סידור נכון של תגיות למיניהן, תיאורים אפקטיביים לדפים, שימוש חכם, מוכוון מטרה ואלגנטי במילות מפתח ועוד מכלול טכניקות לאופטימיזציה של SEO, הגדלת מכירות וממשק משתמש.
בנוסף חשוב להימנע מתכנים כפולים באתר ולוודא שקובץ robots.txt בחנות מסודר ומוגדר כמו שצריך כדי שגוגל יסרוק את כל דפי האתר וכל דפי המוצר.
המגבלות המשמעותיות שעדיין יש לשופיפיי בתחום ה-SEO
למרות כל יכולות ה-SEO שסקרנו, יש ל-Shopify עדיין כמה מגבלות שיכולות ליצור בעיות אופטימיזציה לאתרים גדולים או פשוט לשרוף הרבה זמן מיותר.
יצירת עמודים כפולים
הבעיה הגדולה ביותר של שופיפיי היא באופן בו היא יוצרת תוכן כפול: אם למשל תשימו כובעי מצחייה גם בקטגוריה של אופנת גברים וגם בקטגוריה של כובעים, Shopify תיצור שני מספר עמודים זהים ותקבע אחד מהם כגרסה ראשית באמצעות תג קנוניקל.
כל עוד גוגל לא מאנדקס שתי גרסאות ששונות רק בכתובת זו לא בעיה, אך תג קנוניקל נחשב כהמלצה בלבד ולכן בפועל גוגל עשוי כן לעשות את זה, ואז יכולות להיווצר בעיות של תוכן כפול עד למצב של פגיעה בדירוגים.
מידע מובנה בסיסי
מידע מובנה מאפשר לגוגל להציג תוצאות במבנה מיוחד כמו תוצאות עם פרטים אודות המוצר. בעוד שופיפיי תומכת במידע מובנה בנוגע למוצרים, היא לא תומכת במידע מובנה אחר שיכול להיות רלוונטי כמו למשל דירוגי מוצרים של הגולשים:
חוסר יכולת ליצור קטגוריות לפוסטים
בעוד שוורדפרס היא מערכת בלוגים עליה מלבישים חנויות וירטואליות, בשופיפיי המצב הוא הפוך ולכן אי אפשר לחלק פוסטים בבלוג לפי קטגוריות או תגיות. הדבר לא רק מגביל מאוד, אלא יכול גם לפגוע בבניית הקישורים ודירוג על מילות מפתח שאינן על שמות מוצרים או קטגוריות.
על מנת לפתור את הבעיות האלו יש שני דברים שאפשר לעשות:
1. להשתמש בתוסף SEO
2. לערוך את קבצי התבנית (Liquid)
חשוב להדגיש כי את בעיית ה-URL הכפולים (באופן ספציפי) קשה לפתור באמצעות תוספים ולכן יש לא מעט מדריכים ברשת שיעזרו לכם לעשות זאת באמצעות עריכת התבנית הספציפית שלכם:
5 תוספי ה-SEO (אפליקציות) הטובים ביותר לשופיפיי
לפני שנמשיך חשוב לנו לציין שבחרנו באופן ספציפי בתוספים שעובדים ברמת החנות. לכן לא תוכלו למצוא כאן תוספים כמו Bloggle שמיועד ספציפית לניהול בלוגים בתוך Shopify.
Yoast SEO
נתחיל עם המלך של כל תוספים ה-SEO, Yoast. ליוסט יש גרסה נפרדת לשופיפיי. למרבה הצער היא לא מציעה את אותו עושר תכונות כמו של אחותה הגדולה והיא גם יקרה למדי, 19$ לחודש או 190$ בתשלום שנתי!
אלו הן היכולות המרכזיות שלה:
- טיפול במידע מובנה
- התאמה אישית של תגי מטא
- ניתוח של מילות מפתח בטקסט (גם בעברית), רמת הקריאות (Readability) ושליטה בטון של הטקסט.
