AI Overviews – למה הן עשויות לשנות כמעט כל מה שידענו על קידום אתרים?

אם גם אתם שמתם לב ליותר ויותר תוצאות שמחזירות סיכומים או מידע במקום רשימת האתרים הקלאסית.

התוצאות האלו מכונות AI Overviews מכיוון שהן נותנות לנו סקירה על נושא מסוים (Overview) באמצעות AI.

לדוגמה:

  • רשימה של שלבים אם ביקשנו הדרכה
  • תשובות מפורטות לשאלות ששאלנו
  • המלצות על רכישה של מוצרים
  • רשימות ומקורות מידע (אם לא ביקשנו אתר ספציפי)

 

AI Overviews - למה הן עשויות לשנות כמעט כל מה שידענו על קידום אתרים?

כשהן החלו להופיע בגוגל במאי 23 עבור קבוצה מצומצמת של גולשים, השם הרשמי שלהן היה SGE, או Search Generative Experience (חווית חיפוש גנרטיבית), אבל לאחר מכן גוגל שינתה את השם הרשמי ל-AI Overview.

מבחינת בעלי אתרים, הבעיה העיקרית עם ה-AI Overviews היא העובדה שהקישורים אליהם נדחקים לפינה (למעט מקרים בהם יש ציטוטים ישירים בטקסט).

כמו שאפשר לראות בתמונה, למעלה הם מופיעים בתיבה בצד. בטלפון התיבות האלו מופיעות רק אם לוחצים "עוד" או על רשימת האייקונים הקטנה והצפופה.

AI Overviews - למה הן עשויות לשנות כמעט כל מה שידענו על קידום אתרים?

הפספוס הגדול של גוגל

את היסודות להכנסת AI לתוצאות החיפוש גוגל הניחה כבר ב-2017 לאחר שהציגה לעולם ארכיטקטורה בסיסית בשם Transformer ליצירת מודל שפה גדול, LLM.

מודל LLM מסוגל לסרוק טקסטים בנפח עצום ועל פיהם לפלוט מידע או נתונים חדשים (כלומר, להיות גנרטיבי). אחת הפעולות המרכזיות של המודל היא זיהוי של הביטויים וההקשרים הרלוונטיים ביותר בטקסט.

למעשה, מרבית האלגוריתמים הידועים בשוק, החל מ-ChatGPT, Claude וכמובן Gemini של גוגל עצמה מבוססים על הרעיון המקורי שהוצג ב"Transformer".

וזה לא הכול: על פי בלומברג גוגל רצתה להכניס צ'אט בוט לחיפוש שלה כבר ב-2021, אבל בחברה חששו מלעשות שינוי כל כך גדול ובמיוחד לערער את האיזון העדין שבין תוצאות החיפוש האורגניות לממומנות עם הכנסה של עוד פורמט של תוצאות.

גם לחשש המוצדק להצגת מידע מוטעה וחוסר דיוקים (מה שאנחנו קוראים לו היום "הזיות") היה חלק בהחלטה של גוגל שלא לדחוף את השינוי הזה קדימה.

אבל לקראת אמצע מאי 2023 כבר לא נותרה לגוגל ברירה והיא הוסיפה את תוצאות ה-AI Overviews לחיפוש. בהתחלה רק לקבוצה מצומצמת של גולשים שנרשמו לניסויים שלה, ולאחר מספר התאמות תוכן ועיצוב גם  לקהל הרחב בארה"ב. לבסוף הן הורחבו לשפות נוספות וכמעט לכל האתרים של גוגל מסביב לעולם (אצלנו הן נחתו באמצע מאי 25).

בדיעבד גוגל לא נתנה מענה מהיר מספיק למהפכת ה-AI, כששירותים מתחרים כמו ChatGPT כבר צברו קהל משתמשים נאמן, במיוחד במדינות מחוץ לארה"ב… וזאת למרות שהיו לה לפרוץ שתי הזדמנויות לעשות את זה עוד הרבה קודם…

כל זה מוביל אותנו לשלב הבא באבולוציה של ה-AI אצל גוגל, ה-AI Search…

מה זה AI Mode ואיך הוא קשור ל-AI Overview?

אם AI Overview מגיב לשאילתה אחד בכל פעם ולא ממש מתנהל כצ'אט, ה-AI Mode הוא צ'אט של ממש שמאחורי הקלעים מסוגל לפצל את השאילתה של המשתמש לכמה חלקים ואפילו להציג גרפיקה וסרטונים רלוונטיים. הוא תומך גם בפקודות קוליות וקבלת עזרה באמצעות צילום סרטונים או תמונות בטלפון (מה שעד היום ישב תחת Google Lens).

