קידום אתרים » בלוג » מה זה UI / UX?
מה זה UI / UX?
UX ו-UI הם שני מושגים ההולכים בד בבד זה עם זה ולכן לעיתים מתייחסים אליהם כשני מושגים זהים, אך לא זהו המצב.
כדי להבין את ההבדל ביניהם, יש קודם כל לדעת מהם ראשי התיבות של כל אחד מהם באנגלית:
- UX הם ראשי התיבות של User Experience (ה-X מייצג את האות השנייה). כלומר חווית המשתמש.
- UI הם ראשי התיבות של User Interface. כלומר, ממשק המשתמש.
לכן, בעוד UI מתייחס בעיקר לאלמנטים שרואים בעין ומהווים את ממשק המשתמש דרכו המשתמש מתקשר עם האתר (או האפליקציה לצורך העניין), UX מתייחס לחוויה השימוש הכוללת.
לדוגמה, טופס מבלבל ואינו ברור דורש טיפול ברמת ממשק המשתמש. לעומת זאת, אתר שבו התפריטים אומנם ברורים, אך הדפים עצמם כתובים באופן לא מקצועי ולא כוללים את המידע שהמשתמש ציפה למצוא סובל מחוויית שימוש כללית לא אופטימלית אף על פי שכלפי חוץ הממשק שלו עושה את העבודה.
מסיבה זו, מעצב ממשק משתמש ומעצב חווית המשתמש אינם בהכרח מבצעים בדיוק את אותן הפעולות למרות שיש בניהם חפיפה מסוימת. לדוגמה, סביר להניח שמעצב גרפי יתרכז בממשק המשתמש, אך מי שמאפיין את האתר ובודק שאין בו דפים המחזירים שגיאה או בעיות ברמת התוכן מתרכז בחוויית המשתמש הכוללת.
ישנם גם בעלי מקצוע שמתמחים בשני התחומים ולמעשה לובשים שני כובעים שונים.
כיצד UX ו-UI מתקשרים לקידום אתרים?
גם כאשר אנחנו מדברים על קידום אתרים, לא תמיד ברור היכן עובר הגבול בין חווית המשתמש לבין ממשק המשתמש.
בעיקרו של דבר, התפקיד המקורי של גוגל והאופן בו הוא עבד היה למצוא את העמוד הכי רלוונטי בהקשר של המידע שהגולש חיפש, כלומר, את האתר שסיפק לו את חווית השימוש הטובה ביותר מבחינת התוכן.
למרות זאת, היכולת הזו לא הייתה מושלמת. לדוגמה, היה קל יחסית לבצע מניפולציה באמצעות תוכן גרוע שהכיל מספר גדול של מילות מפתח שחזרו על עצמן או תוכן שהעותק מאתרים אחרים.
מנגד, אתר עם תוכן מעולה היה יכול להיות מבלבל מבחינת הניווט או איטי יחסית ועדיין לזכות למיקומים גבוהים מאוד.
ככל שחלפו השנים, האלגוריתם של גוגל הצליח לזהות באופן טוב יותר גם מאפייני UX/UI שלא היו קשורים אך ורק לתחום התוכן. למשל:
- האם הפונט והאלמנטים השונים על המסך גדולים מספיק גם על גבי סמארטפונים?
- האם האתר עולה מהר מספיק?
- האם יש באתר תוכנות זדוניות והאם הוא מאובטח?
- האם הניווט באתר נוח ואין בו כפילויות?
- האם השימוש בקישורים פנימיים בתוך התוכן הגיוני ולוגי?
- האם האתר כולל מודעות שמפריעים לחוויית המשתמש? לדוגמה, כאלו שמסתירות את התוכן?
אם גוגל מזהה בעיה באחד מן הפרמטרים האלו, הוא בדרך כלל ישלח התראות ל-Search Console ולכן חשוב להירשם לקבלת התראות.
עד כמה אתר יכול להיפגע בדירוגים עקב חווית משתמש לא טובה?
הפרמטרים החשובים ביותר לגוגל הם עדיין איכות התוכן באתר והקישורים שנכנסים אליו מבחוץ. פרמטרים אחרים של UX/UI כפי אלו שציינו למעלה הם אומנם גם כן פרמטרים בדירוג, אך החשיבות שלהם היא משנית לכן אתר עם תוכן מעולה ותשתית קישורים טובה עדיין יתברג במקומות גבוהים, אלא אם כן הוא סובל מהרבה מאוד בעיות ברמה קיצונית.
היוצאים מן הכלל הם אתרים שעוברים באופן מובהק על הכללים של גוגל למנהלי אתרים. לדוגמה, אתר שעושה שימוש בפרסום אגרסיבי עשוי לספוג ירידה בדירוגים.
במקרים אחרים גוגל אומנם לא מעניש את האתר מבחינת הדירוגים שלו, אך הוא עשוי למשל לחסום אתרים שיש בהם תוכנה זדונית ולהזהיר את המשתמש לפני שיכנס אליו מהתוצאות.
לסיכום
גם אם UX או UI בינוניים לא יפגעו בדירוגים שלכם בגוגל, הם בהחלט עשויים לפגוע בחוויית השימוש ולכן גם במכירות או כמות הלידים שאתם מקבלים מהאתר. לכן חשוב לעקוב אחרי ההתראות שגוגל שולח לכם ב-Search Console ולפעול על פי העצות שהוא נותן.