קידום אתרים » בלוג » המדריך השלם ל-AI: איך משתמשים בה לטובתנו ומה זה אומר על עתיד החיפוש?
המדריך השלם ל-AI: איך משתמשים בה לטובתנו ומה זה אומר על עתיד החיפוש?
בשנה – שנתיים האחרונות ה-AI (בינה מלאכותית) הפכה מנושא שמתעסקים בו בעיקר בספרי או סרטי מדע בדיוני ומעבדות מחקר למשהו שמאזכרים כמעט כל שבוע בחדשות. ואם אתם קשורים באופן כזה או אחר לפרסום או שיווק באינטרנט, ה-AI כנראה הולכת להשפיע עליכם הרבה יותר מכפי שאתם חושבים.
למעשה, כלי AI נמצאים בשימוש של משווקים באינטרנט, מפרסמים, מתכנתים ואפילו גרפיקאים ומעצבים מזה זמן רב. אנחנו לא תמיד קוראים להם בשם הזה, אבל מאחורי הקלעים כמעט כל פעולה שאנחנו מבצעים כדי לקצר תהליכים, לקבל רעיונות לתוכן או להפיק תובנות מנתונים גולמיים עוברת היכן שהוא דרך מערכת AI.
איך עובדת מערכת AI?
באופן כללי מדובר במערכת שמלמדת את עצמה כיצד להגיע למטרה מסוימת באמצעות פלט ראשוני שמזינים אליה ולאחר מכן לומדת ומשתפרת על סמך הניסיון הקודם שלה או מידע נוסף שמזינים אליה.
אחת הדוגמאות הפשוטות והידועות ביותר היא כיצד ניתן ללמד את מערכת ה-AI את המשחק “שובר לבנים” (breakout). מדובר במשחק בסיסי מאוד הדומה לפונג (“טניס” ממוחשב), אך המטרה בו היא לשבור קיר לבנים מבלי להפיל את הכדור כדי להגיע לניקוד מקסימלי. מכיוון שלא מעורב במשחק שחקן נוסף, קל להגדיר ל-AI את המטרה להגיע לניקוד הגבוה ביותר.
כמובן שבמערכות AI מתוחכמות הדברים אינם תמיד כה פשוטים ולעיתים יש מספר מערכות שונות העובדות יחדיו על מנת להגיע לתוצאה שתיראה אותנטית לבני אדם (לדוגמה, הפקה של תמונה או איור).
באחד המודלים הקיימים, מערכת אחת מדמה את “הזייפן” והמערכת השנייה מדמה את “המומחה”. בסופו של התהליך הזייפן אמור להתל במומחה. מודל זה מכונה “ Generative Adversarial Network” (GAN) וגם הוא כבר כמעט בן עשור.
דוגמאות לכלי AI חדשניים בשימוש נפוץ
אלו הם כלי AI פשוטים שכמעט כל אחד יכול להשתמש בהם ורבים מאיתנו כבר עושים בהם (או בגרסאות דומות להם) שימוש:
הפיכת טקסט או אפילו תסריטים קצרים לסרטונים – ברשת יש לא מעט אתרים שמאפשרים להפוך טקסט לווידאו עם קריין וירטואלי, או אפילו לקחת תסריט הכולל מספר סצנות קצרות וליצור ממנו סרטון מלא באמצעות מיזוג של מספר סרטונים קצרים יותר ממגוון קיים (ללא צורך להעלות אותם בעצמכם).
אחד האתרים היותר מרשימים בתחום הוא Pictory.AI
יצירת טקסטים ומאמרים על פי דרישה – בהמשך נראה שגם ל-ChatGPT יש יכולות לא רעות בתחום, אך בינתיים טוב לדעת שאתרים כגון Rytr או Jasper.AI מסוגלים לכתוב טקסטים ספציפיים למגוון של שימושים כגון מודעות, פוסטים לרשתות חברתיות, הודעות דואר אלקטרוני ואפילו מאמרים שלמים.
