המדריך המלא ל- Search Console

אימות פשוט

אם אתם נמצאים על מערכת שבה לא ניתן לנהל את הדומיין, אתם מוגבלים לאימות ברמת ה-URL. במצב זה עליכם לוודא שכל הקישורים שמובילים לאתר הם באותו המבנה (בדרך כלל יתחילו ב-https://www). 

האימות בשיטה הזו הוא פשוט יותר ולרוב ידרוש מכם להוסיף תג קבוע לכל דפי האתר, פונקציה שקיימת בכל מערכת ניהול תוכן היום. גם האימות יהיה בדרך כלל מיידי.

הפונקציות העיקריות של הסרצ' קונסול

כשתיכנסו בפעם הראשונה לסרצ' קונסול ויתחילו להופיע נתונים (מה שעשוי לקחת עוד יום), תוכל לראות שיש רשימה די ארוכה של פונקציות (או אפשרויות) בצד ימין. 

המדריך המלא ל- Search Console

*שימו לב: עדיף תמיד להיכנס לסרצ' קונסול מהמחשב 

לפני שניגע בכל אחת מהן בנפרד, נתאר אותן בקצרה כדי להבין מה כל אחת עושה:

סקירה כללית – דף הבית שמופיע כברירת מחדל, מציג דוחות חלקיים של ביצועי החיפוש, מצב האינדקס, חווית המשתמש ושיפורים אפשריים

ביצועים – מציג את ביצועי החיפוש

בדיקת דף – מאפשר לבדוק דף מתוך האתר ולראות את הסטטוס שלו

(תחת תפריט הוספה לאינדקס)

דפים – מאפשר לקבל דו"ח על מספר הדפים שנכללים באינדקס

Sitemaps – מאפשר להוסיף מפות אתר ולצפות בסטטוס המפות שנשלחו

הסרות – מאפשר לראות דפים שביקשתם להסיר

(תחת חווית משתמש)

דוח ה-Web Vitals הבסיסיים – כולל דו"ח על מדדי המהירות

HTTPS – מראה את סטטוס הדפים המאובטחים (שהמידע שהם שולחים ומקבלים מוצפן)

שיפורים – תפריט שתחתיו יושבים הדוחות לגבי תוכן עשיר (Structured Data)

אבטחה ופעולות ידניות – מידע על בעיות אבטחה ברמת האתר והודעות לגבי פעולות ידניות ("עונשים") שהופעלו על האתר.

קישורים – רשימה (חלקית מאוד) של קישורים שמובילים לאתר

הגדרות – עוד מספר הגדרות שבדרך כלל לא קריטיות לניהול השוטף של האתר

דו"ח ביצועים

דו"ח ביצועים הוא הדו"ח העיקרי שבו כנראה תבלו את רוב הזמן שלכם בתוך הסרצ' קונסול.

בחלק העליון של הדו"ח אתם יכולים לבחור את התקופה שתוצג על גבי הגרף.

אתם יכולים גם לבחור גם איזה סוג חיפוש יופיע בגרף: חיפוש רגיל ("אינטרנט"), חיפוש תמונות, וידאו או חדשות (הכוונה היא לסוגי החיפושים שהמשתמש יכול לבחור מהבר העליון אחרי שהוא מחפש).
בדרך כלל נרצה להישאר על חיפוש רגיל מכיוון שזהו החיפוש הכי נפוץ.

אם אתם רוצים לבצע השוואה בין תקופות או, יש לכם את האפשרויות של "עוד". נדגים אותה אחרי שנלמד איך הטבלה עובדת.

המדריך המלא ל- Search Console

קיימת גם אפשרות לסינון של כל הדו"ח, אבל סינון מהחלק התחתון הוא אפקטיבי יותר.

ארבעת המדדים המרכזיים של דוחות הסרצ' קונסול

אם נעבור לחלק התחתון של הדו"ח נוכל לראות שהוא מחולק לכמה קטגוריות (שאילתות, דפים וכו').

בכל קטגוריה שנלחץ עליה אנחנו יכולים להציג מדד אחד או יותר מהמדדים שמופיעים בחלק העליון של הדו"ח (קליקים, הופעות וכו'). 

אם נרצה לסנן אותו החוצה פשוט נלחץ עליו שוב ואז הגרף שלו יעלם.

הסבר בנוגע למדדים השונים:

קליקים – מספר הלחיצות על התוצאות שגוגל הציג מתוך האתר בדפי התוצאות שלו (SERPs).

הופעות – המספר הכולל של ההופעות של האתר בתוצאות

שיעור קליקים CTR)) – אחוז הלחיצות מתוך כלל ההופעות

מיקום ממוצע – המיקום הממוצע של כל קטגוריה 

הקטגוריות בדוחות

שאילתות – ביטויי החיפוש שהמשתמשים חיפשו (מילות מפתח).

