בנייה וקידום של אתר וורדפרס

אז מה נצטרך?

  • להתקין את וורדפרס
  • להבין את המבנה של אתרי וורדפרס
  • לבצע הגדרות ראשוניות לאתר
  • להתקין את יוסט
  • להבין איך לטפל בתמונות באתר
  • להתקין תוספים נוספים

התקנה ראשונית של וורדפרס

בעיקרון ניתן לפתוח אתר וורדפרס בחינם דרך wordpress.com, אך זו לא השיטה שנשתמש בה מכיוון שהיא מוגבלת. במקום זאת נשתמש בגרסת וורדפרס הלא מסחרית מאתר wordpress.org.

התקנה ראשונית של וורדפרס מומלץ לבצע דרך חברת האחסון שלכם. ברוב החברות יש אפשרות להתקנה מהירה של וורדפרס דרך פאנל הניהול, חשוב רק לשים לב שאתם בוחרים בעברית.

לבסוף, בחברות הייעודיות לאתרי וורדפרס יהיה בדרך כלל אתר וורדפרס אחד לפחות מותקן כברירת מחדל.

אז איך וורדפרס עובדת כמערכת ניהול תוכן?

כמערכת ניהול תוכן ניתן ליצור בוורדפרס שני סוגים עיקריים של דפים:

1.עמודים – עמודים סטטיים שמתאימים בעיקר לאתרי תדמית

2.פוסטים – פוסטים בבלוג 

ניתן להגדיר את עמוד הבית כעמוד שמציג את כל הפוסטים או כעמוד סטטי וכך למעשה לשלוט בסוג האתר.

מעבר לעמודים ולפוסטים יש גם קטגוריות, תגיות ותפריטים:

קטגוריות – מחלקות את הפוסטים לנושאים עיקריים

תגיות – מיועדות בעיקר לתיוגים משותפים לפוסטים שהם לא בהכרח נושאים ראשיים

תפריטים – דרך עיצוב – > תפריטים ניתן ליצור תפריטים שונים  ולשייך להם דפים חשובים באופן אוטומטי על פי סוג (כגון קטגוריות) או פשוט להקליד כתובת מותאמת אישית.

לדוגמה, הנה תפריט פשוט של קישורים לרשתות חברתיות.

בנייה וקידום של אתר וורדפרס

 

דבר שחשוב לזכור על "תקצירים"

כאשר מציגים עמוד קטגוריה או תגית, מופיעים בו כל הפוסטים המקושרים אליו. אם מציגים את הטקסט המלא או תקציר שנוצר באופן אוטומטי, עלולה להיווצר בעיה של כפילות תוכן.

לכן אנחנו ממליצים מאוד לכתוב תקציר ידני לכל פוסט (אפשר פשוט לקחת את תג התיאור שכבר כתבנו, Meta Description). רוב התבניות תומכות בתקצירים. אם תבנית לא תומכת בתקצירים, לעיתים ניתן לבטל אותם ולהוסיף רק את שמות הפוסטים ביחד עם התמונה הראשית שלהם.

הגדרות ברירת המחדל של וורדפרס עצמה

חלק מהתוספים שנראה בהמשך יעקפו את הגדרות ברירת המחדל, אך חשוב בכל זאת לוודא שהן מוגדרות נכון:

הגדרות כלליות – את אלו נשנה אחר כך דרך התוסף Yoast, כך שכרגע אין טעם לגעת בהן

קטגורית ברירת מחדל לפוסטים (בתוך כתיבה) – ברירת המחדל היא “כללי”. אם אתם רוצים קטגוריה אחרת, שנו את שם הקטגוריה דרך תפריט קטגוריות.

במסך זה קיימת גם אפשרות להגדיר שרת דואר, אבל באופן כללי אנחנו ממליצים לנהל רשימות תפוצה בעברית דרך שירות ייעודי ולא ישירות דרך האתר.