נכון להיום התוצאות בעברית הן עדיין מאוד בוסריות וגם באנגלית התוכן לא תמיד מצטיין, אך היתרון הגדול של אתרים כגון אלו הוא העובדה שלמרות ממשק לא מאוד מורכב, ניתן לכוון אותם בדיוק למה שאנחנו רוצים שיעשו.
ניתוח מתחרים למטרות קידום אתרים – ניתוח מתחרים לטובת SEO מתבצע על ידי סקירת המתחרים שלנו, התבוננות באיכות הטקסטים שלהם, השימוש במילות מפתח, כותרות וכמובן כמות ואופי הקישורים הנכנסים שלהם.
מערכות לניתוח מתחרים בשוק ה-SEO לא חסרות, אך דוגמה בולטת מהזמן האחרון היא Surfer. מדובר בכלי שיכול לקחת שאילתה מסוימת (חיפוש) ולנתח את המאפיינים המשותפים של אתרים שנמצאים במקומות הראשונים על מנת לעזור לנו לנסות ולהתברג גבוה יותר עליה. נכון להיום הכלי יעיל במיוחד לטכניקות הקשורות לתוכן ומבנה האתר (On Page), אך היכולת שלו לעקוב אחרי קישורים היא מעט פחות מפותחת.
יצירת גרפיקה ו-Mockups – כמעט כולם מכירים את Dall-E, אך אם אתם רוצים ללכת צעד אחד קדימה, ישנם גם כלים שמסוגלים ליצור תמונות כמעט פוטו-ריאליסטיות בהתבסס על תמונות קיימות או מטקסט בלבד. אתר אחד שכבר אפשר להשתמש בו נקרא PhotoLeap, אך לאחרונה הופיע גם לו מתחרה חזק ומשמעותי בשם Midjourney, אם כי כרגע ניתן להשתמש בו רק באמצעות חיבור לאתר / אפליקציית הקהילות .Discord
אז למה כולם כל כך מתלהבים מ-ChatGPT ומה אפשר לעשות אתו?
- ייצור תוכנות וחלקים לאתרי אינטרנט באמצעות קוד
- הפקת טקסט כתוב – החל מתבניות פשוטות ועד חיבורים של ממש
- עזרה בפתרון משימות מורכבות דרך מדריכי צעד אחר צעד
- ניתוח של טקסט קיים והוצאת מידע
- כפי שראיתם ChatGPT עושה שימוש גם בתבניות קוד, וזוהי עוד יכולת מעניינת עבור משתמשים מתקדמים: יצירת תוכנות או חלקי קוד. במקרים האלו כדאי להיות ספציפיים מכיוון שיש כל כך הרבה שפות תכנות וסביבות פיתוח שונות.
פעולה דומה שאפשר לבצע היא לבדוק חלקי קוד (Debug). כדאי להגדיר גם מהי מטרת הקוד.
- קטלוג של מידע – ChatGPT יכול גם לבצע מניפולציה על מידע קיים. לדוגמה, אם אתם רוצים להוציא מטקסט ארוך על ערים ברחבי העולם את שמות כל הערים בקלות, אתם יכולים פשוט להדביק פיסת טקסט ולכתוב בסוף Extract all city names from text””.
באותו אופן אתם יכולים לבקש מבני מידע ספציפיים כמו למשל אלו שגוגל תומך בהם (JSON, Microdata וכו’).
דברים שחשוב לזכור כאשר משתמשים ב-ChatGPT:
- ChatGPT לא יכול להציג מידע ויזואלי למעט קוד או סימנים שמייצגים מידע שכזה (לדוגמה, אקורדים). לכן, אם למשל תבקשו ממנו ליצור תמונה, הוא יסרב ויפנה אתכם למנועי חיפוש או מקומות אחרים.
- הגרסה הפתוחה לכולם של ChatGPT לא מתחשבת בעומסים, ולכן אם אתם זקוקים לפלט ארוך, שקלו להשתמש בגרסת הפלוס בעלות של 20$ לחודש.
- נכון לתחילת שנת 2023, ChatGPT לא מעודכן בכל מה שקרה בעולם אחרי 2021, ולכן אם תבקשו ממנו מידע על אירועים אקטואליים ייתכן כי הוא יציג מידע לא מדויק.
