מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?
מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?

מהי החשיבות של המידע המובנה (structured data) לאתר שלי?

המידע המובנה מדגיש את העמוד הרלוונטי לשאילתה מתוך האתר בתוצאות ונותן לו עוד נפח ויזואלי בניגוד לעמודים אחרים שמופיעים כמו שהם. לכן, אם הגולש עובר בין כמה אתרים, ורק אחד מהם מכיל את התצוגה המיוחדת, אחוז הלחיצות עליו עשוי יהיה להיות גבוה יותר גם אם הוא לא במקום גבוה בעמוד. 
זוהי גם הסיבה לכך שהגולשים נוטים לתת אמון גבוה יותר בעמוד שכזה (למעשה בגוגל).

עם זאת, ישנם מקרים ספציפיים שבהם התוצאה היא הפוכה וגוגל “יגנוב” גולשים מהאתר. לדוגמה, אם באתר שלי יש מדריך בסיסי להכנת פסטה, יכול להיות שהגולש יסתפק במה שכתוב בגוגל ולא ירצה או יצטרך כלל להיכנס לאתר.

זוהי אחת הסיבות שעדיף להטמיע מידע מובנה בעמודים שהם יחסית ארוכים מכיוון שהמקום שיש לגוגל הוא יחסית מוגבל. אם נגמר המקום המוקדש לתוצאה, יופיע קישור שיפנה את הגולש להיכנס לאתר.

 כך זה נראה:

מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?

האם מידע מובנה יכול לעזור לי בדירוגים?

כן ולא: בעבר רוב המידע המובנה (structured data) היא ויזואלי בלבד. כלומר, אם היה לי באתר קטע וידאו של נגן מותאם אישית (לא הטמעה של יו-טיוב), גוגל היה עשוי להציג את הסרטון ליד הדף הזה בתוצאות החיפוש שלו, אך לא היה לכך השפעה על המיקום של הדף בתוצאות.

היום לעומת זאת מצב הדברים הוא מעט שונה מכיוון שגוגל נוהג להציג מידע מסוים בראש התוצאות. לדוגמה, כמו שאפשר לראות בתמונה הראשונה, התשובה לשאלה מופיעה ישר אחרי תיבת החיפוש כדי לחסוך לגולש זמן. לתוצאה הזו נהוג לקרוא “תוצאה אפס” מכיוון שהיא מתווספת לעשר התוצאות הקיימות בעמוד הראשון של התוצאות או המסך שרואים לפני שמבקשים מגוגל עוד תוצאות (בסמארטפון).

במקרים אחרים גוגל מרכז את כל התוצאות מסוג מסוים בחלק העליון, (למרות שבישראל התצוגה הזו קצת פחות נפוצה)

מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?

איך אני גורם לגוגל לקרוא את המידע המובנה אצלי?

ההטמעה של המידע המובנה יכולה להתבצע “על פי הספר” בהתאם לקוד של גוגל בקישור למעלה, אך רוב האנשים יעשו שימוש במערכת ניהול תוכן כלשהי. אם אתם רוצים שליטה מקסימלית במידע המובנה באתר שלכם, רצוי לבחור במערכת תוכן חופשית כמו למשל וורדפרס, בה אפשר למצוא הרחבה (תוסף) כמעט לכל סוג של מידע מובנה.

זאת בניגוד למשל למערכת של מסחר אלקטרוני שתהיה מוגבלת למידע מובנה של מוצרים בלבד, אך לא תוכל בהכרח להציג שאלות ותשובות עבור כל מוצר.

על מנת לבדוק אם גוגל מזהה את המידע המובנה ללא בעיות, אתם צריכים לאמת את האתר בכלי שנקרא  Search Console ולאחר מכן להקליד את שם הדף בתיבת החיפוש העליונה. בהנחה שהקוד מוטמע אוטומטית בהתאם לסוג הדף, מספיקה דגימה אחת ואין צורך לעבור על כל הדפים בעלי מבנה זהה.

מה קוד נתונים מובנים (סכמה) יכול לעשות בשביל האתר שלך?

יש לשים לב שממש כמה הנחיות האיכות של גוגל לאתרים, קיימות גם הנחיות למידע מובנה. לדוגמה, הטקסט שמסומן למעלה כמידע מובנה של תשובה לשאלה חייב להיות זהה לחלוטין לטקסט המופיע בעמוד עצמו.