קידום אתרים » בלוג » המדריך המלא ל- Search Console
המדריך המלא ל- Search Console
אימות האתר
אימות ברמת הדומיין
אימות פשוט
אם אתם נמצאים על מערכת שבה לא ניתן לנהל את הדומיין, אתם מוגבלים לאימות ברמת ה-URL. במצב זה עליכם לוודא שכל הקישורים שמובילים לאתר הם באותו המבנה (בדרך כלל יתחילו ב-https://www).
האימות בשיטה הזו הוא פשוט יותר ולרוב ידרוש מכם להוסיף תג קבוע לכל דפי האתר, פונקציה שקיימת בכל מערכת ניהול תוכן היום. גם האימות יהיה בדרך כלל מיידי.
הפונקציות העיקריות של הסרצ' קונסול
כשתיכנסו בפעם הראשונה לסרצ' קונסול ויתחילו להופיע נתונים (מה שעשוי לקחת עוד יום), תוכל לראות שיש רשימה די ארוכה של פונקציות (או אפשרויות) בצד ימין.
*שימו לב: עדיף תמיד להיכנס לסרצ' קונסול מהמחשב
לפני שניגע בכל אחת מהן בנפרד, נתאר אותן בקצרה כדי להבין מה כל אחת עושה:
סקירה כללית – דף הבית שמופיע כברירת מחדל, מציג דוחות חלקיים של ביצועי החיפוש, מצב האינדקס, חווית המשתמש ושיפורים אפשריים
ביצועים – מציג את ביצועי החיפוש
בדיקת דף – מאפשר לבדוק דף מתוך האתר ולראות את הסטטוס שלו
(תחת תפריט הוספה לאינדקס)
דפים – מאפשר לקבל דו"ח על מספר הדפים שנכללים באינדקס
Sitemaps – מאפשר להוסיף מפות אתר ולצפות בסטטוס המפות שנשלחו
הסרות – מאפשר לראות דפים שביקשתם להסיר
(תחת חווית משתמש)
דוח ה-Web Vitals הבסיסיים – כולל דו"ח על מדדי המהירות
HTTPS – מראה את סטטוס הדפים המאובטחים (שהמידע שהם שולחים ומקבלים מוצפן)
שיפורים – תפריט שתחתיו יושבים הדוחות לגבי תוכן עשיר (Structured Data)
אבטחה ופעולות ידניות – מידע על בעיות אבטחה ברמת האתר והודעות לגבי פעולות ידניות ("עונשים") שהופעלו על האתר.
קישורים – רשימה (חלקית מאוד) של קישורים שמובילים לאתר
הגדרות – עוד מספר הגדרות שבדרך כלל לא קריטיות לניהול השוטף של האתר
דו"ח ביצועים
דו"ח ביצועים הוא הדו"ח העיקרי שבו כנראה תבלו את רוב הזמן שלכם בתוך הסרצ' קונסול.
בחלק העליון של הדו"ח אתם יכולים לבחור את התקופה שתוצג על גבי הגרף.
אתם יכולים גם לבחור גם איזה סוג חיפוש יופיע בגרף: חיפוש רגיל ("אינטרנט"), חיפוש תמונות, וידאו או חדשות (הכוונה היא לסוגי החיפושים שהמשתמש יכול לבחור מהבר העליון אחרי שהוא מחפש).
בדרך כלל נרצה להישאר על חיפוש רגיל מכיוון שזהו החיפוש הכי נפוץ.
אם אתם רוצים לבצע השוואה בין תקופות או, יש לכם את האפשרויות של "עוד". נדגים אותה אחרי שנלמד איך הטבלה עובדת.
קיימת גם אפשרות לסינון של כל הדו"ח, אבל סינון מהחלק התחתון הוא אפקטיבי יותר.
ארבעת המדדים המרכזיים של דוחות הסרצ' קונסול
אם נעבור לחלק התחתון של הדו"ח נוכל לראות שהוא מחולק לכמה קטגוריות (שאילתות, דפים וכו').
