קידום אתרים » בלוג » על החשיבות של קישורים פנימיים (ואיך בונים אותם נכון)
על החשיבות של קישורים פנימיים (ואיך בונים אותם נכון)
אם באתר שלכם יש יותר מכמה עמודים בודדים ואתם מוסיפים לו תכנים על בסיס קבוע, בוודאי כבר קראתם או שמעתם איפשהו שחשוב ליצור קישורים פנימיים בין העמודים.
היררכיה מול קישורים פנימיים
כשאנחנו מדברים על קישורים פנימיים, חשוב להפריד בין קישורים שהם חלק מתפריטים קבועים (או קישורים בתחתית העמוד) לבין קישורים מגוף הטקסט.
למרות שטכנית גם קישורים קבועים הם קישורים פנימיים והם לא פחות חשובים מקישורים מתוך התוכן, לצורך הפוסט הזה וכדי שלא להתפזר יותר מדי, נתרכז בקישורים מגוף הטקסט.
אז למה קישורים פנימיים הם כל כך חשובים?
הם עוזרים לגולש
קישורים פנימיים עוזרים לגולש להתמצא בתוך האתר. אחרי הכול, אי אפשר לשים את כל העמודים באתר בתפריטים הראשיים.
אם למשל כתבנו פוסט על קידום אתרי מסחר אלקטרוני, סביר להניח שנרצה לשים בו גם קישור ספציפי על קידום אתרי קונימבו, שהיא מערכת מסחר אלקטרוני פופולארית.
אם לא ניחשתם, שני הקישורים שעכשיו עברתם עליהם הם קישורים פנימיים 😊.
כמו שאתם יכולים להבין, הקונטקסט מאוד חשוב. קישור שלא נמצא בקונטקסט המתאים רק יבלבל את הגולש.
באותו אופן, עדיף לא לשים יותר מדי קישורים: המטרה היא לתת לגולש עוד מידע להרחבה ולא לגרום לו לאבד פוקוס וללכת לאיבוד בין הדפים.
הם עוזרים לגוגל לגלות דפים חדשים
למרות שבאמצעות מפות אתר גוגל בדרך כלל רואה את כל הדפים באתר, קישורים פנימיים עדיין יכולים לשמש כמעין גיבוי, במיוחד אם העלתם עמוד חדש וקישרתם אליו מעמוד ישן יותר.
הם יכולים לעזור לדירוגים
קישורים פנימיים עוזרים לגוגל לא רק לגלות עמודים חדשים, אלא לחלק את הכוח של הקישורים בצורה נכונה בין העמודים.
ייתכן שעכשיו תשאלו אם זה לא מסוכן להעביר כוח של קישורים מעמוד אחר לעמוד אחר ואם זה לא עשוי לפגוע בדירוגים.
התשובה היא מורכבת: בסופו של דבר אנחנו רוצים שרוב העמודים באתר יהיו מדורגים, אבל לבנות קישורים חיצונים לכל עמוד ועמוד באתר זה לא פרקטי. לכן אין לנו בררה אלא להעביר את הרלוונטיות והסמכותיות שהקישורים האלו מעבירים כסיגנלים לגוגל ("מיץ קישורים") לעמודים אחרים..
לעיתים יש אף היגיון לקשר מעמוד פנימי שנמצא עמוק יותר בהיררכיה של האתר לעמוד שנמצא גבוה יותר ולעיתים גם מדורג יותר (מבחינת מגוון מילות המפתח או המיקומים שלו).
מהסיבה הזו בניית קישורים פנימיים דורשת אסטרטגיה ולא יכול להתבצע רק על פי מה שנראה לנו נכון באותו הרגע. נרחיב על זה בהמשך.
הם עוזרים למדדי המעורבות באתר ומגדילים המרות
שניים ממדדי המעורבות החשובים ביותר באתר הם זמן השהייה ואחוז הנטישה. בין אם הם קשורים לדירוגים ובין אם לא (יש טענות לכאן ולכאן), אין ספק שגולשים שמבלים יותר זמן באתר ולא נוטשים אותו במהירות הם גולשים שיש סיכוי גדול יותר שיחזרו אליו גם בהמשך.
גולשים כאלו גם עשויים לקנות יותר, להמיר יותר או לצפות ולהקליק על יותר פרסומות. במילים אחרות, הם בדיוק סוג הגולשים שמתאימים למודל העסקי של האתר (סביר להניח שאם אנחנו כבר משקיעים זמן וכסף בקידום של האתר, גם נרצה להרוויח ממנו…).
איך בונים קישורים פנימיים נכון
כבר רמזנו על חלק מהדרכים בהן כדאי לבנות קישורים פנימיים, אבל יש עוד כמה דגשים חשובים.
בדקו שאתם באמת יוצרים קישורים פנימיים!
קישורים פנימיים חייבים להיות מסומנים בצורה הבאה <a href="something">text</a>. Something יכול להיות כתובת מלאה של דף באתר או כתובת יחסית (מוטב יחסית, עבור מקרים של מעבר דומיין).
קישור שלא כולל את הסימון בין המרכאות, לא נחשב לקישור מבחינת גוגל, אפילו אם הוא מעביר את הגולש לדף אחר. לפעמים זה יכול לקרות בעמודים שיוצרים תוכן באמצעות JS.
מקור: גוגל
אל תשאירו עמודים יתומים
עמודים יתומים הם עמודים שלא מקושרים משום עמוד אחר באתר.
מתי יכול לקרות מצב כזה?!
במערכות כמו וורדפרס זה קצת יותר נדיר ובדרך כלל קורא בגלל עמודים סטטים שלא מכניסים לשום תפריט. במערכות אחרות שבהן לא תמיד יש תפריטים דינאמיים (כמו אתרי Wix ישנים), זה נפוץ יותר.