- זיהוי אוטומטי של הזדמנויות לשיפור דפי מוצרים
- שליטה בנראות ברשתות חברתיות
מה אין בגרסה הזו?
- אינטגרציות נוספות לכלי SEO כמו SEMRush או זאפייר (למרות שתמיד אפשר ליצור ידנית)
- הצעות לקישורים פנימיים – פיצ’ר שיש מקדמים שמהללים אותו ומשום מה הוא לא נמצא בגרסה זו למרות שהיא יקרה יותר מגרסת הפרמיום לוורדפרס
- בדיקה של קישורים שבורים – פחות קריטי לקישורים פנימיים ששופיפיי מטפלת בהפניות שלהם, קצת יותר קריטי למצב בו אתם מקשרים לאתרים חיצונים לצורך בניית קישורים וכו’.
לסיכום, מדובר בתוסף שיש בו את רוב מה שצריך. המחיר עלול להרתיע, אך למעשה מדובר בתוסף יחסית זול לעומת שאר התוספים שתכף נדבר עליהם.
הנה מדריך בסיסי על התוסף:
Booster SEO & Image Optimizer
בעיני רבים התוסף הזה נחשב לטוב ביותר מסוגו. הבעיה? בגרסה החופשית הוא לא ממש עושה יותר מדי וגרסת הפרימיום נעה בין 39$ ל-199$ לחודש!
בגרסת ה-39$ לחודש תקבלו אפשרות לאופטימיזציה של תגי META, שיפורים אוטומטים ל-SEO לחנות על “טייס אוטומטי”, תיקון קישורים שבורים (שחסר ביוסט) ותמיכה במידע מובנה.
אם תרצו תמיכה גם בגוגל מפות (שלא קשורות ל-Shopify) וכיווץ של תמונות, תצטרכו להיפרד מ-69$. הגרסה היקרה ביותר (כזכור, 199$), תיתן לכם יותר שטח אחסון לתמונות וגם האצה של האתר.
אחת התלונות שקראנו על התוסף מלבד המחיר היא העובדה שהשינויים האוטומטים שהוא מבצע יכולים לעשות בלגן בתבניות, במיוחד אם הן מותאמות אישית (וזה המקרה עם תבניות בעברית).
לסיכומו של דבר, למרות הרבה מאוד תכונות, בהחלט ייתכן ששילוב של יוסט עם תוספים אחרים כמו תוספים לכיווץ תמונות יתנו לכם תמורה טובה יותר לכסף.
SearchPie
תוסף שלא רבים שמעו עליו, אבל מציע מגוון רחב של תכונות, לא רק ברמת ה-On Page, אלא גם ברמת ה-Off Page.
הנה התכונות המרכזיות על פי התמחור שלהן:
בחינם:
- שיפור מהירות האתר
- עריכה מהירה של תגי מטא ו-ALT
- כיווץ תמונות
- זיהוי קישורים שבורים
- יצירת תצוגה של מידע מובנה (Google Snippet)
- תמיכה 24/7 בצ’אט
בתוספת של 9$:
- יותר סוגי מידע מובנה
- ניתוח משופר של מילות מפתח ומעקב אחרי מיקומים
בתוספת של 39$ לחודש:
- התאמה אישית של תגי מטא (תבניות)
- יצירת תוכן באמצעות AI
- יצירת תגים וכתובות עמודים באופן אוטומטי
- חיפוש מילות מפתח על פי ניתוח הסרצ’ קונסול
בתוספת של 99$ לחודש…
- תמיכת VIP
- אוטומציה של כתובות URL ארוכות מאוד
- ניתוח ומעקב אחרי קישורים פנימיים וחיצונים
- תמיכה בעמודי AMP
- תמיכה בפורמט מידע מובנה מתקדם (JSON-LD)
חשוב לציין שהתוסף לא נותן ציונים או צבעים לעמודים על פי ההתאמה למילות מפתח, מה שעשוי להיות מעט מתסכל, במיוחד בחנויות עם מאות מוצרים…
לסיכום, ל-SearchPie יש מבחר רחב מאוד של תכונות, כולל כאלו שהיינו מצפים למצוא רק בכלי SEO חיצונים. אם המחיר לא מרתיע אתכם, זו יכולה להיות עסקה לא רעה.
