קידום אתרים » בלוג » מה עושים כשיש עדכון בגוגל (ומה לא…)?
מה עושים כשיש עדכון בגוגל (ומה לא…)?
מאז 2018 גוגל החלה לפרסם יותר מידע על העדכונים האחרונים שלה. לצד עדכונים נקודתיים כמו עדכון "התוכן המועיל" או עדכון "האתרים הרפואיים" (מדיקל), גוגל החלה להכריז גם על עדכוני ליבה (Core Updates).
עבור כל העדכונים אפשר לראות את התאריכים בהם הם התחילו וכמה זמן לקח להם להתייצב.
מצד אחד עדכוני הליבה הם בדרך כלל גדולים יותר ובעלי השפעה נרחבת יותר, אבל מצד שני אנחנו לא באמת יודעים מה הם עושים ונאלצים להסתפק בספקולציות בלבד.
כמה עדכונים גוגל מוציאה בשנה?
אם מסתכלים על כלל העדכונים הרשמיים החל מ-2021, אפשר לראות שבדרך כלל גוגל מוציאה בין 8 ל-11 עדכונים (למרות שנכון לכתיבת שורות אלו, היא הוציאה רק עדכון אחד בארבעת החודשים הראשונים של 2025).
אלו כמובן רק העדכונים שהיא בוחרת לספר לנו עליהם. בפועל היא מבצעת עוד אלפי עדכונים בשנה, ואלו כנראה לא כוללים גם שינויים ובדיקות שבסופו של דבר היא בוחרת לא להשתמש בהם.
אז מה לעשות אם האתר שלכם נפגע באופן חד באחד העדכונים של גוגל, או אפילו אם אתם רואים מגמה של ירידה הדרגתית בין העדכונים?
העצות הרשמיות של גוגל
אם תשאלו את גוגל, היא תענה לכם שרוב עדכוני הליבה דומים לרשימות של "טופ 10" או "טופ 100" שעיתון מעדכן פעם בשנה. זאת אומרת, ההמלצות של גוגל לגבי אתרים שונים פשוט משתנות.
הנה מה שהיא ממליצה לעשות:
- אם אתם בודקים את התנועה ממנועי חיפוש דרך Search Console, חכו לפחות שבוע מסוף העדכון והשוו אותו לשבוע הקודם. כך יהיה לכם יותר ברור אם יש קשר בין העדכון לשינויים בתנועה.
- אם הירידות הן גדולות (עשרות מקומות ולא 2 או 4), קודם כל בדקו את כל סוגי החיפושים שהגולשים יכולים לעבור ביניהם מלבד אינטרנט (מופיע ב"סוג החיפוש").
- עד כמה התוכן מועיל עבור שאילתה מסוימת לעומת אתרים אחרים?
- האם כשאתם קוראים את הדף אתם מרגישים שהוא מציע משהו מעבר למובן מאליו?
- האם הייתם מצפה למצוא תוכן כזה גם במגזין או עיתון מקצועי?
- האם הכותרות מתאימות למבנה של הדף?
איפה יש עוד מידע על שינויים באלגוריתם של גוגל?
קודם כל טוב לקרוא על העדכון גם במקורות לא רשמיים. יש הרבה מקדמי אתרים או אנשים שעוקבים אחרי המגמות בגוגל ומנתחים את הפגיעה של האלגוריתם בתוצאות החיפוש ומנסים למצוא איזשהו חוט שמקשר בין האתרים שנפגעו לבין אלו שלא נפגעו או אפילו הרוויחו עוד תנועה.
בין האתרים האלו:
מה עוד אפשר לעשות?
מלבד ההמלצות הרשמיות של גוגל, יש עוד כמה פעולות שאפשר לבצע בלי לסכן את האתר שלכם:
ניתוח מתחרים
כאשר חלה תזוזה במיקומים של מילות מפתח משמעותיות (יש להתייחס גם לזנב הארוך), לרוב מורגשת תזוזה גם אצל המתחרים הראשיים שלכם. בכלים מקצועיים לקידום אתרים בדרך כלל יש אפשרות ליצור פרויקט שעוקב אחרי תנועת המתחרים שלכם במילות המפתח שבחרתם, מה שחוסך מכם את הצורך לבדוק כל חיפוש באופן ידני שוב ושוב. אם מתחרה הצליח לעקוף אתכם, נסו לחשוב מה הוא מציע שאתם לא. לפעמים התוכן שלו אמנם לא יהיה נהדר, אבל פרופיל הקישורים שלו יהיה חזק. זה קורה לא מעט במקרה של מותגים ואחת התלונות הנפוצות היא שהעדכונים האחרונים קברו אתרים עצמאיים למרות שהיה בהם תוכן מקורי.פרופיל קישורים
למרות שגוגל לא התייחסה ספציפית לקישורים ברוב העדכונים האחרונים שלה, סך כל הקישורים שלכם ("פרופיל קישורים") בהחלט עשוי להשפיע על מיקומי האתר כאשר מתרחש עדכון כזה או אחר. זה כמובן עובד לשני הכיוונים: פרופיל קישורים טבעי ואיכותי כנראה לא יפגע בכם גם כאשר יש עדכון משמעותי. לעומת זאת, אם קניתם קישורים מאתרים באיכות נמוכה או פרסמתם פוסטים אורחים באתרים כאלו, יכול להיות שסטנדרט האיכות של גוגל עלה והוא יתחיל להוריד אתכם בדירוגים לעומת אתרים עם פרופיל קישורים טוב יותר. האתגר כאן הוא לזהות באילו קישורים מדובר, מכיוון שלא הכול שחור ולבן… אינדיקטורים לקישורים "טובים":- יוצאים מעמוד עם תוכן איכותי
- האתר ממנו הם יוצאים כולל מספר גבוה של עמודים איכותיים (לא אתר שכולו "מסחרה")
- האתר ממנו הם יוצאים מדורג בעצמו על מילות מפתח שרלוונטיות אליו
- יוצאים מתוכן באיכות ירודה או מאתר ירוד
- מובילים לתוכן שברור שפורסם בעיקר על מנת לקדם מילת מפתח
- מורכבים מטקסט שנראה מלאכותי או מילה שרק חלק ממנה הוא קישור (לדוגמה – "מומלץ לבקר בצימרים בצפון")
סקירת אתר מלאה (audit)
תמיד טוב לעשות סקירת אתר מלאה (audit), במיוחד אם קשה לכם לזהות גורם מסוים שאחראי לירידה: מה בדיקה כזו כוללת:- בדיקה של בעיות באינדקס (דרך ה-Search Console או Screaming Frog)
- בדיקה של כפילות בתגי ה-Meta (אפשר אפילו בגרסה החינמית של ahrefs לאחר אימות של האתר)
- בדיקת ביצועי מהירות ואופטימיזציה שלהם עם Pagespeed Insights
- בדיקה שהאתר עובד ומתנהג באופן זהה (או כמעט זהה) במחשב ובמובייל
כמה מילים אחרונות
ירידה במיקומים אחרי שינויי אלגוריתם בגוגל היא אף פעם לא דבר נעים, במיוחד אם אתם תלויים באתר לחלק גדול מפרנסתכם.
יחד עם זאת, דווקא כשדבר כזה מתרחש, חשוב מאוד לא להיכנס לפאניקה, אלא לבצע הערכה שקולה ולמצוא גורמים אפשריים לירידה. אם אתם מרגישים שאתם או מי שמטפל באתר לא סובייקטיביים, אל תהססו לבקש חוות דעת נוספת ואובייקטיבית שתוכל לחשוף אפשרויות והזדמנויות לשיפור שלא חשבתם עליהן.