קידום אתרים » בלוג » קידום offsite
קידום offsite
Off Page הוא כל מה שקשור לקידום האתר, אבל אין לנו שליטה עליו מתוך הקוד שלו (זאת לעומת ה-On Page שמתייחס למה שבתוך העמוד).
האלמנט הכי ידוע ב-Off Page הוא יצירת קישורים שמפנים אל האתר מאתרים אחרים, וזה בדרך כלל הדבר הראשון שקופץ לראש כאשר מדברים על “קידום אתרים” (אפילו יותר ממילות מפתח).
אבל יש ב-Off Page עוד כמה אלמנטים חשובים:
אחסון
יש כאלו שמכניסים את האחסון אל הקטגוריה של ה-On Page, אבל מכיוון שלא תמיד יש לנו שליטה על האחסון של האתר והאיכות שלו, מבחינות רבות מדובר בפקטור של Off Page (ההגדרות האלו לא באמת חקוקות בסלע…)
לדוגמה, אם אנחנו בונים אתר בשירות המאוד פופולארי של Wix, האתר יושב על שרת כלשהו בחוות השרתים של Wix, אבל לנו אין שליטה עליו. אם הרשת של Wix תסבול מאיטיות במשך מספיק זמן (תיאורטית בלבד), גוגל עשוי יהיה לפגוע בדירוג שלה מכיוון שהוא מכניס לשקלול גם את מהירות התגובה של האתר.
בכל מקרה, קידום טוב מתחיל באחסון טוב. אם אתם משתמשים במערכת קלה יחסית כמו וורדפרס, אבל האתר נתקע כל הזמן ודורש לרענן מחדש את העמוד, זה הזמן לבדוק מה קורה בחברת האחסון (ואם צריך גם לעבור אחת…).
עסקים מקומיים
עסקים מקומיים בגוגל מייצגים את העסק שלנו והם נפרדים מהאתר. לדירוג של עסקים מקומיים יש פקטורים מעט שונים, אבל כל רשומה מקשרת לאתר שלנו ויכולה להביא אליו לא מעט תנועה, כך שיש כאלו שמכלילים אותן ב-Off Page.
דומיין
דומיין (שם מתחם) קליט ושימושי לא משפיע על הדירוגים בגוגל, אבל הוא כן עוזר לפרסום של האתר מבחינה מסוימת. רצוי לא לקנות דומיינים יד שנייה אם זה האתר הראשון שלכם מכיוון שלעיתים נדירות ישנם דומיינים “שרופים”.
בניית קישורים
בניית קישורים הוא ללא ספק החלק הכי מהותי ב-Off Page והנקודה ממנה התחלנו. אבל יש הבדל בין אוסף של קישורים בודדים לבין התמונה הכוללת של הקישורים שמפנים לאתר (פרופיל הקישורים).
האלגוריתם של גוגל בוחן את כלל הקישורים שמגיעים לאתר ומנסה להבין האם הם מהווים אוסף טבעי, או אוסף שנוצר בצורה ידנית. רוב מקדמי האתרים יוצרים קישורים באופן ידני, אך מנסים לגרום לכך שהם ייראו טבעיים. אחרת, האתר הממוצע יתקשה להתקדם בזירות תחרותיות מאוד.
אז מה קובע את איכות פרופיל (מערך) הקישורים?
גיוון באנקור – קישור יכול להיות מורכב מתמונה, כמה מילים שמתארות אותו (מילת מפתח), שם המותג שלנו או פשוט הכתובת אליו הוא מפנה. התכונה הזו מכונה “אנקור טקסט”.
הסתמכות רק על קישורים מסוג אחד או יצירת הרבה קישורים הופכת את מערך הקישורים לסיסטמתי ולגוגל קל יחסית להבין שמדובר בכזה. ישנה סברה שלגוגל חשובים מאוד כיום קישורים ממותגים, למרות שהתגובה הרשמית היא שאין שום העדפה כזו…
האם הקישור מעביר “כוח” לאתר אליו הוא מקשר? כאשר יוצרים קישור, ניתן לקבוע שהוא לא ישמש לקביעת הדירוג של האתר אליו הוא מקשר ולסמן את סוג הקישור (לא לבלבל עם אנקור טקסט):
- NoFollow (אל תיצור השפעה על האתר המקושר)
- UGC (קישור שנוצר על ידי תוכן גולשים)
- Sponsored (קישור ממומן).
למה שנרצה בעצם ליצור קישורים שלא מעבירים כוח? הסיבה העיקרית היא שאם ניצור רק קישורים רגילים, גם כן ייווצר דפוס בעייתי. אגב, הקישורים שיוצאים מתגובות הם לרוב NoFollow.
האיכות הכוללת של האתרים שמקשרים אלינו – כל אתר שמקשר אלינו, ובטח כזה שלא שייך לנו, בדרך כלל מקודם בעצמו על ידי מישהו אחר. אם יש במערך של הקישורים שלנו יותר מדי “עשבים שוטים” או “שכנים רעים”, הפרופיל שלנו עשוי להפוך לבעייתי.
מסיבה זו, חשוב לבדוק אחורה לא רק את פרופיל הקישורים של האתרים איתם אנחנו משתפים פעולה, אלא גם להתרשם מאיכות התכנים בהם (שהם חלק מה-On Page שלהם).
On Page או Off Page, מי לוקח?
מבלי להיכנס לעומק ל-On Page (לשם כך יש לנו מאמר נפרד), ה-On Page כולל מערך שלם של פקטורים בפני עצמו. לדוגמה, כל התוכן שבאתר, הסידור של מילות המפתח, סימון חלקים בקוד וגם היעילות שלו (מה שמשפיע מאוד על המהירות וחווית השימוש).
אם נסתכל על שני החלקים ביחד, אז ה-On Page הם היסודות של הבניין, שהם החלק החשוב ביותר, אבל אי אפשר לגור על יסודות… על מנת להשלים את הבניין ולהפוך אותו להיות ראוי למגורים צריך את כל השאר, מה שבעולם קידום האתרים מקביל ל-Off Page.