בכל קטגוריה שנלחץ עליה אנחנו יכולים להציג מדד אחד או יותר מהמדדים שמופיעים בחלק העליון של הדו"ח (קליקים, הופעות וכו').
אם נרצה לסנן אותו החוצה פשוט נלחץ עליו שוב ואז הגרף שלו יעלם.
הסבר בנוגע למדדים השונים:
קליקים – מספר הלחיצות על התוצאות שגוגל הציג מתוך האתר בדפי התוצאות שלו (SERPs).
הופעות – המספר הכולל של ההופעות של האתר בתוצאות
שיעור קליקים CTR)) – אחוז הלחיצות מתוך כלל ההופעות
מיקום ממוצע – המיקום הממוצע של כל קטגוריה
הקטגוריות בדוחות
שאילתות – ביטויי החיפוש שהמשתמשים חיפשו (מילות מפתח).
דפים – כל הדפים אותם המשתמשים ראו בתוצאות (לא בהכרח כל העמודים מהאתר שנמצאים באינדקס של גוגל)
מדינות – חלוקה למדינות מהן הגיעו הגולשים
מכשירים – חלוקה למכשירים שונים כמו נייד או מחשב שולחני
מראה החיפוש– בעיקרון אמור להציג את דפי התוצאות עצמן, אבל לא תמיד עובד
תאריכים – מציג כל יום בשורה נפרדת על פי התקופה שנבחרה
איך הטבלה עובדת?
בניגוד לקובץ אקסל או גיליון נתונים אלקטרוני, כל שורה בטבלה היא קישור שהופך גם למסנן.
זאת אומרת שאם נלחץ למשל על הדף של "פרופיל 45" הטבלה תראה רק את הנתונים שקשורים לדף הזה. כך למשל אפשר לראות את כל השאילתות שהובילו לדף הזה.
שימו לב: מספר השאילתות שתראו בדרך כלל לא יתאים למספר הלחיצות על הדף מכיוון שחלק מהשאילתות לא מוצגות
כדי לבטל את הסינון הזה לוחצים X ליד על המסנן שנוצר למעלה.
אפשר גם ליצור מסננים מותאמים אישית באמצעות לחיצה על האייקון בצד שמאל מתחת לשורת הכותרת בטבלה:
לדוגמה, אני יכול לראות רק שאילתות עם יותר מעשרה קליקים, דפים עם יותר ממאה הופעות או שאילות שהמיקום שלהן הוא קטן מ-11 (כלומר מקום 1-10).
שימו לב: אם לא בחרתם את המדד בחלק העליון של הדו"ח, לא תוכלו ליצור באמצעותו מסנן
ועוד דבר אחרון בקשר למסננים: חדי העין מבינכם בוודאי שמו לב שיש גם אפשרות לבצע סינון מכפתור "הוספת מסנן" למעלה. המסנן למעלה מאפשר ליצור סינונים מדויקים יותר. לדוגמה, אפשר לבחור רק בשאילתות מדויקות או יצירת מסנן Regex(ביטוי רגולרי) שהוא מסנן מתוחכם יותר.
השוואה בין תקופות
כשהכרנו לכם את הדו"ח, דיברנו על תפריט "עוד". עכשיו נראה איך משתמשים בו כדי לבצע השוואה בין תקופות:
ברגע שנלחץ על "החל" כל מדד יתפצל לשני גרפים: הגרף המקווקו יראה לנו את התקופה הקודמת והגרף הרגיל את התקופה הנוכחית.
גם הטבלה למטה תתעדכן. בדוגמה שלנו נרצה להוסיף גם מיקום ממוצע כדי לראות אם יש התאמה בין השינוי במיקום לבין מספר הקליקים (מיקום נמוך יותר אומר שעלינו בתוצאות):
למה לפעמים נראה הבדל גדול בלחיצות למרות שאין שוני במיקומים?
