קידום אתרים » בלוג » אפיון חווית משתמש – 6 הסעיפים החשובים ביותר
אפיון חווית משתמש – 6 הסעיפים החשובים ביותר
חווית משתמש (UX או User Experience) מתארת את האופן בו הגולש מתקשר עם האתר ועד כמה נוח להשתמש בו באופן כללי.
כמו כן, יש מונח דומה בשם User Interface (UI) המדבר באופן ספציפי על הצד הגרפי של הממשק. מכאן ניתן להבין ש-UX ו-UI אינם זהים לחלוטין, אך יש ביניהם קשר הדוק ובמקרים רבים מומחה UI הוא גם מומחה UX וההפך.
בעבר לא היה קשר הדוק בין חווית המשתמש לקידום אתרים וגם אתרים עם חווית משתמש גרועה או ממשק מאוד מבלבל היו יכולים להתקדם יחסית בקלות. כיום לעומת זאת יש לגוגל חלקים ספציפיים באלגוריתם שמאפשרים לו לנתח גם אלמנטים מסוימים של UX/UI.
למרות שגוגל לא בהכרח פוגע בדירוגים של אתרים עם חווית משתמש בינונית או אפילו גרועה (אלא במקרים מאוד קיצונים), כדאי להכיר את הטעויות הנפוצות.
מלבד דירוגים ישירים שנובעים מהקשר בין איכות הדפים לחוויית משתמש טובה, ייתכן גם כי אתרים שהמבקרים שוהים בהם יותר זמן לפני שהם חוזרים לתוצאות (מדד בשם Dwell Time) זוכים לדירוגים גבוהים יותר. עם זאת, זו טענה שעדיין לא כל אנשי ה-SEO מסכימים עליה (מדובר במדד קל למניפולציה).
עיצוב רספונסיבי
קודם כל חשוב לבדוק אם האתר שלכם רספונסיביות מכיוון שזהו הא-ב של חווית משתמש מודרנית: אתרים רספונסיביים מתאימים את עצמם למכשיר עליו הם רצים מבחינת רוחב ואורך המסך.
אם האתר לא רספונסיבי, ברגע שהוא יוצג בטלפון נייד כל הטקסט שבו יהיה דחוס והגלילה עם האצבע לא תהיה נוחה (ימינה ושמאלה ולא רק למטה ומעלה).
ההערכה כיום מדברת על כך ש-90% מהאתרים הם רספונסיבים! גם אם ההערכה הזו מעט אופטימית מדי, המשמעות היא שאם אתם קוראים את המאמר הזה, סביר להניח שכבר התחלתם ברגל ימין.
מצד שני, עיצוב רספונסיבי הוא בסך הכול בסיס ולא יהפוך את האתר שלכם לכזה בעל חווית משתמש מושלמת.
בכל מקרה, גוגל מצפה למצוא את אותו התוכן בכל הגרסאות של האתר (Mobile First Index) ולכן שימו לב שזה אכן מתקיים.
שימוש בתפריטים שנכונים לפורמט של האתר
תפריטים קלאסיים של אתרים במחשב (Desktop) אמורים להיות תפריטים שנמצאים לרוחב האתר בחלק העליון, בין אם הם נפתחים כאשר המשתמש עובר מעליהם עם סמן העכבר ובין אם הם נפתחים בזמן שלוחצים עליהם.
לעומת זאת, מכיוון שבטלפונים חכמים (“מובייל”) האתר מוצג לאורך ולא לרוחב, הרי שעדיף להשתמש בתפריט שנפתח מהצד (לפעמים נקרא גם “המבורגר”).
דבר שלא רצוי לעשות הוא להשתמש בתפריט צדדי נפתח בגרסת ה-Desktop, למרות שבעמודים פנימיים כן אפשר להשתמש בתפריט צדדים קבועים (שלא נפתחים).
בכל מקרה, שמות התפריטים חייבים להיות אינפורמטיביים ולהצביע על מה שנמצא בעמוד המקושר. הקישורים האלו חשובים מאוד עבור גוגל ולהם דווקא יש חשיבות לדירוגים.
קישורים פנימיים וכותרות בתוך העמודים
עוד מאפיין של UX שקשור באופן הדוק לדירוגים הוא מבנה העמודים הפנימיים. לדוגמה, ידוע שלקישורים פנימיים שיוצאים מתוך התוכן של עמוד אחד לתוכן של עמוד אחר יש חשיבות לאופן בו גוגל סורק את האתר ומסיק מהו ההקשר בין עמודים שונים כדי להציג אותם ביחד בתוצאות.
קישורים פנימיים גם עוזרים לגולש למצוא עמודים עם קשר לוגי ולכן מאריכים את זמן השהייה שלו באתר.
עוד דבר: יש לשים לב באילו כותרות פנימיות אתם משתמשים, עדיף שבכל עמוד תהיה כותרת אחת ראשית מסוג H1 ומספר כותרות מסוג H2 שיהיו קשורות אליה באמצעות מילות מפתח. במקרה של עמודים מורכבים יותר ניתן גם להשתמש בכותרות מסדר H3 מתחת לכותרות H2.
כמויות גדולות מדי של תוכן מוסתר
תוכן מוסתר הוא תוכן שנפתח אך ורק בלחיצה על אלמנט מסוים בעמוד מבלי לעבור לעמוד חדש.
למרות שגוגל יכול לקרוא את התוכן המוסתר כל עוד הוא מופיע בקוד והדבר לא גורר ענישה כל עוד גם המשתמש יכול לראות אותו (לעומת טקסט בצבע הרקע לדוגמה), זו לא תמיד פרקטיקה טובה.