דפים – כל הדפים אותם המשתמשים ראו בתוצאות (לא בהכרח כל העמודים מהאתר שנמצאים באינדקס של גוגל)

מדינות – חלוקה למדינות מהן הגיעו הגולשים

מכשירים – חלוקה למכשירים שונים כמו נייד או מחשב שולחני

מראה החיפוש– בעיקרון אמור להציג את דפי התוצאות עצמן, אבל לא תמיד עובד

תאריכים – מציג כל יום בשורה נפרדת על פי התקופה שנבחרה

המדריך המלא ל- Search Console

 

איך הטבלה עובדת?

בניגוד לקובץ אקסל או גיליון נתונים אלקטרוני, כל שורה בטבלה היא קישור שהופך גם למסנן.

זאת אומרת שאם נלחץ למשל על הדף של "פרופיל 45" הטבלה תראה רק את הנתונים שקשורים לדף הזה. כך למשל אפשר לראות את כל השאילתות שהובילו לדף הזה.

שימו לב: מספר השאילתות שתראו בדרך כלל לא יתאים למספר הלחיצות על הדף מכיוון שחלק מהשאילתות לא מוצגות

כדי לבטל את הסינון הזה לוחצים X ליד על המסנן שנוצר למעלה.

המדריך המלא ל- Search Console

אפשר גם ליצור מסננים מותאמים אישית באמצעות לחיצה על האייקון בצד שמאל מתחת לשורת הכותרת בטבלה:

לדוגמה, אני יכול לראות רק שאילתות עם יותר מעשרה קליקים, דפים עם יותר ממאה הופעות או שאילות שהמיקום שלהן הוא קטן מ-11 (כלומר מקום 1-10).

המדריך המלא ל- Search Console

שימו לב: אם לא בחרתם את המדד בחלק העליון של הדו"ח, לא תוכלו ליצור באמצעותו מסנן
ועוד דבר אחרון בקשר למסננים: חדי העין מבינכם בוודאי שמו לב שיש גם אפשרות לבצע סינון מכפתור "הוספת מסנן" למעלה. המסנן למעלה מאפשר ליצור סינונים מדויקים יותר. לדוגמה, אפשר לבחור רק בשאילתות מדויקות או יצירת מסנן  Regex(ביטוי רגולרי) שהוא מסנן מתוחכם יותר.

המדריך המלא ל- Search Console

השוואה בין תקופות

כשהכרנו לכם את הדו"ח, דיברנו על תפריט "עוד". עכשיו נראה איך משתמשים בו כדי לבצע השוואה בין תקופות:

המדריך המלא ל- Search Console

ברגע שנלחץ על "החל" כל מדד יתפצל לשני גרפים: הגרף המקווקו יראה לנו את התקופה הקודמת והגרף הרגיל את התקופה הנוכחית. 

המדריך המלא ל- Search Console

גם הטבלה למטה תתעדכן. בדוגמה שלנו נרצה להוסיף גם מיקום ממוצע כדי לראות אם יש התאמה בין השינוי במיקום לבין מספר הקליקים (מיקום נמוך יותר אומר שעלינו בתוצאות):

המדריך המלא ל- Search Console

למה לפעמים נראה הבדל גדול בלחיצות למרות שאין שוני במיקומים?

 בדרך כלל מדובר בשינוי בדפי התוצאות שאי אפשר לראות דרך הטבלה. לדוגמה, לפעמיים גוגל לא סופר סרטונים שיכולים לדחוף את האתר שלנו למטה.

כדי לבדוק את זה, אפשר גם להוסיף את שני המדדים האחרים ולראות איך הם מסתדרים עם הנתונים שכבר הוצאנו. במסגרת המדריך לא נעשה את זה כדי כי לפעמיים אין לזה סוף, במיוחד באתרים עם המון דפים…

ועכשיו נעבור לשאר היכולות של הסרצ' קונסול (אל תדאגו, הן פחות עמוסות במידע…).

בדיקת דף

בדיקת דף היא פונקציה קבועה שנמצאת משמאל ללוגו של גוגל. 

כל מה שאתם צריכים לעשות זה להעתיק את הכתובת המלאה של הדף ולחכות שגוגל יקפיץ את חלון הבדיקה.

המדריך המלא ל- Search Console

אם הדף נסרק אבל לא נוסף לאינדקס, תוכלו לראות זאת (יופיע X במקום V).