- תמיד תוכלו לחדד את השאלות שלכם כל עוד אתם נמצאים בסשן הנוכחי אליו תוכלו לחזור בכל רגע דרך הקישורים בצד.
התשובות של מיקרוסופט וגוגל ל-ChatGPT
זה לא סוד שמנועי החיפוש המסורתיים עוקבים לא מעט זמן אחרי ChatGPT והפיתוחים האחרונים של ChatGPT. אחרי הכול, אם אנשים יוכלו פשוט לקבל תשובות ישירות לשאלות שלהם, הרבה מהאתרים שעולים בראש התוצאות כבר לא יהיו רלוונטיים.
לשני מנועי החיפוש קיימת אומנם היכולת לענות תשובות על שאלות, אך אלו בדרך כלל נתונים גולמיים כמו למשל תרגילים מתמטיים, העברה בין יחידות, תאריכים של אירועים מסוימים וכו’. לדוגמה, כאשר גוגל מחזיר תשובה על שאלה מורכבת יחסית, הוא בדרך כלל פשוט מעתיק פסקה מסוימת מאתר אינטרנט..
התגובה של מיקרוסופט
התשובה של גוגל (והפאשלה)
אצל גוגל המצב מעט יותר מורכב: מצד אחד אין ספק שהיכולות שלה בתחום ה-AI הן מבין המתקדמות ביותר בעולם, מצד שני, בכירי החברה כנראה יעדיפו לעשות חראקירי הרבה לפני שיסכימו להכניס טכנולוגיה זרה למנוע החיפוש שלהם. ובכל זאת, נראה שגם את גוגל המהירות שבה ChatGPT צברה תאוצה תפסה עם המכנסיים למטה.
בכל אופן, בתחילת פברואר 2023 הציגה גוגל באופן רשמי את Bard. גוגל הדגישה כי Bard מבוסס על מודל הבינה המלאכותית שלה ליצירה של דיאלוג מבוסס AI בשם LaMDA. לטענת גוגל, Bard יוכל להפיק תובנות ממידע עדכני על כל דבר שבעולם, החל מהתגליות האחרון של טלסקופ החלל ג’יימס ווב ועד לחלוצים הכי טובים במשחקי הכדורגל כיום.
יחד עם ההכרזה המשמעותית הזו, גוגל הדגישה שנכון להיום “בארד” מבוסס על מודל קטן יחסית של נתונים ונבדק על ידי קבוצה קטנה יחסית של בודקי בטא. על פי גוגל, הודות לגישה זו היא תוכל לפתוח בהדרגה את “בארד” לעוד משתמשים ולהציב רב בטיחות ו”ויציבות” גבוה למידע. לבסוף הראתה גוגל דוגמה לאופן בו בארד יוכל בעתיד להופיע ישר במנוע החיפוש כאשר הוא מזהה שאלה מורכבת.
כל זה טוב ויפה, רק שאז קרתה פאשלה “קטנה” בהצגת הבכורה של Bard דרך ציוץ של החברה בטוויטר. על פי Bard, טלסקופ החלל ג’יימס התעלה על עצמו והיה הראשון שצילם תמונה של כוכב מחוץ למערכת השמש שלנו. למרבה הצער, אנחנו בטוחים שיש לא מעט ילדים חובבי אסטרונומיה בני 9 שלא צריכים את Bard כדי לדעת שזה כבר קרה מתישהו ב-2004…
דובר החברה אומנם הסביר שבדיוק מהסיבה הזו הכלי עדיין צריך לעבוד בדיקות, אבל את המשקיעים זה לא סיפק ומסתבר שגם חלק גדול מהעובדים הבכירים בחברה לא בדיוק היו מודעים להשקה המתקרבת. כתוצאה מכך מניית גוגל הגיבה בירידה.
האם ה-AI הולכת לקבור את ה-SEO (האם ה-"SEO מת")?!
