מה עושים כשיש עדכון בגוגל (ומה לא...)?

איפה יש עוד מידע על שינויים באלגוריתם של גוגל?

קודם כל טוב לקרוא על העדכון גם במקורות לא רשמיים. יש הרבה מקדמי אתרים או אנשים שעוקבים אחרי המגמות בגוגל ומנתחים את הפגיעה של האלגוריתם בתוצאות החיפוש ומנסים למצוא איזשהו חוט שמקשר בין האתרים שנפגעו לבין אלו שלא נפגעו או אפילו הרוויחו עוד תנועה.

בין האתרים האלו:

מה עוד אפשר לעשות?

מלבד ההמלצות הרשמיות של גוגל, יש עוד כמה פעולות שאפשר לבצע בלי לסכן את האתר שלכם:

ניתוח מתחרים

כאשר חלה תזוזה במיקומים של מילות מפתח משמעותיות (יש להתייחס גם לזנב הארוך), לרוב מורגשת תזוזה גם אצל המתחרים הראשיים שלכם. בכלים מקצועיים לקידום אתרים בדרך כלל יש אפשרות ליצור פרויקט שעוקב אחרי תנועת המתחרים שלכם במילות המפתח שבחרתם, מה שחוסך מכם את הצורך לבדוק כל חיפוש באופן ידני שוב ושוב. אם מתחרה הצליח לעקוף אתכם, נסו לחשוב מה הוא מציע שאתם לא. לפעמים התוכן שלו אמנם לא יהיה נהדר, אבל פרופיל הקישורים שלו יהיה חזק. זה קורה לא מעט במקרה של מותגים ואחת התלונות הנפוצות היא שהעדכונים האחרונים קברו אתרים עצמאיים למרות שהיה בהם תוכן מקורי.

פרופיל קישורים

למרות שגוגל לא התייחסה ספציפית לקישורים ברוב העדכונים האחרונים שלה, סך כל הקישורים שלכם ("פרופיל קישורים") בהחלט עשוי להשפיע על מיקומי האתר כאשר מתרחש עדכון כזה או אחר. זה כמובן עובד לשני הכיוונים: פרופיל קישורים טבעי ואיכותי כנראה לא יפגע בכם גם כאשר יש עדכון משמעותי. לעומת זאת, אם קניתם קישורים מאתרים באיכות נמוכה או פרסמתם פוסטים אורחים באתרים כאלו, יכול להיות שסטנדרט האיכות של גוגל עלה והוא יתחיל להוריד אתכם בדירוגים לעומת אתרים עם פרופיל קישורים טוב יותר. האתגר כאן הוא לזהות באילו קישורים מדובר, מכיוון שלא הכול שחור ולבן… אינדיקטורים לקישורים "טובים":
  • יוצאים מעמוד עם תוכן איכותי
  • האתר ממנו הם יוצאים כולל מספר גבוה של עמודים איכותיים (לא אתר שכולו "מסחרה")
  • האתר ממנו הם יוצאים מדורג בעצמו על מילות מפתח שרלוונטיות אליו
אינדיקטורים לקישורים "רעים":
  • יוצאים מתוכן באיכות ירודה או מאתר ירוד
  • מובילים לתוכן שברור שפורסם בעיקר על מנת לקדם מילת מפתח
  • מורכבים מטקסט שנראה מלאכותי או מילה שרק חלק ממנה הוא קישור (לדוגמה – "מומלץ לבקר בצימרים בצפון")
שימו לב: כל הסרה של קישור מהווה סיכון מסוים להידרדרות נוספת במיקומים. מצד שני, אם האתר שלכם נפגע בצורה קשה במיוחד, תוכלו לקחת סיכון גבוה יותר. הורידו כל פעם קישור אחד או שניים ובדקו את ההשפעה.

סקירת אתר מלאה (audit)

תמיד טוב לעשות סקירת אתר מלאה (audit), במיוחד אם קשה לכם לזהות גורם מסוים שאחראי לירידה: מה בדיקה כזו כוללת:
  • בדיקה של בעיות באינדקס (דרך ה-Search Console או Screaming Frog)
  • בדיקה של כפילות בתגי ה-Meta (אפשר אפילו בגרסה החינמית של ahrefs לאחר אימות של האתר)
  • בדיקת ביצועי מהירות ואופטימיזציה שלהם עם Pagespeed Insights
  • בדיקה שהאתר עובד ומתנהג באופן זהה (או כמעט זהה) במחשב ובמובייל
כמו כן, לא יזיק לבצע הערכה מחודשת של נוחות הגלישה וחווית המשתמש, במיוחד אם ביצעתם בו הרבה שינויים והוספתם דפים. לדוגמה, יכול להיות שהתפריטים באתר עוצבו כך שיתאימו למספר מסוים של עמודים, אבל כרגע התפריטים עולים אחד על השני או מעוותים את התצוגה בצורה אחרת. הדבר נכון גם לגבי תמונות בגדלים שונים, שעלולות לפגוע בתצוגה.

כמה מילים אחרונות

ירידה במיקומים אחרי שינויי אלגוריתם בגוגל היא אף פעם לא דבר נעים, במיוחד אם אתם תלויים באתר לחלק גדול מפרנסתכם.  יחד עם זאת, דווקא כשדבר כזה מתרחש, חשוב מאוד לא להיכנס לפאניקה, אלא לבצע הערכה שקולה ולמצוא גורמים אפשריים לירידה. אם אתם מרגישים שאתם או מי שמטפל באתר לא סובייקטיביים, אל תהססו לבקש חוות דעת נוספת ואובייקטיבית שתוכל לחשוף אפשרויות והזדמנויות לשיפור שלא חשבתם עליהן.