יכולות להיות לכך כל מיני סיבות:

  • הדף חסום בקובץ robots.txt
  • לא מוגדרת תגית קנוניקל ברורה
  • הדף הוסר מהאינדקס על פי בקשה

שימו לב: דף שלא מוצג באינדקס עדיין קיים באתר…

אם הדף תקין או לא נמצא ותלחצו על "הגש בקשה ליצירת אינדקס" גוגל יסרוק את הדף ויוסיף אותו לאינדקס או יעדכן את הגרסה הקיימת. זה טוב להוספה מהירה של דפים חדשים או עדכון מהיר של דפים קיימים.
אפשר גם ללחוץ על "בדיקה של גרסה פעילה" ואז על "פתיחת הדף שנבדק כדי לראות איך גוגל סרק את קוד ה-HTML (כולל פונקציות Javascript) ואת צילום המסך שהוא שמר.

הוספה לאינדקס -> דפים

מסך הדפים מקבץ את כל רשימת הדפים באתר והמצב שלהם באינדקס. בדרך כלל לא כל הדפים יתווספו לאינדקס בגלל כל מיני סיבות כמו למשל דפים שיש להם כמה כתובות וגרסה אחת עיקרית (קנונית), הפניות או בקשה ספציפית לא לכלול אותו באינדקס (noindex). מוטב לעבור על הדו"ח הזה לפחות פעם אחת בכמה חודשים כדי לבדוק אם אין קבוצה גדולה של דפים שלא נמצאת באינדקס.  אם ביצעתם שינוי כדי לתקן את הבעיה, תוכלו ללחוץ על "אימות" כדי שגוגל יבדוק את הסטטוס שוב אם גוגל יזהה שיש לכם בעיה פתאומית ודפים חדשים לא נסרקים או דפים ישנים עפים מהאינדקס, הוא יתריע בפניכם אם אישרתם התראות במייל. המדריך המלא ל- Search Console טיפ: לפעמים הסיבה לכך שדף לא נמצא באינדקס לא תהיה ברורה ואז תראו משהו כמו "המערכות של גוגל" תחת "מקור".  אפשר להיכנס לקבוצת הדפים וללחוץ על כל אחד מהדפים כדי לבדוק אותם בכלי "בדיקת דף" שעליו כבר דיברנו.

הוספה לאינדקס -> הסרות

אם אתם רוצים להסיר דף באופן דחוף מגוגל, פשוט מקלידים אותו במסך הזה. שימו לב שזהו לא פתרון להסרת דפים זמנית או דפים בלי תוכן. 

במילים אחרות, הדפים חייבים להחזיק קוד 404 מהשרת כדי שגוגל יסיר אותם סופית.

חווית משתמש -> דוח ה-Web Vitals הבסיסיים

הדף הזה דומה לדף סטטוס האינדקס, אבל הוא מראה את המדדים שאותם גוגל בודק כדי להעריך את המהירות בה הדף עולה ועד כמה הטעינה שלו חלקה.

באופן כללי, אם אין לכם מספר גדול של דפים איטיים (אדומים), אין לכם מה להיות מודאגים. 

המדריך המלא ל- Search Console

מדריך מהיר לבדיקת מהירות דרך הסרצ' קונסול

הדף הרשמי של גוגל למי שרוצה להעמיק

חווית משתמש -> HTTPS

דו"ח מאוד דומה לדו"ח הקודם שמציג את מספר הדפים המאובטחים. אם יש לכם תעודת אבטחה לאתר (לרוב המכריע של האתרים היום יש), כל הדפים אמורים להיות ירוקים. 

אם יש דפים אדומים, כדאי לבדוק אם מדובר בבעיה באתר עצמו (כמו תעודה שלא מכסה את כל הדפים) או שאולי אלו קישורים לא מאובטחים שגוגל עדיין רואה. במקרה האחרון כדאי לבדוק שבאמת יש הפניה קבועה לגרסת המאובטחת.

המדריך המלא ל- Search Console

שיפורים

תפריט שיפורים מציג לכם את כל המידע העשיר שגוגל רואה באתר שלכם ולכן הוא יכול להשתנות בין אתר אחד לשני.

השיפור הכי נפוץ הוא פירורי לחם (Breadcrumbs), אלו אותם קישורים קטנים שמראים לכם איפה אתם נמצאים בתוך האתר.

כל קישור שתלחצו עליו מתחת ל"שיפורים" יפתח לכם דו"ח דומה לדוחות האחרים שמתמקד רק בשיפור הספציפי.

טיפ: הרבה אתרי וורדפרס החלו לקבל שגיאות מסוג "פורום דיונים". השגיאות האלו נוצרות בגלל שגוגל חושב בטעות שתגובות לפוסטים הן הודעות בפורום (גם אם באתר אין בכלל פורום).