כתבנו על ה-AI Mode כבר במרץ, אבל על פי ההכרזות האחרונות בכנס המפתחים של גוגל (I/O 2025), כבר ברור למדי שהיא הולכת על כל הקופה ותתחיל לעודד את הגולשים להשתמש בלשונית חיפוש AI ייעודית.

אם ניסתם אי פעם את פיצ'ר החיפוש של ChatGPT או Grok, ה-AI Search ייראה לכם מוכר מאוד:

נראה שהתקווה של גוגל היא להציע מודלים חלופיים להכנסות שלה כמו למשל פיצ'רים חדשים בתשלום בתקווה שהגולשים יאהבו אותם יותר מה-AI Overviews (שזוכים לביקורת מכיוון שהם הופכים את עמודי התוצאות לעמוסים ורפטטיביים).

מעבר לכך, בעמוד שכולו נתונים ומידע קל יחסית לשתול מודעות (כולל מודעות מוצרים), קישורים לחיצים שמובילים לאתרים שיסכימו לשלם לגוגל או פשוט תוכן מודגש שיילקח ישירות מאתרים שעונים על השאלה של המשתמש בצורה הטובה ביותר.

עוד פיצ'ר של AI Search שיוכל להכניס לא מעט מזומנים לגוגל הוא היכולת שלו לתפקד כ"סוכן AI". כלומר, לא סתם עוד צ'ט בוט שעונה על שאלות, אלא כזה שמבצע פעולות אופרטיביות כמו הזמנת כרטיסים למופעים או אפילו כרטיסי טיסה. ואתם יכולים כבר לנחש מי יהיו המפסידים הגדולים ממהלך שכזה…

אני מקדם אתרים או בעל אתר, מה אני צריך לעשות?

זו השאלה שכולם שוברים עליה את הראש. קשה לדעת כיצד AI Mode ישפיע על החיפוש, אבל ה-AI Overviews כבר מפחיתים את אחוזי הלחיצות באחוזים משמעותיים (עד 15% לאתרים המובילים בחלק מהשאילתות).

ואם סיפרו לכם שהם מופיעים רק באחוזים בודדים מכל החיפושים, כדאי שתתעדכנו, נכון להיום האחוזים כבר דו ספרתיים.

AI Overviews מחייבים שינוי גישה: לא רק קישורים, אלא בעיקר מיתוג. אם גולש מחפש מידע ובעיקר אם הוא מתלבט לפי רכישה, סביר להניח שהוא יקבל תוצאת AI Overview, ושם אנחנו צריכים למתג את עצמנו כהמלצה או מקור מידע מוביל (אצלנו לדוגמה זה יהיה מידע מקצועי על קידום אתרים).

בפועל זה לא כל כך פשוט, מכמה סיבות:

  • חוסר עקביות חיצוני: ה-AI Overview יכול להשתנות גם אם אנחנו מקלידים את אותו החיפוש בהפרש של כמה שניות ולפעמים גוגל יחליט פעם אחת להציג את ה-Overview ופעם אחת לא…
  • כנ"ל לגבי חיפושים דומים מאוד.
  • מכיוון שכל לחיצה של הגולש משנה את רשימת הקישורים הישירים לאתרים, אפילו למיקום בתוצאות ה-AI Overview לא תמיד יש משמעות, ובכל מקרה מאוד קשה לעקוב אחריו.

איך בכל זאת מקדמים עם AI Overview? המלצות אופרטיביות

התמקדות ב-E-E-A-T

E-E-A-T הן ראשי תיבות של אמינות, ניסיון, מומחיות וסמכותיות ואלו גם הקווים המנחים של גוגל לצוותי סקירת האיכות שלה. במילים אחרות, אתרים שמקבלים ציונים גבוהים בהתאם לכללים המנחים האלו הם גם אלו שגוגל שואפת לדרג גבוה באלגוריתם שלה, וזה כנראה לא שונה בהרבה ב-AI Overviews.

איך להפוך לאמינים:

  • נסו לקבל כמה שיותר אזכורים מאתרים אחרים (לא בהכרח קישורים לחיצים)
  • אל תחששו לשלב תוכן גולשים כמו ביקורות, סרטונים וכל מה שיכול להעיד שהמבקרים או הלקוחות שלכם מעריכים אתכם
  • חשוב להקפיד על עמוד אודות סמכותי
  • תמיד כללו גילוי נאות היכן שצריך

ניסיון – ניסיון נמדד בעיקר ביכולת לספק חוויה אישית. זאת אומרת, לא סתם סקירה של מוצר מסוים על פי מידע זמין שכבר קיים ברשת, אלא על פי התנסות של ממש עם המוצר.