לפני שממהרים להגיע למסקנות, יש דבר אחד שכדאי לזכור: מרבית כלי ה-AI שמשתלבים בצורה כזו או אחרת במנועי החיפוש מתבססים על הידע שנמצא באתרים עצמם ולכן אם אתרי אינטרנט יפסיקו להציף את הרשת במידע מעודכן, גם ה-AI יפגר אחריהם.
נקודה חשובה נוספת: מרבית מערכות ה-AI מתוכננות להציג גישה כמה שיותר מאוזנת, ולכן מי שירצה לקבל דעות “אותנטיות” יותר שחורגות מהדעה הרווחת עדיין יוכל להיעזר בביקורות וחוות דעת.
ואם כבר ביקורות וחוות דעת, כלי AI לא יוכלו להחליף לחלוטין אתרי סחר, אתרי ממשל ואפילו לא אתרים מסחריים שמעניקים שירותים עסקיים. הסיבה לכך היא שהאתרים האלו נועדו לא רק לספק מידע, אלא מעבר לכך. בהחלט יכול להיות שאתרים שכאלו יצטרכו “לפצח” את אלגוריתם ההמלצות על אתרים חיצוניים של מערכות ה-AI (“איפה אפשר לקנות ג’ינס אספנות של ליווייס בישראל?”), אבל באופן עקרוני זה לא יהיה מאוד שונה מהמצב היום (למעט אולי רמת המורכבות והתחכום שיהיה צריך להשקיע).
אסור גם לשכוח את האספקט הכלכלי: כיום אין כמעט מנוע חיפוש שלא מציג מודעות בתוך תוצאות החיפוש האורגניות (“נייטרליות”) שלו. הצגת מודעות בתוך מבנה של צ’ט פחות אפקטיבית ועשויה לעצבן את הגולשים, לכן מנועי החיפוש לא יוותרו על מקור ההכנסה העיקרי שלהן כל כך מהר, אלא יאלצו לבצע מעבר הדרגתי. בסופו של יום, כלל לא בטוח שעוד 10 שנים נראה אך ורק תיבת תשובות…
ולבסוף עוד נקודה למחשבה: ממש כמו עם ויקיפדיה, סביר להניח שהגולשים ירצו לראות מראי מקום ואת המקור למידע שאותו ה-AI מציגה בפניהם. באופן פרדוקסלי, מסיבה זו דווקא אתרי התוכן האיכותיים ובעלי הסמכותיות הגבוהה ביותר יוכלו להרוויח מכל העניין על חשבון אתרים עם תוכן באיכות נמוכה שמשתמשים בפייק ניוז, כותרות מוגזמות (“קליק בייט”) ועוד.
לסיכום
כל מהפכה טכנולוגית מביאה עימה חשש וחוסר וודאות עוד מהימים שבהם פועלים שרפו את מכונות הייצור במהפכה התעשייתית, אך ההיסטוריה מראה לנו שוב ושוב שאין תחליף לגורם האנושי (לפחות בעתיד הנראה לעין).
גם אם אנחנו מדברים באופן ספציפי על מנועי חיפוש כמו גוגל, יש כבר תקדימים מהעבר הלא רחוק: מקדמי אתרים היו בטוחים שתוצאות ללא אתרים (“תוצאות אפס”) יקברו אותם, אך בפועל גוגל המשיכה לספק קישורים לאתרים מהם הוא שאב את המידע ותוצאות אפס הן עדיין רלוונטיות רק בתחום מאוד מוגבל מהחיפושים.
כנ”ל לגבי כל אותם עדכוני אלגוריתמים חכמים נגד תוכן באיכות ירודה, קישורי ספאם ועוד: על כל אתר שירד בדירוגים, היו אתרים מוצלחים יותר שעלו. במילים אחרות, אדפטציה היא שם המשחק.
אנחנו כאן ב- Seo-Rush נמשיך כמובן לעדכן אתכם בכל ההתפתחויות בתחום ונשתמש בכלים הטובים ביותר והידע שצברנו כדי לספק ללקוחות שלנו את התוצאות האיכותיות ביותר גם בתקופה מאתגרת זו.