השגיאות עצמן לא גורמות בדרך כלל לבעיה בהוספה של העמודים לאינדקס, אבל הן כן מציקות בעין. כדי להיפטר מהן צריך להסיר את הסימון שנמצא ליד התגובות בקוד ה-HTML. 

בדרך כלל עושים את זה באמצעות עריכת התבנית, אם כי יש גם תוסף SEO ספציפי בשם SEO Press שיכול לשלוט בכך (ואז לא תצטרכו לשנות כל פעם את התבנית לאחר עדכון שלה).

אבטחה ופעולות ידניות - > פעולות ידניות

המסך הזה יציג לכם פעולות ידניות שננקטו נגד האתר על ידי הצוות של גוגל אם הוא יגיע למסקנה שעברתם על החוקים המנחים של גוגל. למשל:
  • העליתם כמות גדולה של דפי ספאם
  • ביצעתם החלפות קישורים בצורה מסיבית
  • גרמת לגוגל לראות גרסה אחת של העמוד ולגולש גרסה אחרת (מיסוך)
ההודעה בדרך כלל תפרט את הסיבות שבגללן האתר שלכם נענש ומה עליכם לעשות כדי לצאת מהעונש. יציאה מעונש יכולה לקחת כמה חודשים… דוגמה תוכלו לראות בחלק השני של הסרטון:

אבטחה ופעולות ידניות -> בעיות אבטחה

המסך הזה יציג לכם בעיות שקשורות לאבטחת האתר מעבר לדפים לא מוצפנים. הנה כמה דוגמאות שגוגל נותנת:

  • אתר שנפרץ והושתל בו קוד מסוכן או תוכן בעייתי
  • הורדות מזיקות או קישורים להורדות מזיקות
  • ניסיונות פישינג

המדריך המלא ל- Search Console

מעבר לכך שזה ממש לא טוב עבור המשתמשים, גוגל עשוי לחסום את הגישה לאתר למרות שהוא יציג אותו בתוצאות בדירוגים הרגילים שלו (בנוגע לענישה שמשפיעה על המיקומים עצמם).

קישורים

העמוד הזה מראה לכם חלק מהקישורים שמפנים לאתר שלכם. אתם יכולים לראות את טקסט הקישור הכי נפוץ, אילו אתרים מקשרים אליכם ומאילו עמודים בדיוק.

המדריך המלא ל- Search Console

מדובר בדו"ח שיכול להיות יעיל אם לא יצא לכם להשתמש בשירות מקצועי לבדיקת קישורים כמו SemRush, אבל הוא כשלעצמו לא מספק ניתוח מלא של כל הקישורים הנכנסים.

באותו אופן, קישורים פנימיים עדיף לבדוק עם Screaming Frog.

הגדרות

מסך ההגדרות שימושי למצבים שבהם אתם רוצים להוסיף עוד משתמשים עם גישה לצפייה או ניהול. אם חיברתם מוצרים או שירותים נוספים לסרצ' קונסול תוכלו לראות אותם כאן.

תוכלו להגיע לעוד שתי הגדרות דרך לחיצה על גלגל השיניים למעלה:

המדריך המלא ל- Search Console

1.קבלת התראות במייל – חשוב מאוד לאפשר התראות במייל (גוגל ישלח לכם בקשה לכך אחרי האימות)

2.הצגת נתונים בתוך עמודי התוצאות – אפשר להדליק או לכבות את הצגת הנתונים מתוך הסרצ' קונסול כאשר אתם מקבלים תוצאות מהאתר בגוגל. אנחנו ממליצים לכבות את האפשרות הזו כי היא עשויה ליצור עומס מיותר על העיניים.

Search Console Insights

באמצעות  Search Console Insights תוכלו לקבל סיכום כללי של מגמות באתר שלכם. למשל, השאילתות הכי נפוצות או העמודים הכי נצפים.  גוגל שולח דו"ח דומה פעם בחודש, אבל הוא לא זהה לגמרי. המדריך המלא ל- Search Console

לסיכום

סרצ' קונסול הוא לא רק כלי שיעזור לכם לבדוק את הביצועים שלו בגוגל בצורה מדויקת יותר, אלא גם לוודא שהוא עובד כמו שצריך ואין בעיות קריטיות שיכולות לפגוע בדירוגים שלו או באופן בו הגולשים יוצרים אתו אינטראקציה (לדוגמה, אם הוא עולה לאט מאוד).

אין לכם מה להיבהל מהמספר הגבוה של האפשרויות שהצגנו כאן, רוב מה שאתם צריכים לעקוב אחריו כבר נמצא במסך הראשי.

בהצלחה!