מומחיות – בדומה לאמינות, מדובר כאן בהוכחה של אמינות, אבל בעיקר בהקשר של מי שחתום על התוכן. גם במקרה והוא לא עיתונאי או חוקר באקדמיה, חשוב שתהיה לו מסגרת של ביוגרפיה קצרה ליד כל מאמר במגוון גדול של אתרים.

סמכותיות – באופן דומה לאמינות, רק שכאן הדגש הוא בעיקר על אזכורים וכמובן גם קישורים

תוכן מקורי ומקיף

בניגוד לקידום של אתרים על מילות מפתח נישתיות יחסית, תוכן שמיועד לסריקה והופעה ב-AI Overviews צריך להיות מקיף ככל הניתן.

למשל, אם יש לנו מאמרים על שיפוץ גיר אוטומטי לדגמים שונים של מכוניות, עדיף לכתוב מאמר אחד מקיף שיסביר אם יש הבדלים מהותיים בין הדגמים ודברים אחרים שכדאי לדעת.

כדאי להימנע מכתיבה על זנב ארוך מאוד ספציפי אם אין לכם מספיק מה לכתוב עליו או אתם חוזרים על מה שכבר כתבתם במאמרים אחרים. לדוגמה "גיר אוטומטי מאזדה 3 2010".

כמובן שעליכם לדאוג גם לבדיקת עובדות. כשמנועי AI בוחרים איזה מידע להציג, הם אומנם מציגים כמה ציטוטים מרכזיים, אבל מאחורי הקלעים יסננו אתרים עם מידע סותר לעומת הקונצנזוס באתרים אחרים.

ולבסוף, מוטב שהתוכן יהיה מקורי. זה יכול להיות על סמך הניסיון שלכם כבעלי מקצוע, על סמך מחקרים או מסמכים שלא פתוחים לקהל הרחב או כאלו שגוגל פשוט לא סורק אותם (לדוגמה, כאלו שדורשים הורדה או רישום).

שאלות ותשובות

למרות שגוגל דיללה את פורמט התשובות והשאלות, הם חוזרים בגדול ב-AI Overviews. לכן כדאי לכלול פינה של שאלות ותשובות בכל מאמר, פוסט או אפילו עמוד שירותים ומוצרים שאתם כותבים. להזיק זה לא יכול.

הקפדה על קריאות הטקסט (ולמה זה לא בהכרח חייב להיות טקסט קצר)

מרבית הפלט של מנועי ה-AI הוא פלט קצר, לפעמים רק בנקודות (Bullets). לכן גם התוכן בעמודים שאתם כותבים חייב להיות בנוי בצורה קריאה.

למשל:

  • פסקאות ומשפטים קצרים
  • הפרדה ברורה לכותרות
  • הקפידו על סיכומים למי שאין כוח לקרוא את הכול
  • אל תיכנסו יותר מדי למונחים מקצועיים, ואם כן, הסבירו אותם
  • כמויות גדולות של מידע עדיף לסכם בטבלאות ואפילו באיורים (נסו את ai).

עמודי אודות וביוגרפיות

מסתבר שעמודי אודות חשובים מאוד למיתוג, במיוחד עבור אנשים ועסקים.

אבל חשוב גם להפיץ את הביוגרפיה שלכם ולמעשה ליצור גרסאות שונות שלה (כרגע Copy Paste פחות פוגע, אבל לא ברור מה יהיה בהמשך).

מידע מובנה

המידע המובנה (Structured Data)  עוזר למנועי בינה מלאכותית (ועל אחת כמה וכמה אצל גוגל) להבחין בין סוגים שונים של מידע ולאחר מכן להשתמש בו בתשובות.

מידע מובנה שחשוב לכלול אותו: שאלות ותשובות (FAQ), שם הכותב, סימון התוכן של מאמרים (Article), דירוגי מוצרים ומדריכים (How To).

אלמנטים של "SEO טכני"

למרות שהקישורים לאתרי אינטרנט פחות מהותיים ב-AI Overview, למהירות שבה האתר נסרק ועד כמה הקוד שלו נקי (כך שקל לסרוק אותו) בהחלט יכולים להשפיע על ההעדפה של גוגל לצטט אתר כזה או אחר.

לכן עשו בדיקת מהירות אתר על בסיס קבוע והסירו קוד מיותר. בדקו שכל התוכן של האתר קריא דרך כלי התצוגה המקדימה ב-Search Console.

מה עושים עם קובץ Robots.txt?

קובץ Robots.txt נותן גישה לזחלנים של חברות ואתרים שונים לתוך האתר. הזחלן הכי ידוע הוא ה"גוגל בוט" (לא לבלבל עם צ'ט בוט…).

אבל האם לגוגל יש זחלן מיוחד עבור תוצאות ה-AI שלה? ובכן, מסתבר שלא, כך שמהבחינה הזו אין שום צורך לעשות שינוי.