קריאה (כמה הגדרות)

כאן יש כמה הגדרות חשובות ביותר:

  1. תצוגת העמוד הראשון – ברוב האתרים למעט אתרים שהם בלוגים, נרצה לבחור ב”עמוד סטטי ותחת תיבת הבחירה לבחור את “עמוד הבית” (או כל שם דומה שיופיע לעמוד הראשון שנוצר). עבור בלוגים ניתן לבחור ב”פוסטים אחרונים”.
  2. תחת “לכל פוסט בפיד כלול” – בהתאם למה שהסברנו, וודאו שבחרם “תקציר”.
  3. נראות במנועי חיפוש – שימו לב שהתיבה לא מסומנת (אלא אם כן האתר עדיין במצב פיתוח)


דיון
– לפי ההעדפות שלכם. אי אפשר להתחמק לחלוטין מתגובות ספאם ולכן נגדיר בהמשך את תוסף Akismet.

הגדרות מדיה – אנחנו ממליצים לסמן את תיבת הבחירה למען הסדר שלכם.

מבנה קישורים – למרות שתוסף ה-SEO שנתקין אחראי על מבנה הכתובת, ההמלצה שלנו היא לבחור באחת האופציות מלבד הראשונה.

פרטיות – עמוד זה מיועד להגן עליכם מפני תביעות הקשורות בפרטיות של מדינות אירופה ומדינות אחרות. במסגרת המאמר לא נוכל לתת לכם מידע משפטי, אך חשוב להיות מודעים לכך.

בהזדמנות זו כן נזכיר שחובה עליכם ליצור עמוד “הצהרת נגישות” (שהוא עמוד שונה) בהתאם לחוק בישראל. ישנם גם לא מעט תוספי נגישות שניתן להשתמש בהם.

הגדרות יוסט

יוסט הוא תוסף שהופך את הגדרות ה-SEO לאפקטיביות יותר ומאפשר לכם לבצע מספר פעולות שהיו דורשות תוספים נוספים. 

כדי להתקין את יוסט בצעו את הפעולות הבאות:

1.לחצו על תוספים בסרגל הצדדי

2.בראש העמוד בחרו ב-“הוסף תוסף חדש” או “Add New Plugin”

3.תחת חיפוש הקלידו “Yoast” וחכו לטעינת התוצאות

4.לחצו על כפתור Install Now  / התקן עכשיו ( שימו לב אצלנו התוסף כבר מותקן ולכן בצילום מסך רשום “פעיל”)

בנייה וקידום של אתר וורדפרס

בנייה וקידום של אתר וורדפרס

בתחילת 2023 הוא עבר מתיחת פנים ולכן מוטב שנציג לכם את הסרטון העדכני.

באופן עקרוני לתוסף יש אשף להגדרות ראשוניות שאמור לטפל ברוב מה שהוא עושה, אבל נעבור בכל זאת על המסכים העיקריים:

בתוך כללי:

  1. אפשרויות אתר – מאפשר לכבות או להדליק תכונות של התוסף (מוטב לא לגעת אם אתם לא משתמשים מתקדמים).
  2. בסיס האתר – כאן אפשר לקבוע את שם האתר שממנו ייגזרו כל תגי ה-Title
  3. ייצוג האתר – כאן ניתן לקבוע אם מדובר באתר פרטי או ארגון – עשוי להציג תוצאות מעט שונות בגוגל
  4. חיבורי אתר – חשוב מאוד! כאן אתם יכולים לבצע אימות מהיר מול Search Console, אלא אם כן אתם רוצים לבצע אימות ברמת הדומיין דרך הרשם שלכם.

סוגי תוכן:

כאן אתם יכולים למעשה לקבוע את התבנית של הכותרת של כל אחד מסוגי התוכן כמו עמוד הבית, פוסטים וקטגוריות. כברירת מחדל, שם האתר שקבענו בתוך בסיס האתר יהווה את ה-Title של עמוד הבית ויצטרף ל-Title של כל דף פנימי מיד לאחר שמו.

מדובר בתכונה שיכולה להקל מאוד אם יש לכם אתר גדול. אל תשכחו שאתם תמיד יכולים לשנות את הכותרת עבור כל עמוד.