בדרך כלל מדובר בשינוי בדפי התוצאות שאי אפשר לראות דרך הטבלה. לדוגמה, לפעמיים גוגל לא סופר סרטונים שיכולים לדחוף את האתר שלנו למטה.
כדי לבדוק את זה, אפשר גם להוסיף את שני המדדים האחרים ולראות איך הם מסתדרים עם הנתונים שכבר הוצאנו. במסגרת המדריך לא נעשה את זה כדי כי לפעמיים אין לזה סוף, במיוחד באתרים עם המון דפים…
ועכשיו נעבור לשאר היכולות של הסרצ' קונסול (אל תדאגו, הן פחות עמוסות במידע…).
בדיקת דף
בדיקת דף היא פונקציה קבועה שנמצאת משמאל ללוגו של גוגל.
כל מה שאתם צריכים לעשות זה להעתיק את הכתובת המלאה של הדף ולחכות שגוגל יקפיץ את חלון הבדיקה.
אם הדף נסרק אבל לא נוסף לאינדקס, תוכלו לראות זאת (יופיע X במקום V).
יכולות להיות לכך כל מיני סיבות:
- הדף חסום בקובץ robots.txt
- לא מוגדרת תגית קנוניקל ברורה
- הדף הוסר מהאינדקס על פי בקשה
שימו לב: דף שלא מוצג באינדקס עדיין קיים באתר…
אם הדף תקין או לא נמצא ותלחצו על "הגש בקשה ליצירת אינדקס" גוגל יסרוק את הדף ויוסיף אותו לאינדקס או יעדכן את הגרסה הקיימת. זה טוב להוספה מהירה של דפים חדשים או עדכון מהיר של דפים קיימים.
אפשר גם ללחוץ על "בדיקה של גרסה פעילה" ואז על "פתיחת הדף שנבדק כדי לראות איך גוגל סרק את קוד ה-HTML (כולל פונקציות Javascript) ואת צילום המסך שהוא שמר.
הוספה לאינדקס -> דפים
הוספה לאינדקס -> הסרות
אם אתם רוצים להסיר דף באופן דחוף מגוגל, פשוט מקלידים אותו במסך הזה. שימו לב שזהו לא פתרון להסרת דפים זמנית או דפים בלי תוכן.
במילים אחרות, הדפים חייבים להחזיק קוד 404 מהשרת כדי שגוגל יסיר אותם סופית.
חווית משתמש -> דוח ה-Web Vitals הבסיסיים
הדף הזה דומה לדף סטטוס האינדקס, אבל הוא מראה את המדדים שאותם גוגל בודק כדי להעריך את המהירות בה הדף עולה ועד כמה הטעינה שלו חלקה.
באופן כללי, אם אין לכם מספר גדול של דפים איטיים (אדומים), אין לכם מה להיות מודאגים.
חווית משתמש -> HTTPS
דו"ח מאוד דומה לדו"ח הקודם שמציג את מספר הדפים המאובטחים. אם יש לכם תעודת אבטחה לאתר (לרוב המכריע של האתרים היום יש), כל הדפים אמורים להיות ירוקים.
אם יש דפים אדומים, כדאי לבדוק אם מדובר בבעיה באתר עצמו (כמו תעודה שלא מכסה את כל הדפים) או שאולי אלו קישורים לא מאובטחים שגוגל עדיין רואה. במקרה האחרון כדאי לבדוק שבאמת יש הפניה קבועה לגרסת המאובטחת.
שיפורים
תפריט שיפורים מציג לכם את כל המידע העשיר שגוגל רואה באתר שלכם ולכן הוא יכול להשתנות בין אתר אחד לשני.
השיפור הכי נפוץ הוא פירורי לחם (Breadcrumbs), אלו אותם קישורים קטנים שמראים לכם איפה אתם נמצאים בתוך האתר.
כל קישור שתלחצו עליו מתחת ל"שיפורים" יפתח לכם דו"ח דומה לדוחות האחרים שמתמקד רק בשיפור הספציפי.
