קידום אתרים » בלוג » מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?
מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?
למרות שהאלגוריתם של גוגל נעשה חכם יותר משנה לשנה, היכולת שלו להבין את משמעות הטקסט שהוא קורא היא עדיין מוגבלת. לדוגמה, אם כתוב בדף מסוים שם של ספר שזהה לשם של בנאדם, לא בטוח שהוא יידע לאיזו אחת מבין שתי האפשרויות הכוונה.
לשם זאת בדיוק נוספה התמיכה בסטנדרט של מידע מובנה, או בכינוי הטכני יותר, Schema. סטנדרט הסכמה נוצר על ידי מספר חברות בשוק החיפוש העולמי: גוגל, יאנדקס, מיקרוסופט ויאהו. ישנם סוגים רבים של סכמה, אך גוגל לא בהכרח משתמשת בכולם.
ניתן לצפות ברשימה המלאה בה גוגל תומכת בעמוד למפתחים. שם גם אפשר לראות דוגמאות באנגלית.
הנה כמה סכמות פופולאריות (structured data) שסביר להניח שכבר ראיתם בחיפוש:
- מאמרים עם דירוג
- הנתיב בו נמצא הדף באתר (פירורי לחם או Breadcrumb)
- קורסים
- תאריכי אירועים / הופעות
- שאלות נפוצות
- מדריכים (עם או בלי תמונות)
- מוצרים
- מתכונים עם דירוג
- סרטוני וידאו בתוך עמודים
יש עוד כמה סכמות קצת יותר “פיקנטיות”. לדוגמה, הטמעת דיווח של הגולשים אם מה שמופיע בעמוד הוא נכון או “פייק ניוז” (גוגל מבצעת גם בדיקות כאלו בעצמה), פתרון תרגילים במתמטיקה ותוכן שניתן לקרוא עם העוזר הקולי של גוגל.
מהי החשיבות של המידע המובנה (structured data) לאתר שלי?
המידע המובנה מדגיש את העמוד הרלוונטי לשאילתה מתוך האתר בתוצאות ונותן לו עוד נפח ויזואלי בניגוד לעמודים אחרים שמופיעים כמו שהם. לכן, אם הגולש עובר בין כמה אתרים, ורק אחד מהם מכיל את התצוגה המיוחדת, אחוז הלחיצות עליו עשוי יהיה להיות גבוה יותר גם אם הוא לא במקום גבוה בעמוד.
זוהי גם הסיבה לכך שהגולשים נוטים לתת אמון גבוה יותר בעמוד שכזה (למעשה בגוגל).
עם זאת, ישנם מקרים ספציפיים שבהם התוצאה היא הפוכה וגוגל “יגנוב” גולשים מהאתר. לדוגמה, אם באתר שלי יש מדריך בסיסי להכנת פסטה, יכול להיות שהגולש יסתפק במה שכתוב בגוגל ולא ירצה או יצטרך כלל להיכנס לאתר.
זוהי אחת הסיבות שעדיף להטמיע מידע מובנה בעמודים שהם יחסית ארוכים מכיוון שהמקום שיש לגוגל הוא יחסית מוגבל. אם נגמר המקום המוקדש לתוצאה, יופיע קישור שיפנה את הגולש להיכנס לאתר.
כך זה נראה:
האם מידע מובנה יכול לעזור לי בדירוגים?
כן ולא: בעבר רוב המידע המובנה (structured data) היא ויזואלי בלבד. כלומר, אם היה לי באתר קטע וידאו של נגן מותאם אישית (לא הטמעה של יו-טיוב), גוגל היה עשוי להציג את הסרטון ליד הדף הזה בתוצאות החיפוש שלו, אך לא היה לכך השפעה על המיקום של הדף בתוצאות.
היום לעומת זאת מצב הדברים הוא מעט שונה מכיוון שגוגל נוהג להציג מידע מסוים בראש התוצאות. לדוגמה, כמו שאפשר לראות בתמונה הראשונה, התשובה לשאלה מופיעה ישר אחרי תיבת החיפוש כדי לחסוך לגולש זמן. לתוצאה הזו נהוג לקרוא “תוצאה אפס” מכיוון שהיא מתווספת לעשר התוצאות הקיימות בעמוד הראשון של התוצאות או המסך שרואים לפני שמבקשים מגוגל עוד תוצאות (בסמארטפון).
במקרים אחרים גוגל מרכז את כל התוצאות מסוג מסוים בחלק העליון, (למרות שבישראל התצוגה הזו קצת פחות נפוצה)
איך אני גורם לגוגל לקרוא את המידע המובנה אצלי?
ההטמעה של המידע המובנה יכולה להתבצע “על פי הספר” בהתאם לקוד של גוגל בקישור למעלה, אך רוב האנשים יעשו שימוש במערכת ניהול תוכן כלשהי. אם אתם רוצים שליטה מקסימלית במידע המובנה באתר שלכם, רצוי לבחור במערכת תוכן חופשית כמו למשל וורדפרס, בה אפשר למצוא הרחבה (תוסף) כמעט לכל סוג של מידע מובנה.
זאת בניגוד למשל למערכת של מסחר אלקטרוני שתהיה מוגבלת למידע מובנה של מוצרים בלבד, אך לא תוכל בהכרח להציג שאלות ותשובות עבור כל מוצר.
על מנת לבדוק אם גוגל מזהה את המידע המובנה ללא בעיות, אתם צריכים לאמת את האתר בכלי שנקרא Search Console ולאחר מכן להקליד את שם הדף בתיבת החיפוש העליונה. בהנחה שהקוד מוטמע אוטומטית בהתאם לסוג הדף, מספיקה דגימה אחת ואין צורך לעבור על כל הדפים בעלי מבנה זהה.
יש לשים לב שממש כמה הנחיות האיכות של גוגל לאתרים, קיימות גם הנחיות למידע מובנה. לדוגמה, הטקסט שמסומן למעלה כמידע מובנה של תשובה לשאלה חייב להיות זהה לחלוטין לטקסט המופיע בעמוד עצמו.