את תג התיאור (Meta Description) אנחנו ממליצים לא לקבוע מראש, אלא לכתוב אותו באופן נפרד בכל עמוד.

קטגוריות ותגיות:

דומה מאוד לסוגי תוכן, אבל עבור קטגוריות ותגיות.

מתקדם

בחלק המתקדם אתם יכולים לקבוע האם יוצגו עמודי ארכיון (אוספים) של פוסטים גם עבור כותבים או תאריכים. אלו רלוונטיים בעיקר לבלוג ולכן באתרים שבלוג הוא רק חלק מהם, היינו ממליצים לכבות את האפשרויות האלו.

כמו כן ברירת המחדל היא להפעיל פירורי לחם (טקסט קצר שמתאר את המיקום של הגולש באתר). למרות שהם פועלים כברירת מחדל, התצוגה שלהם בפועל תלויה בתבנית. מבחינת הגולש יש להם ייתרון מכיוון שגוגל נוטה להציג אותם בתוך תוצאת החיפוש ולכן הגולש יודע לאן הוא נכנס גם אם הוא לא נוחת אל דף הבית.

אפשרויות נוספות

מעבר לכך יש ביוסט עוד הרבה אפשרויות שאינן קריטיות כרגע או שבלעדיות לגרסת הפרימיום, ונזכיר אותן בהמשך.

איך יוסט נראה בעת עריכת עמוד / פוסט?

פאנל השליטה של יוסט שמתווסף לעורך הדפים מאפשר לכם לבצע כמה דברים ואם תסתכלו טוב תוכלו לראות שהוא מחולק לארבעה חלקים שונים:

  • SEO
  • קריאות
  • סכמה
  • חברתי


SEO הוא החשוב ביותר ובו אתם קובעים תגי מטא וכתובת מותאמת אישית לכל עמוד, ה-Slug (רצוי לשנות את כתובת ברירת המחדל מכיוון שהוא לרוב בעברית).

בנייה וקידום של אתר וורדפרס

מעבר לכך יש לכם אפשרות להזין מילות מפתח למיקוד (אחת בלבד בגרסה החינמית) כדי לראות איך היא משתלבת בטקסט. 

בנייה וקידום של אתר וורדפרס

שימו לב שיוסט מתייחס למילים עם אותיות לפניהן כמילים שונות (“חתול” לעומת “החתול”). לגוגל זה פחות קריטי ולכן לא צריך להילחץ אם מקבלים הערות.

קריאות היא עוד תכונה חשובה שתוכל להראות לכם עד כמה המסמך נוח לקריאה. לא ברור כמה חשיבות יש לזה בעברית מבחינת האלגוריתם של גוגל, אבל אם אתם רוצים ליצור תוכן שיהיה קל לקרוא, כדאי לבדוק מה רשום שם.

ב”סכמה” בדרך כלל לא צריך לגעת. 

האחרון הוא  “חברתי”, תכונה שאמורה לעזור לכם לעצב את התקציר של הדף לפייסבוק. בפועל בדרך כלל הדבר הכי גרוע שיכול לקרות הוא חיתוך של ה-Meta Description, אותו אפשר לערוך בדיעבד באמצעות עריכת הפוסט.

טיפול בתמונות

חשוב לתת לכל תמונה שאתם מעלים לספרית המדיה טקסט אלטרנטיבי, שהוא למעשה תג ה-ALT. מעבר לכך עדיף לכווץ את התמונות מראש עם אתרים כגון tinypng לפני שמעלים אותן לשרת, למרות שיש גם תוספים ואופציות שניתן להגדיר בשרת (למשתמשים מתקדמים) שיעשו זאת אוטומטית

תוספים נוספים שרצוי להתקין

את התוספים הללו אתם מתקינים באותו אופן בו התקנתם את Yoast.

תוסף לבניית מפת אתר

תוסף לבניית מפת אתר חשוב מאוד על מנת שגוגל יוכל לזהות את כל הדפים שלכם במהירות. נמצא כפ’יצר בגרסת הפרימיום של יוסט, אבל אתם לא חייבים אותו: תוסף קטן ואפקטיבי שאפשר להשתמש בו במקום נקרא פשוט “XML Sitemap Generator for Google”. הכתובת של המפה תסיים ב-XML.