הדרך הכי טובה למצוא את העמודים האלו היא ליצור מפת אתר שעוברת על כל העמודים במסד הנתונים. כמעט בכל מערכת ניהול תוכן מודרנית יש כיום אפשרות כזו.
שימו לב לטקסט הקישור (אנקור טקסט)
טקסט הקישור חשוב לא רק עבור קישורים חיצוניים שנכנסים לאתר, אלא גם עבור הקישורים הפנימיים. רצוי שהטקסט יהיה קצר ויכלול וורסיה של מילת המפתח הרלוונטית לדף המקושר.
אפשר להשתמש מדי פעם בביטוים כמו "כאן" או "פה", אבל מומלץ לעשות את זה רק במקרים בהם אתם רוצים להימנע מטקסט ארוך מדי או כזה שיישמע מלאכותי.
לדוגמה. אם יש לנו אתר שעוסק בקבלת אזרחות גרמנית, המשפט "כדי לקבל עוד מידע לחץ כאן" יותר קצר מאשר "כדי לקבל עוד מידע קרא על קבלת דרכון גרמני.
בכל מקרה, זו בחירה שלכם, וכל עוד הקישור הלחיץ לא מאוד ארוך, אין נכון או לא נכון.
אל תפזרו את אותו הקישור כמה פעמיים
בדרך כלל אין צורך לקשר פעמיים לאותו עמוד באותו דף, אלא אם התוכן ארוך במיוחד ויש סיכוי שהגולש לא ימצא את הקישור הראשון כשיחפש אותו שוב.
בנו אותם באופן שיטתי על פי המטרות שלכם
בניית קישורים פנימיים היא אומנם לא מדע מדויק על פי נוסחה, אבל עדיף לחשוב מראש על מבנה שיטתי. למבנה הזה אנחנו קוראים Silo.
בדרך כלל Silo לא יהיה מבנה פשוט שבו כל עמוד מקשר לכל העמודים תחתיו, כי אין כאן שום שיטתיות.
אפשר להשתמש בתוכנת Screaming Frog כדי לקבל המחשה ויזואלית של מבנה הקישורים הפנימיים.
1.ניתוב תנועה לעמודים חלשים – כאן המטרה היא לקשר מעמודים שמקבלים הרבה תנועה לעמודים חלשים יותר. זה רלוונטי בעיקר כשרוצים ליצור המרות למוצרים או שירותים שונים בלי לפגוע בעמודים הקיימים.
2.ניתוב מעמודים עם קישורים חיצונים לעמודים חלשים – כמו שציינו, אחד היתרונות של קישורים פנימיים הוא הזרמת "מיץ קישורים" מעמוד לעמוד.
המבנה הזה רלוונטי בעיקר כאשר יש הרבה עמודים שמקבלים קישורים מעמודים שבעצמם מקושרים מאתרים חיצונים.
3.חיזוק עמוד הבית דרך סירקולציה של הקישורים – כאן מיץ הקישורים זורם גם מעמוד הבית למטה, אבל גם חזרה מהעמודים הפנימיים אל עמוד הבית במטרה לקדם את הביטוי הראשי.
זה מבנה פחות נפוץ, ואם כבר משתמשים בו, רצוי לגוון בטקסט הקישור אל עמוד הבית.
4.מבנה היררכי שמתבסס על מילות מפתח – במבנה הזה מיץ הקישורים זורם מעמודים שמטורגטים על מילות מפתח כלליות יותר לעמודים שמדורגים על מילות מפתח ספציפיות או ארוכות יותר.
5.ניתוב על פי נפח חיפוש – דומה לארבע, אך כאן הדגש הוא על נפח החיפושים ולא בהכרח על האורך או המאפיינים הצורניים שלהם.
חשוב לציין שאלו רק מודלים, וחשוב מאוד ליצור גם קישורים פנימיים איפה שיש בכך היגיון פנימי.
אם אתם רוצים להתעמק בכל נושא הסילו, מומלץ לקרוא את המדריך של Diggity Marketing.
אוטומציה של בניית קישורים פנימיים
בעידן שבו אנחנו נמצאים אי אפשר שלא לדבר על תהליכי אוטומציה ב-SEO ובניית קישורים בפרט.
יש שני תוספים פופולאריים עבור וורדפרס למי שקצת מסתבך עם בניית קישורים פנימיים (במיוחד באתרים עם מאות דפים):
- Link Whisper
- Yoast Premium (גרסת הפרימיום של יוסט)
שניהם תומכים בעברית. ההבדל המרכזי הוא שבעוד יוסט רק נותן לכם הצעות לקישורים, לינק וויספר יכול לבצע אוטומציה של בניית קישורים על סמך מילת מפתח ועמוד יעד.
כלומר, הוא ייקח את עמוד היעד וייצור אליו קישורים מכל העמודים בהם הוא מוצא את הביטוי.
בשלב הזה ועל סמך מה שכתבנו בפסקה הקודמת, אתם בטח כבר מנחשים שהאוטומציה עשויה להיות מסוכנת. לכן חשוב להשתמש בה בחוכמה ולקבוע לה מגבלות, כמו למשל מספר הקישורים המקסימלי שהיא יכולה ליצור…
לסיכום
בניית קישורים פנימיים היא חלק אינטגרלי מכל קידום אתרים בריא, לא פחות מהעלאת דפי תוכן על בסיס קבוע ובניית קישורים חיצוניים.
גם אם לא יצרתם עד עכשיו קישורים פנימיים כדבר שבשגרה, מוטב להתחיל לעשות את זה בהדרגה ולחשוב על האסטרטגיה שתעבוד הכי טוב עבורכם.