טיפ: הרבה אתרי וורדפרס החלו לקבל שגיאות מסוג "פורום דיונים". השגיאות האלו נוצרות בגלל שגוגל חושב בטעות שתגובות לפוסטים הן הודעות בפורום (גם אם באתר אין בכלל פורום).
השגיאות עצמן לא גורמות בדרך כלל לבעיה בהוספה של העמודים לאינדקס, אבל הן כן מציקות בעין. כדי להיפטר מהן צריך להסיר את הסימון שנמצא ליד התגובות בקוד ה-HTML.
בדרך כלל עושים את זה באמצעות עריכת התבנית, אם כי יש גם תוסף SEO ספציפי בשם SEO Press שיכול לשלוט בכך (ואז לא תצטרכו לשנות כל פעם את התבנית לאחר עדכון שלה).
אבטחה ופעולות ידניות - > פעולות ידניות
- העליתם כמות גדולה של דפי ספאם
- ביצעתם החלפות קישורים בצורה מסיבית
- גרמת לגוגל לראות גרסה אחת של העמוד ולגולש גרסה אחרת (מיסוך)
אבטחה ופעולות ידניות -> בעיות אבטחה
המסך הזה יציג לכם בעיות שקשורות לאבטחת האתר מעבר לדפים לא מוצפנים. הנה כמה דוגמאות שגוגל נותנת:
- אתר שנפרץ והושתל בו קוד מסוכן או תוכן בעייתי
- הורדות מזיקות או קישורים להורדות מזיקות
- ניסיונות פישינג
מעבר לכך שזה ממש לא טוב עבור המשתמשים, גוגל עשוי לחסום את הגישה לאתר למרות שהוא יציג אותו בתוצאות בדירוגים הרגילים שלו (בנוגע לענישה שמשפיעה על המיקומים עצמם).
קישורים
העמוד הזה מראה לכם חלק מהקישורים שמפנים לאתר שלכם. אתם יכולים לראות את טקסט הקישור הכי נפוץ, אילו אתרים מקשרים אליכם ומאילו עמודים בדיוק.
מדובר בדו"ח שיכול להיות יעיל אם לא יצא לכם להשתמש בשירות מקצועי לבדיקת קישורים כמו SemRush, אבל הוא כשלעצמו לא מספק ניתוח מלא של כל הקישורים הנכנסים.
באותו אופן, קישורים פנימיים עדיף לבדוק עם Screaming Frog.
הגדרות
מסך ההגדרות שימושי למצבים שבהם אתם רוצים להוסיף עוד משתמשים עם גישה לצפייה או ניהול. אם חיברתם מוצרים או שירותים נוספים לסרצ' קונסול תוכלו לראות אותם כאן.
תוכלו להגיע לעוד שתי הגדרות דרך לחיצה על גלגל השיניים למעלה:
1.קבלת התראות במייל – חשוב מאוד לאפשר התראות במייל (גוגל ישלח לכם בקשה לכך אחרי האימות)
2.הצגת נתונים בתוך עמודי התוצאות – אפשר להדליק או לכבות את הצגת הנתונים מתוך הסרצ' קונסול כאשר אתם מקבלים תוצאות מהאתר בגוגל. אנחנו ממליצים לכבות את האפשרות הזו כי היא עשויה ליצור עומס מיותר על העיניים.
Search Console Insights
לסיכום
סרצ' קונסול הוא לא רק כלי שיעזור לכם לבדוק את הביצועים שלו בגוגל בצורה מדויקת יותר, אלא גם לוודא שהוא עובד כמו שצריך ואין בעיות קריטיות שיכולות לפגוע בדירוגים שלו או באופן בו הגולשים יוצרים אתו אינטראקציה (לדוגמה, אם הוא עולה לאט מאוד).
אין לכם מה להיבהל מהמספר הגבוה של האפשרויות שהצגנו כאן, רוב מה שאתם צריכים לעקוב אחריו כבר נמצא במסך הראשי.
בהצלחה!