תוסף אופטימיזציה למהירות

תוסף אופטימיזציה למהירות יכול להיות אפקטיבי לאתרים גדולים או כאלו שמקבלים אזהרות על עמודים איטיים ב-Search Console. 

תוסף לא רע שמציע הרבה אפשרויות בחינם הוא WP-Optimize.

חיבור לכלים של גוגל

אם תרצו להתחבר ל-GA4 או אדסנס וגם להציג מידע מה-Search Console, קיים תוסף בסיסי של גוגל בשם Google Site Kit. הוא פחות משוכלל מאחרים בשוק, אבל לא עולה לכם שקל…

תוסף אבטחה

אתרים שחשופים לפריצות עשויים להיחסם על ידי גוגל ולכן מומלץ להתקין לפחות תוסף אבטחה אחד. אחד התוספים הפופולאריים שגם מעניקים הגנה בסיסית בחינם הוא WordFence.

אלמנטור (אופציונלי)

אלמנטור (Elementor) הוא תוסף שמאפשר לכם לבנות דפים בצורה מאוד נוחה ובאופן עקיף גם לספק חווית משתמש טובה לגולשים. הבעיה היא שהוא עשוי להאט מעט את האתר. אפשר עדיין להשתמש בעורך הרגיל של וורדפרס (גוטנברג), אבל צריך להתרגל אליו.

מי שזקוק לבלוג את אתרי תוכן ממש פשוטים יכול גם לחזור לעורך הקלאסי של וורדפרס בסגנון וורד, התוסף נקרא “העורך הקלאסי“.

תוסף נגישות (אופציונלי)

תוסף נגישות עונה על רוב הדרישות של נגישות אתרים מסחריים שהיא חובה כיום על פי החוק. שימו לב שהתוסף לא יכול לטפל בכל האספקטים הנדרשים, ולכן ייתכן שתאלצו לבצע פעולות נוספות כמו למשל תמלול סרטונים.

תוסף חביב ואינטואיטיבי הוא “סרגל נגישות בקליק”.

Akismet – תוסף כנגד תגובות ספאם

התוסף הבסיסי לחסימה של תגובות ספאם. הקאצ’ הוא שצריך להפעיל אותו על ידי שימוש ב”הגדרות” וקבלת מפתח גישה. הוא בחינם לאתרים פרטיים (ללא רווח) ועולה כסף לאתרים מסחריים (כולל עמותות). 

בפועל רוב הסיכויים שלא יתפסו אתכם על חם אם לא תשלמו עליו…

תוסף קישורים פנימיים (בתשלום)

קישורים פנימיים הם אלמנט חשוב מאוד לקידום של עמודים פנימיים ובעיקר אתרים שיש בהם הרבה מאוד עמודים ולכן לא כולם נמצאים באחת מהרמות העליונות.

אם תשלמו על יוסט, תוכלו לקבל את הפונקציה הזו בחינם, אבל יש גם תוסף נוסף מומלץ בשם Link Whisper שמכיל אופציות נוספות. למרבה הצער הוא לא זול ועולה 77$ לכל אתר.

קידום אתרי וורדפרס לעומת קידום אתרים אחרים

מדוע מקדמי אתרים וחברות קידום אתרים כל כך אוהבים לעבוד עם וורדפרס? קודם כל, מדובר במערכת רזה ומהירה יחסית שניתן להתקין בכמה דקות בודדות. בשנים האחרונות האלגוריתם של גוגל מעדיף אתרים מהירים ועם קוד קומפקטי.

שנית כל, וורדפרס מאפשרת לשלוט בפרמטרים ספציפיים של קידום אתרים בקלות יתרה, למעשה, תוסף קידום האתרים הטוב ביותר בשוק היא במקור תוסף וורדפרס ושמו Yoast (היום הוא זמין גם לכמה מערכות אחרות, כולל מערכת המסחר האלקטרוני Shopify).