Tapita.io
תוסף עם כמות עצומה של תכונות. המחיר עשוי להיראות זול, אך בפועל ככל שיש לכם חנות מתקדמת יותר, כך גם המחיר עולה.
למרבה המזל יש גם גרסה חינמית ובה תוכלו למצוא אופטימיזציה למהירות, כיווץ של עד 900 תמונות, יצירת תבניות לתגי מטא, ניתוח 30 דפים וגם יצירה אוטומטית של כמה תגים בודדים (AI).
התמחורים היותר יקרים מגדילים את המספרים האלו, אבל מציעים עוד כמה תכונות שימושיות:
- תיקון קישורים ומחקר מילות מפתח (מינימום 9.9$ לחודש)
- תיקון אוטומטי של בעיות SEO, ניתוח עמודים בכמה שפה, ניתוח מצב אינדוקס ואפשרות לרנדר חלק מהעמוד ב-Javascript (מינימום 29.99$ לחודש)
- מניעת קפיצות בזמן טעינת העמוד (Cumulative Layout Shift) ודיווח משופר על ביצועי האתר (מינימום 49.99$ לחודש)
יש לציין כי קיימת תוכנית נפרדת בתשלום שנתי.
את הפירוט וטבלת ההשוואה המלאה תוכלו למצוא כאן >
לסיכום, התוסף יכול להוות חלופה טובה ל-SearchPie, במיוחד אם יש לכם חנות בסיסית.
SEO King
באופן מפתע מדובר בתוסף שהוא גם מתקדם וגם זול מאוד עם הרבה מאוד תכונות שימושיות:
- מחקר מילות מפתח
- יצירת תוכן עם מודל GPT
- תמיכה במידע מובנה בפורמט JSON-LD
- שליטה ב-robots.txt
- תיקון קישורים שבורים, בעיות 404 ואינדוקס של עמודים
- אופטימיזציה לתמונות
- עריכת מהירה של תגי מטא (עם או בלי AI)
התשלום נקבע לפי מספר המוצרים בחנות. הוא מתחיל ב-9.99$ לחנות של עד 499 מוצרים ומסתיים בתמחור של 16.99$ לחודש לחנויות שיש בהן בין 2,500 ל-9,999 מוצרים.
חשוב לציין שכמה ביקורות ברשת התלוננו על כך שהתוסף נוטה להתרסק ולעדכן את עצמו אוטומטית, ולכן היינו מנצלים את תקופת הניסיון לבצע כמה שיורת בדיקות.
לסיכום, על הנייר מדובר בתוסף מצוין עם התמורה הטובה ביותר לכסף עד כה. מצד שני, אין לו עדיין בסיס משתמשים רחב או יותר מדי ביקורות מלאות (לא רק דירוג כוכבים) בחנות.
סיכום והמלצות
למרות ש-Shopify היא נקודת פתיחה ידידותית מאוד לשוק אתרי האי-קומרס, העובדה שרוב המשתמשים נמצאים במעין גן סגור או חצי גן סגור מביאה לכך שתוספי ה-SEO הם יקרים מאוד, לעיתים פי כמה וכמה מעלות הקמת החנות.
אם אתם שוקלים הקמת חנות גדולה בזירה תחרותית, היינו מציעים לכם לחפש מראש איש מקצוע שמבין בפלטפורמה, אבל יש לו גם ניסיון בעבודה צמודה מול חברות SEO.
אם לעומת זאת אתם מעוניינים בהקמה של חנות קטנה ואין לכם המון מתחרים, ייתכן ששימוש באחד מהתוספים ועבודה של כמה שעות על התבנית תספיק.
במקביל, הכינו בצד מספר חלופות אחרות, בדגש על WooCommerce, מג’נטו או אפילו הקמת חנות בהתאמה אישית.