פרקטיקה דומה הוא להשתמש בכמה טאבים באותו העמוד. אם התצוגה לא נפגעת מכך, עדיף לאחד את כל הטאבים לפסקה אחת ארוכה על מנת שלגוגל יהיה את הקונטקסט הנכון (אחרת הדבר דומה יותר לכמה עמודים קצרים ודלים בתוכן). רואים את זה למשל לא מעט באתרי מסחרי אלקטרוני.
במקרים אלו חשבו קודם כל על ה-UX, האם אתר המוצג בצורה כזו יהיה נוח לקריאה או עמוס מדי?
"הפרעות לגולש"
אין כמעט מי שלא מכיר את האתרים האלו שמציגים חלון Popup ענקי שמסתיר את התוכן כדי להציע לנו לקנות משהו ולוקח כמה שניות למצוא את כפתור הסגירה שלו. מדובר בחוויית משתמש גרועה למדי וגוגל מזהירה אתרים מפני שימוש בפרקטיקות כאלו ישירות לאחר שגולש נכנס לאתר, במיוחד במובייל (היא סלחנית יותר אם הוא כבר עבר עמוד אחד בתוכו).
במקרים קיצונים הפרעות כאלו יכולות לגרום לירידה בדירוגים.
טפסים רעים וטפסים טובים
טפסים יכולים להיות ברכה או קללה: טופס קצר וקל למילוי עם קריאה ברורה לפעולה (לדוגמה, “שלח הזמנה” או “קבל ספר דיגיטלי בחינם”) הם דוגמה לטפסים שיכולים להגדיל את המכירות ואת הלידים. גם לבחירת הצבעים ואפילו לגודל הכפתור יש לעיתים חשיבות מבחינת אחוז ההמרות.
לעומת זאת, יש גם טפסים בעייתיים מבחינת ה-UI שהאלגוריתם של גוגל יכול לזהות די בקלות. הכוונה היא לטפסים שבהם האלמנטים קרובים מדי אחד לשני. ב-Desktop זו בעיה פחות חמורה מכיוון שהעכבר הוא אמצעי שליטה מדויק יחסית, אבל במובייל קשה לנוע עם האצבע בין אלמנטים קרובים מדי אחד לשני.
מלבד ריווח של השדות שהוא הפתרון הכי טריוויאלי, אפשרות אחרת היא פשוט להיפטר משדות לא הכרחיים או לאחד שדות כמו שם פרטי + שם משפחה.
בעיה נוספת עם טפסים שעשויה להקשות על הגולש היא שדות בודדים, אך ארוכים. לדוגמה, 5 קופסאות שצריך לסמן בהן V או רשימה נפתחת גדולה מאוד של שמות ישובים. במקרה האחרון חשוב להציג את התוצאה הקרובה ביותר לזו שהמשתמש התחיל להקליד (לדוגמה, לחיצה על האות ת’ ואז על האות ל’ מזיזים את הבחירה ל”תל-אביב”).
גוגל עשוי להתריע גם על אלמנטים אחרים שקרובים מדי זה לזה ואינם בהכרח מהווים חלק מטפסים. לדוגמה, אם הפונט בגרסת המובייל קטן מדי וישנם מספר קישורים שקרובים אחד לשני.
המלצה – שימוש בפרורי לחם
זו אומנם יותר בגדר המלצה, אבל יש לה חשיבות מבחינת הנראות של האתר בתוצאות החיפוש. פירורי לחם (כמו “עמוד הבית -> דף שירותים -> תיקון טלפונים”) מאפשרים לגולש לראות היכן בדיוק הוא נמצא באתר ולעבור לעמודים גבוהים יותר בהיררכיה בקלות.
פירורי הלחם שימושיים במיוחד כאשר הגולש “נוחת” אל תוך האתר מתוצאת חיפוש בגוגל, אך גוגל יכול גם להציג בעצמו את הנתיב בתוצאות החיפוש ובכך לעזור לגולש להבין לאיזה חלק באתר הוא נכנס עוד לפני שהוא מגיע אליו.
חשוב לציין שלמרות שלגוגל יש את היכולת לאתר בעצמו את הנתיב הנוכחי, כדאי מאוד להטמיע את פירורי הלחם בקוד האתר על פי ההנחיות.
אופטימיזציה למהירות האתר
- לבצע בדיקה באמצעות הכלי Pagespeed Insights ולהעביר את ההמלצות למנהל הטכני של האתר
- לצמצם את נפח והממדים של התמונות שמועלות לאתר
- צמצום השימוש בסקריפטים שלא יושבים על גבי השרת של האתר (כל קריאה לשרת חיצוני לוקחת זמן).
- במקרה ומדובר באתר גדול ניתן לשקול מעבר לאחסון על גבי שרת וירטואלי ולא באירוח שיתופי
- לאתרים בינלאומיים: שימוש ברשת CDN ששולחת את התוכן מהשרת הקרוב ביותר למיקומו של הגולש
- מעבר לפורמט אופטימלי למובייל בשם AMP.
לסיכום
חווית משתמש, עיצוב ממשק משתמש והשילוב ביניהם הוא נושא רחב ביותר שאפשר לכתוב עליו עשרות מאמרים.
במאמר זה הבאנו לכם את הסעיפים החשובים ביותר שיבטיחו שלמשתמשים שלכם תהיה חווית שימוש טובה שגם תוכל לספק את גוגל, לא תפגע בדירוגי האתר ולעיתים אפילו תוכל לשפר אותם.
אנחנו ממליצים לעבור סעיף אחר סעיף ולבצע עבודה יסודית על מנת להביא את האתר שלכם לנקודה הטובה ביותר בה הוא יכול להיות.