מכל הסיבות האלו, כמעט כל חברות הקידום מעדיפות להשתמש בוורדפרס לא רק עבור אתרי הלקוחות שלהן ואתר הבית שלהן, אלא גם עבור בנייה של תשתית קידום (אתרים קטנים יותר מהם אפשר לקשר לאתרים הראשיים אותם רוצים לקדם).

קידום אתרי וורדפרס: On Site לעומת Off Site

כל זמן שאנחנו מדברים על קידום אתרים דרך פעולות שונות שאנחנו מבצעים בתוך מערכת ניהול התוכן, אנחנו למעשה מדברים על On Site SEO. לעומת זאת, רוב מה שקשור בפעולות SEO שאנחנו מבצעים מחוץ לאתר כמו למשל יצירת קישורים, הן פעולות Off Page.

באופן כללי אין הרבה הבדל בין קידום Off Page באתרים שבנויים על וורדפרס לעומת אתרים אחרים מהסיבה הפשוטה שרוב המידע שאנחנו זקוקים לו לצורך עבודת ה-Off Page מושג באמצעות כלים חיצוניים שמנתחים לא רק את האתר שלנו.

יחד עם זאת, לשניים מהכלים המובילים פשוט יש תוספי וורדפרס:

  1. aherfs: אם אתם עושים שימוש ב-ahrefs  (שירות לניתוח קישורים ומעקב אחרי מילות מפתח), בוודאי תשמחו לדעת שיש גם תוסף לוורדפרס, אם כי הוא לא מאוד יעיל אם אין לכם מנוי בתשלום.
  2. Surfer SEO: אם אתם עושים שימוש במערכת האופטימיזציה החיצונית לתוכן SEO Surfer””, תוכלו לשלוח ממנה תכנים ישירות לוורדפרס דרך תוסף מיוחד. (מכיוון ש-Surfer מנתחת גם את ביצועי המתחרים שלכם בתחום התוכן אפשר להגיד שהוא “חצי “Off Page).

 

פעולה נוספת שאתם יכולים לבצע בחינם היא חיפוש קישורים שבורים חיצונים (שמפנים לאתרים חדשים):

קיימת סברה שכמו שקישורים נכנסים תורמים לקידום, כך גם קישורים יוצאים שמעניקים לגולש חווית גלישה טובה יותר ויכולים אף לשמש כסימוכין למה שנכתב בעמוד (באופן דומה להערות שוליים בויקיפדיה).

מצד שני, ככל שיש יותר תוכן באתר, כך גם יותר קישורים יוצאים עלולים “להישבר” ולהפנות לעמודים שלא קיימים.

התוסף Broken Link Checker יכול להתריע על קישורים כאלו, למרות שתמיד עדיף לבצע בדיקה ידנית נוספת לקישורים שהוא מתריע עליהם מכיוון שהרבה אתרים חוסמים את הבוט שלו ולא יציגו שגיאה למשתמש אנושי או גוגל. 

בנייה וקידום של אתר וורדפרס

לסיכום

לא תמיד יש לנו שליטה באופן בו האתר אותו אנחנו רוצים לקדם בנוי, אבל אתרים חדשים או אתרים פשוטים שאפשר להעביר למערכת חדשה בקלות, עדיף לבנות עם וורדפרס. 

כמובן שעדיין קיימת עקומת למידה מסוימת, אך בהשוואה למערכות ניהול תוכן אחרות וכמובן אתרים שבנויים על תשתית מותאמת אישית, זמן הלימוד הוא הרבה יותר קצר.

וורדפרס היא מערכת גמישה מאוד בכל מה שקשור לקידום אתרים ולכן אין פלא שרוב מקדמי האתרים יעדיפו לעבוד איתה על פני מערכות אחרת כגון Wix, Shopify ולפעמיים אפילו מערכות שנבנו בהתאמה אישית. עם זאת, חשוב לזכור שבלי אסטרטגיית קידום, תוכן איכותי ובניית קישורים, אתרי וורדפרס לא יוכלו להתקדם בעצמם…