איך אפשר למדוד את הביצועים ב-AI Overview ואיפה הוא מופיע ב-Google Analytics?

נכון להיום רוב כלי המעקב פשוט כותבים בחיפושים שאתם עוקבים אחריהם יש תוצאות AI או לא וחלק מהם גם אם האתר שלכם מופיע שם וכמה פעמים הוא הופיע.

AI Overviews - למה הן עשויות לשנות כמעט כל מה שידענו על קידום אתרים?

אבל כמו שציינו קודם, כל התחום הזה מאוד חמקמק וכל חיפוש יכול להחזיר תוצאת AI שונה לחלוטין כי היא נוצרת בזמן אמת. כלומר, האמינות של הדוחות האלו מוטלת בספק.

ככל שהתחום יתפתח ויתבהר, סביר להניח שכלים פופולאריים כמו ahrefs או SEMRush, ימצאו דרכים כיצד לעקוב אחרי הנראות שלכם בתוצאות הללו לאורך הזמן ואולי אפילו יציגו את המיקום "הממוצע" של הציטוט בו האתר שלכם מופיע (כרגע כל אתר תחת Overview הוא במקום 1).

לגבי Google Analytics: כניסות לאתרים מ-AI Overviews נספרות מכניסות ממנועי חיפוש ולא מאתרים מפנים (כמו בוטים אחרים).

 הוצאת החיפושים הספציפיים האלו מכלל החיפושים היא עניין טכני לא פשוט.

מצד שני, אין סיבה שבעתיד גוגל לא תוסיף לפחות את לשונית ה-AI Search ל-Search Console.

אז מה צופן העתיד?

השאלה הזו לא פחות חשובה מאשר השאלה מה עושים כרגע. הכול תלוי באופן בו גוגל תחליט לשלב את תוצאות ה-AI בחיפוש הכללי שלה, וכאן יש לדעתנו כמה תרחישים:

תרחיש ראשון: ה-AI Search  יישאר כלשונית ייעודית וגוגל תמצא דרך לשלב המשך של דיאלוג גם בחיפוש הראשי (פשוט בגלל שכל המתחרים עושים את זה).

תרחיש שני: גוגל תחליט להפוך את ה-AI Search לחלק המרכזי בחיפוש שלה, עם אחוז נמוך מאוד של הזיות ונתונים לא מדויקים (מה שגם יחזיר את האמון של הגולשים בה).

תרחיש שלישי: בועת ה-AI מתנפצת (מנקודת המבט של הגולשים), וגוגל תעדיף לדחוק את ה-AI הצידה כדי לשמור על נתח שוק יציב יחסית, מה שמזכיר קצת את סאגת "הקולה החדשה" בארה"ב (שאפשר ללמוד ממנה לא מעט על שיווק).

לסיכום

בעתיד הקרוב לעין אין ספק שנראה יותר ויותר תוצאות מבוססות AI בגוגל, בין אם כאלו שגוגל תדחוף אל תוך התוצאות הרגילות ובין אם כאלו שהיא תציג כחלק ממנוע חיפוש ייעודי.

כמקדמי אתרים או בעלי אתרים לא נוכל למנוע לחלוטין את הירידה באחוזי הלחיצות, אך כן נוכל לקבל יותר חשיפה גם לא דרך קישורים או "להציל" לחיצות של גולשים שיטרחו בכל זאת ללחוץ על הקישורים בצד.

על מנת לעשות זאת עלינו לדחוף אתרים אחרים או פוסטים ברשתות חברתיות לאזכר אותנו, גם אם לא דרך קישורים.

התכנים שאנחנו מוסיפים לאתר חייבים להיות מעמיקים יותר מאי פעם ולספק לגולש את כל מה שהוא צריך לדעת על נושא מסוים. אפשר להשתמש גם באסטרטגיה של זנב ארוך, אבל לא להגזים איתה.

מעבר לכך חשוב לשמור על האתר כמה שיותר נקי ורזה מבחינת קוד על מנת שגוגל יוכל לסרוק כמויות גדולות במיוחד של מידע.

מבחינת מדידת ביצועים ומעקב אחרי הנראות שלנו בפועל, כרגע אין כלים שנותנים מושג על מגמות לטווח הארוך, אבל אין ספק שפיצ'רים כאלו עוד יגיע.

בסופו של דבר, קשה לדעת מה צופן העתיד, אבל מה שבטוח הוא שאם נאמץ כבר עכשיו אסטרטגיות נכונות, נהיה מוכנים הרבה יותר טוב מהמתחרים שלנו.

article bottom doodle left
article bottom doodle right
מאמר מעניין ? השיתוף קל, רוצו על זה: